Ülkelerin ekonomik seviyelerinin yükselmesinde, kültürel ve sosyal alanlarının gelişmesinde, bütünlüklerinin korunmasında eğitim düzeyinin rolü büyüktür. Bu çalışmada ülkemizin Akdeniz bölgesinde bulunan sekiz devlet üniversitesi alanlarında uzman kişilerin belirlediği kriterlere göre “Analitik Hiyerarşi” yöntemiyle incelemeye alınmıştır. Bireylerin hayatlarını etkileyen üniversite tercihi kararları önem arz ettiği için problemin kökeni olan karar teorisi birinci bölümde anlatılmıştır. İkinci bölümde ise problemin çözümüne ulaşmak için kullanılan “Analitik Hiyerarşi” yöntemi kapsamlı olarak ele alınmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise üniversite kavramına değinilmiş, ülkemizde üniversitelerin tarihsel gelişimi ele alınmış ve tercihlerde büyük etkisi olan üniversite imkânları verilmiştir. Son olarak dördüncü bölümde ise “Analitik Hiyerarşi” yöntemiyle Akdeniz bölgesi devlet üniversiteleri üzerine bir uygulama örneğine yer verilmiştir. Çalışma sonucunda ise üniversitelerin farklı kriterlere göre ideallikleri sıralanmıştır. Böylelikle hem öğrenciler için yol gösterici sonuçlara ulaşılmış hem de üniversiteler ve yerel yönetimler için bir takım tavsiyelere yer verilmiştir.
analitik hiyerarşi yöntemi çok kriterli karar verme üniversite Akdeniz bölgesi devlet üniversiteleri
The level of education plays a very crucial role in the increase of the economic development
of the countries, in the development of cultural and social aspects, and the preservation of the integrity. In this study,
the eight state universities in Mediterranean Region were analyzed in our country depending upon the criteria
determined by experts. As the decisions of the individuals while they are choosing universities which leave impact
on their lives are so important, in the first chapter, the theory of decision which is the source of the problem is laid
an emphasis. In the second chapter, the Analytic Hierarchy Process used to come to a resolution of a particular
problem was focused elaborately. In Chapter three, the concept of university as well as the historical background
and the opportunities that direct the selection of the universities were mentioned. Lastly, in chapter four, the case
study on state universities in the Mediterranean region through Analytic Hierarchy Process was given. As the result
of the study, the ideality of the universities has been ordered in line with different criteria. For this reason, we have
both reached directive results for students and given a number of recommendations for universities and local
governments.
analytic hierarchy process multiple criteria decision making university the state universities in Mediterranean region
Diğer ID | JA35SU77UY |
---|---|
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1 |
____________________ RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ | ISSN 2149-2239 ____________________