Fen eğitiminde
etkili öğrenme, öğretme ve değerlendirme amaçlı olarak önerilen yöntemlerden
biri olan Tahmin Et-Gözle-Açıkla (TGA), 90’ lı yıllardan itibaren öğrenme
ortamlarında kullanılmaktadır. Kavram yanılgısı tespit ve giderilmesi gibi özel
amaçlara da hizmet eden yöntem, zaman içerisinde bazı araştırmalarda farklı
ihtiyaçlar sonucu aşama / aşamalar ilave edilerek geliştirilmiştir.
Bu çalışmada,
2010 yılı ve sonrası fen eğitimi alanında uygulanan TGA temelli araştırmaların
meta sentezi yapılmıştır. Meta sentezin doğası gereği nitel metotlarla
değerlendirilen makale ve tezler kapsama alınmıştır. Türkiye örneklemi ile
sınırlandırılan çalışmalarda, konu alanları, problem durumları, yöntem geliştirme,
örneklem seçimi ve TGA yönteminin yıllara göre tercih edilme durumu eleştirel
bakış açısıyla değerlendirilmiştir.
Bu
sınırlılıklarla seçilen 11 adet makale ve 6 adet tez incelenmiştir. Son
yıllarda sıklaştığı ve konu alanı bakımından biyoloji ve kimyada yoğunlaştığı
tespit edilen çalışmaların, konu dağılımının da makale ve tezlerde farklılık
gösterdiği belirlenmiştir.
Örneklem dağılımı
olarak oldukça yüksek %’ de (%59) lisans öğrencilerinin tercih edilmiştir.
Soyut kavramların öğretiminde hassas bir dönem olan ve sıklıkla kavram
yanılgılarının oluşabildiği İlköğretim dönemi ve ortaöğretimde bu tür
araştırmaların artırılması gerektiği önerilmiştir. Buna ilaveten, genellikle
akademik başarı ve tutum üzerine planlanan uygulamalar incelendiğinde, bilişsel
becerileri ele alan değerlendirmelerin sayıca azlığı çarpıcı bir şekilde dikkat
çekmiştir.
Predict-Observe-Explain (POE), one of the
recommended methods for effective learning, teaching and evaluation in science
education, has been used in learning environments over two decades. The method,
which also is used for special purposes such as determining and eliminating
misconceptions and it has been developed over the time with the addition of
stage / stages in some researches due to different aims.
In this study, meta-synthesis of POE-based
researches, applied in the field of science education and published in the period
from 2010 to now, has been done. In addition, the articles and the theses
evaluated with qualitative methods are included because of the nature of
meta-synthesis. In the studies limited to the sample Turkish Education System,
the subject areas, research problems, method development, sample selection and
preference of POE method during the period were evaluated with a critical point
of view.
11 articles and 6 theses selected with these
limitations have been examined. In recent years, it has been determined that
the studies that have been intensified in biology and chemistry Also, the
distribution of the subject areas used in the researches has different
priority.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 8 |
____________________ RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ | ISSN 2149-2239 ____________________