Amaç: COVID-19 pandemisinin özellikle ilk yılı içerisinde evde ve internette geçirilen zaman artmış, sosyal aktiviteler azalmış ve bu sürece çeşitli ruhsal sorunlar da eşlik etmiştir. Bu çalışma ile COVID-19 salgını sırasında çalışan kadınların öznel iyi oluşlarının çevrimiçi alışveriş bağımlılığı durumları üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışmanın örneklemini sigortalı bir işte çalışan toplam 538 kadın oluşturmuştur. Araştırma verileri, sosyo demografik bilgi formu, Öznel İyi Oluş Ölçeği ve Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı Ölçeği kullanılarak çevrimiçi platform üzerinden toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizleri IBM Sosyal Bilimler İçin İstatistik Programı (SPSS) 25.0 ve Jeffrey’ nin Harika İstatistik Programı (JASP) 0.1.4.0 kullanılarak yapılmıştır. Araştırma verilerinin tanımlayıcı istatistiksel testleri; frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma değerleri ile sunulmuştur. Ayrıca, değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek için kısmi korelasyon analizi ve enter yöntemi ile çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların öznel iyi oluşlarının çevrimiçi alışveriş bağımlılığı düzeylerini genel olarak ve ayrıca çevrimiçi alışveriş bağımlılığına ait alt boyut düzeylerini yordadığı bulunmuştur. Çevrimiçi alışveriş bağımlılığındaki varyansın %16,4' ünün, duygusal bağımlılık boyutundaki varyansın %17,1' inin, sosyal bağımlılık boyutundaki varyansın %15,3' ünün ve kontrol bağımlılığı boyutundaki varyansın ise sadece %10,1' inin öznel iyi oluş ile açıklandığı görülmektedir.
Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre çalışan kadınların COVID-19 salgını sırasında öznel iyi oluşlarını artırmak için çevrimiçi alışverişe yöneldikleri söylenebilir.
Öznel İyi Oluş Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı Çalışan Kadın Pandemi COVID-19
Aim: Especially in the first year of the COVID-19 pandemic, the time spent at home and on the internet has increased, social activities have decreased, and this process has been also accompanied by several mental problems. This study aimed to explore the effect of the subjective well-being of working women on their online shopping addiction status during the COVID-19 pandemic.
Material and Methods: The sample of this study comprised 538 women who had a formal job. The data were collected online platform using a socio-demographic information form, the Subjective Well-Being Scale, and the Online Shopping Addiction Scale. The statistical analyses were conducted using IBM Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 25.0 for Windows, and Jeffreys’s Amazing Statistics Program (JASP) 0.1.4.0. Descriptive statistical tests of research data; presented with frequency, percentage, mean and standard deviation. Also, partial correlation and multiple linear regression enter method analyzes were performed to examine the relationship between the variables.
Results: It is found that the subjective well-being of the participants predicted their overall online shopping addiction levels and their levels regarding the components of online shopping addiction. It was explained by 16.4% of the variance in online shopping addiction, 17.1% of the variance in emotional addiction, 15.3% of the variance in social addiction and only 10.1% of the variance in control addiction by subjective well-being.
Conclusion: According to the results, it may be asserted that working women turn toward online shopping to enhance their subjective well-being during the COVID-19 pandemic period.
Subjective Well-Being Online Shopping Addiction Working Woman Pandemic COVID-19
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3 |