Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Simülasyon Eğitiminde Yaşadığı Stres, Bireyselleştirilmiş Bakım Verme Algıları ile Memnuniyet Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 460 - 467, 20.09.2022
https://doi.org/10.33631/sabd.1171577

Öz

Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin simülasyon eğitimi öncesi ve sonrası algıladıkları stres düzeyi ve bireyselleştirilmiş bakım verme algıları ile simülasyon eğitimi sonrası memnuniyet düzeylerinin belirlenmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Yarı-deneysel çalışma yöntemi kullanılarak yapılan bu araştırmanın örneklemini bir hemşirelik fakültesinde bulunan 148 öğrenci oluşturmuştur. Simulasyon eğitim öncesi ve sonrasında verilerin toplanması amacıyla sosyodemografik veri toplama formu, Hemşirelik Öğrencileri için Algılanan Stres Ölçeği, Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası A (BBSA)-Hemşire Versiyonu ölçeği ile Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği kullanılmıştır. Simülasyon eğitimi preeklemsi-eklemsi, postpartum hemoraji, gebelikte diyabet ve aile planlaması olmak üzere 4 vaka üzerinden yürütülmüştür.
Bulgular: Simülasyon eğitimi sonrası öğrencilerin algılanan stres ölçeği puan ortalaması (60,88±31,07) eğitim öncesine göre düşük, eğitim sonrası BBSA-Hemşire Versiyonu puan ortalaması (4,43±0,68) ise yüksek bulunmuştur. Eğitim öncesi dönemde mesleği sevdiğini belirten öğrencilerin stres puan ortalamaları (69,00±28,46) düşük, BBSA-Hemşire Versiyonu puan ortalaması (4,33±0,64) yüksektir. Mesleği isteyerek tercih eden öğrencilerin eğitim öncesi BBSA-Hemşire Versiyonu puan ortalaması (4,30±0,86) diğer öğrencilerle karşılaştırıldığında yüksektir. Öğrencilerin simülasyon eğitimi sonrası Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği Puan Ortalamaları 22,21±3,01 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Gerçek hasta ile karşılaştıklarında olumlu deneyim yaşamalarını sağlayabilmek amacıyla verilen simülasyon eğitiminin öğrencilerin algıladıkları stres düzeyini azalttığı ve bireyselleştirilmiş bakım verme becerilerini arttırdığı görülmektedir. Aynı zamanda öğrencilere verilen simülasyon eğitimi ile öğrenciler üzerinde öğrenmede memnuniyet oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • World Health Organization [Internet]. European Observatory on Health Systems and Policies‎. Eurohealth: the changing role of nursing. Eurohealth, 22 (‎1)‎. Regional Office for Europe; 2016 [Updated: 2016 ; Cited: 2002 April 2022]. Available from: https://apps.who.int/iris/handle/10665/332736
  • Smiley RA. Survey of simulation use in prelicensure nursing programs: changes and advancements, 2010-2017. J Nurs Regul. 2019; 9(4): 48-61.
  • Aydınlı A, Biçer S. Hemşirelik eğitiminde güncel yaklaşımlar. Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 28(1): 38-42.
  • Norman J. Systematic review of the literature on simulation in nursing education. The ABNF Journal. 2012; 23(2): 24-8.
  • Zieber M, Sedgewick M. Competence, confidence and knowledge retention in undergraduate nursing students: a mixed method study. Nurse Educ Today. 2018; 62: 16-21.
  • Öner H, Sarıkaya Karabudak S. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalar sırasında yaşadıkları olumsuz duygular ve baş etme deneyimleri: odak grup görüşmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2021; 12(3): 205-15.
  • Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2013; 21(2): 101-6.
  • Uysal N, Ceylan E, Koç A. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin ölmekte olan bireyin bakımına ilişkin tutumları. GÜSBD. 2019; 8(1): 98- 105.
  • Altıok HÖ, Üstün B. Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13: 747–66.
  • Karabulutlu EY, Oruç FG, Turan GB. Öğrencilerin hemşirelik eğitimi sürecinde yaşadıkları stresin profesyonel benlik gelişimlerine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 8(1): 10-7.
  • Toru F. Hemşirelik uygulamalarının kilit noktası: bireyselleştirilmiş bakım. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 4(1): 46-59
  • Ceylan B. Hemşirelikte bireyselleştirilmiş bakım I. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2014; 30(3): 59-67.
  • Karayurt Ö, Ursavaş FE, İşeri Ö. Hemşirelerin bireyselleştirilmiş bakım verme durumlarının ve görüşlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 9(2): 163-9.
  • Terzioğlu P, Kapucu D, Özdemir D, Boztepe Ö, Duygulu Y, Tuna A, Akdemir P. Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2012; 19(1): 23-16.
  • Crowe S, Ewart L, Derman S. The impact of simulation based education on nursing confidence, knowledge and patient outcomes on general medicine units. Nurse Education Today. 2018; 29: 70-5.
  • Sheu S, Lin HS, Hwang SL. Perceived stress and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: the effect of coping behaviors. Int J Nurs Stud. 2002; 39(2): 165-75.
  • Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik öğrencileri için algılanan stres, biyo-psiko-sosyal cevap ve stresle baş etme davranışları ölçeklerinin Türkçe'ye uyarlanması. Psikiyatri Hemşireleri Derneği. 2015; 6(1): 15-25.
  • Suhonen R, Schmidt LA, Radwin L. Measuring individualized nursing care: assessment of reliability and validity of three scales. Journal of Advanced Nursing. 2007; 59(1): 77-85.
  • Acaroglu R, Suhonen R, Sendir M, Kaya H. Reliability and validity of turkish version of the individualised care scale. Journal of Clinical Nursing. 2011; 20(1‐2): 136-45.
  • Jeffries PR, Rizzolo MA. Designing and implementing models for the innovative use of simulation to teach nursing care of ill adults and children: A national, multi-site, multi-method study. New York, NY: National League for Nursing, 2006.
  • Unver V, Basak T, Watts P, Gaioso V, Moss J, Tastan S, Iyigun E, Tosun N. The reliability and validity of three questionnaires: the student satisfaction and self-confidence in learning scale, simulation design scale, and educational practices questionnaire. Contemporary Nurse. 2017; 53(1): 60-74.
  • Eppich W, Cheng A. Promoting excellence and reflective learning in simulation (PEARLS): development and rationale for a blended approach to health care simulation debriefing. Simulation in Healthcare, 2015; 10(2): 106-15.
  • Gülhan Güner S, Ovayolu Ö, Ovayolu N. Hemşirelik öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakıma ilişkin durumlarının incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2020; 13(2): 74-81.
  • Kim MY, Park S. Associations of stress, self-esteem, and collective efficacy with flow in simulation among nursing students: a descriptive cross-sectional study. Nurse Education Today. 2018; 71: 193-7.
  • Khadivzadeh T, Erfanian F. The effects of simulated patients and simulated gynecologic models on student anxiety in providing IUD services. Simulation in Healthcare. 2012; 7(5): 282-7.
  • Borg Sapiano A, Sammut R, Trapani J. The effectiveness of virtual simulation in improving student nurses' knowledge and performance during patient deterioration: a pre and post test design. Nurse Education Today. 2018; 62: 128-33.
  • Kim E. Effect of simulation-based emergency cardiac arrest education on nursing students' self-efficacy and critical thinking skills: roleplay versus lecture. Nurse Education Today. 2018; 61: 258-63.
  • Kim J, Park JH, Shin S. Effectiveness of simulation-based nursing education depending on fidelity: a meta-analysis. BMC Medical Education. 2016; 16(152): 1-8.
  • Karadağ M, Çalışkan N, İşeri Ö. Simüle hasta kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of Contemporary Medicine. 2015; 5(1): 36-44.
  • Karaçay P, Kaya H. Simülasyonla eğitimde kullanılan öğrenci memnuniyeti ve öğrenmede kendine güven ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2017; 25(2): 95-103.
  • Karahan E, Çelik S, Tank YD, Göğüs F. Yüksek gerçeklikli hasta simülatöründe eğitim: hemşirelik öğrencilerinin memnuniyeti ve öğrenmede kendine güvenlerinin değerlendirilmesi. CBU-SBED. 2019; 6(2): 106-10.
  • Omer T. Nursing students’ perceptions of satisfaction and self-confidence with clinical simulation experience. Journal of Education and Practice. 2016; 7(5): 131-8.
  • Sarmasoğlu Ş, Yücel Ç, Tunçbilek Z. Hemşirelik eğitiminde simülasyon uygulamaları. Türkiye Klinikleri J Med Educ-Special Topics. 2017; 2(2): 70-80.
  • Wilkes L, Cowin L, Johnson M. The reasons students choose to undertake a nursing degree. Collegian. 2015; 22(3): 259-65.
  • Wu LT, Low MM, Tan KK, Lopez V, Liaw SY. Why not nursing? A systematic review of factors influencing career choice among healthcare students. Int Nurs Rev. 2015; 62(4): 547-62.
  • Özdelikara A, Ağaçdiken S, Aydın E. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; (2): 83-8.
  • Pamuk K. Hemşirelerin bireysel iş yükü algısının bireyselleştirilmiş bakım algıları üzerine etkisi [Yüksek lisans tezi]. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi; 2020.
  • Özveren H, Gülnar E, Özden D. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Turk J Clin Lab. 2016; 8(2): 57-64.

Analysis of Nursing Students' Stress Experienced In Simulation Education, Individualized Care Giving and Satisfaction Status

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 460 - 467, 20.09.2022
https://doi.org/10.33631/sabd.1171577

Öz

Aim: The aim of study is to determine level of stress perceived and individualized care situations perceived by nursing students before and after simulation education and satisfaction levels for post-training simulation practice.
Material and Methods: The sample of research, which was carried out using semi-experimental study method, consists of 148 students in a faculty of nursing. Sociodemographic Data Collection Form, Perceived Stress Scale, Individualized Care Scale-Nurse Version (ICS-A) and Student Satisfaction and Self-confidence in Learning Scale were used to collect data before and after the simulation education. Simulation education was carried out on 4 cases: preeclampsia-eclampsia, postpartum hemorrhage, gestational diabetes and methods of contraception.
Results: Perceived stress scale mean score of the students after simulation training (60.88±31.07) was lower than pre- training level and ICS-A mean score (4.43±0.68) was higher after training. Perceived stress scale mean score of students who stated that they were satisfied with nursing profession (69.00±28.46) were low, and ICS-A mean score (4.33±0.64) was high in pre-training period. Pre-training ICS-A mean score of students who prefer profession willingly (4.30±0.86) was higher compared to other students. After training, Student Satisfaction and Self-confidence in Learning Scale mean score was found 22.21±3.01.
Conclusion: Simulation education given in order to ensure that they have a positive experience when they encounter the real patient reduces level of stress perceived by students and increases their individualized care skills. Simulation training given to the students creates satisfaction in learning.

Kaynakça

  • World Health Organization [Internet]. European Observatory on Health Systems and Policies‎. Eurohealth: the changing role of nursing. Eurohealth, 22 (‎1)‎. Regional Office for Europe; 2016 [Updated: 2016 ; Cited: 2002 April 2022]. Available from: https://apps.who.int/iris/handle/10665/332736
  • Smiley RA. Survey of simulation use in prelicensure nursing programs: changes and advancements, 2010-2017. J Nurs Regul. 2019; 9(4): 48-61.
  • Aydınlı A, Biçer S. Hemşirelik eğitiminde güncel yaklaşımlar. Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 28(1): 38-42.
  • Norman J. Systematic review of the literature on simulation in nursing education. The ABNF Journal. 2012; 23(2): 24-8.
  • Zieber M, Sedgewick M. Competence, confidence and knowledge retention in undergraduate nursing students: a mixed method study. Nurse Educ Today. 2018; 62: 16-21.
  • Öner H, Sarıkaya Karabudak S. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalar sırasında yaşadıkları olumsuz duygular ve baş etme deneyimleri: odak grup görüşmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2021; 12(3): 205-15.
  • Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2013; 21(2): 101-6.
  • Uysal N, Ceylan E, Koç A. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin ölmekte olan bireyin bakımına ilişkin tutumları. GÜSBD. 2019; 8(1): 98- 105.
  • Altıok HÖ, Üstün B. Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13: 747–66.
  • Karabulutlu EY, Oruç FG, Turan GB. Öğrencilerin hemşirelik eğitimi sürecinde yaşadıkları stresin profesyonel benlik gelişimlerine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 8(1): 10-7.
  • Toru F. Hemşirelik uygulamalarının kilit noktası: bireyselleştirilmiş bakım. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 4(1): 46-59
  • Ceylan B. Hemşirelikte bireyselleştirilmiş bakım I. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2014; 30(3): 59-67.
  • Karayurt Ö, Ursavaş FE, İşeri Ö. Hemşirelerin bireyselleştirilmiş bakım verme durumlarının ve görüşlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 9(2): 163-9.
  • Terzioğlu P, Kapucu D, Özdemir D, Boztepe Ö, Duygulu Y, Tuna A, Akdemir P. Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2012; 19(1): 23-16.
  • Crowe S, Ewart L, Derman S. The impact of simulation based education on nursing confidence, knowledge and patient outcomes on general medicine units. Nurse Education Today. 2018; 29: 70-5.
  • Sheu S, Lin HS, Hwang SL. Perceived stress and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: the effect of coping behaviors. Int J Nurs Stud. 2002; 39(2): 165-75.
  • Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik öğrencileri için algılanan stres, biyo-psiko-sosyal cevap ve stresle baş etme davranışları ölçeklerinin Türkçe'ye uyarlanması. Psikiyatri Hemşireleri Derneği. 2015; 6(1): 15-25.
  • Suhonen R, Schmidt LA, Radwin L. Measuring individualized nursing care: assessment of reliability and validity of three scales. Journal of Advanced Nursing. 2007; 59(1): 77-85.
  • Acaroglu R, Suhonen R, Sendir M, Kaya H. Reliability and validity of turkish version of the individualised care scale. Journal of Clinical Nursing. 2011; 20(1‐2): 136-45.
  • Jeffries PR, Rizzolo MA. Designing and implementing models for the innovative use of simulation to teach nursing care of ill adults and children: A national, multi-site, multi-method study. New York, NY: National League for Nursing, 2006.
  • Unver V, Basak T, Watts P, Gaioso V, Moss J, Tastan S, Iyigun E, Tosun N. The reliability and validity of three questionnaires: the student satisfaction and self-confidence in learning scale, simulation design scale, and educational practices questionnaire. Contemporary Nurse. 2017; 53(1): 60-74.
  • Eppich W, Cheng A. Promoting excellence and reflective learning in simulation (PEARLS): development and rationale for a blended approach to health care simulation debriefing. Simulation in Healthcare, 2015; 10(2): 106-15.
  • Gülhan Güner S, Ovayolu Ö, Ovayolu N. Hemşirelik öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakıma ilişkin durumlarının incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2020; 13(2): 74-81.
  • Kim MY, Park S. Associations of stress, self-esteem, and collective efficacy with flow in simulation among nursing students: a descriptive cross-sectional study. Nurse Education Today. 2018; 71: 193-7.
  • Khadivzadeh T, Erfanian F. The effects of simulated patients and simulated gynecologic models on student anxiety in providing IUD services. Simulation in Healthcare. 2012; 7(5): 282-7.
  • Borg Sapiano A, Sammut R, Trapani J. The effectiveness of virtual simulation in improving student nurses' knowledge and performance during patient deterioration: a pre and post test design. Nurse Education Today. 2018; 62: 128-33.
  • Kim E. Effect of simulation-based emergency cardiac arrest education on nursing students' self-efficacy and critical thinking skills: roleplay versus lecture. Nurse Education Today. 2018; 61: 258-63.
  • Kim J, Park JH, Shin S. Effectiveness of simulation-based nursing education depending on fidelity: a meta-analysis. BMC Medical Education. 2016; 16(152): 1-8.
  • Karadağ M, Çalışkan N, İşeri Ö. Simüle hasta kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of Contemporary Medicine. 2015; 5(1): 36-44.
  • Karaçay P, Kaya H. Simülasyonla eğitimde kullanılan öğrenci memnuniyeti ve öğrenmede kendine güven ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2017; 25(2): 95-103.
  • Karahan E, Çelik S, Tank YD, Göğüs F. Yüksek gerçeklikli hasta simülatöründe eğitim: hemşirelik öğrencilerinin memnuniyeti ve öğrenmede kendine güvenlerinin değerlendirilmesi. CBU-SBED. 2019; 6(2): 106-10.
  • Omer T. Nursing students’ perceptions of satisfaction and self-confidence with clinical simulation experience. Journal of Education and Practice. 2016; 7(5): 131-8.
  • Sarmasoğlu Ş, Yücel Ç, Tunçbilek Z. Hemşirelik eğitiminde simülasyon uygulamaları. Türkiye Klinikleri J Med Educ-Special Topics. 2017; 2(2): 70-80.
  • Wilkes L, Cowin L, Johnson M. The reasons students choose to undertake a nursing degree. Collegian. 2015; 22(3): 259-65.
  • Wu LT, Low MM, Tan KK, Lopez V, Liaw SY. Why not nursing? A systematic review of factors influencing career choice among healthcare students. Int Nurs Rev. 2015; 62(4): 547-62.
  • Özdelikara A, Ağaçdiken S, Aydın E. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; (2): 83-8.
  • Pamuk K. Hemşirelerin bireysel iş yükü algısının bireyselleştirilmiş bakım algıları üzerine etkisi [Yüksek lisans tezi]. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi; 2020.
  • Özveren H, Gülnar E, Özden D. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Turk J Clin Lab. 2016; 8(2): 57-64.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülşah Kök Bu kişi benim 0000-0001-9553-2621

Gülten Güvenç Bu kişi benim 0000-0002-8330-9497

Ayşe Kılıç Uçar Bu kişi benim 0000-0002-8280-6117

Burçin Bektaş Pardes 0000-0003-0333-7461

Esra Özer 0000-0002-0711-6482

Tuğba Öztürk Bu kişi benim 0000-0002-8639-5693

Fulden Özkeçeci Bu kişi benim 0000-0003-3305-7516

Yeşim Çetinkaya Şen Bu kişi benim 0000-0001-5195-9527

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Kök G, Güvenç G, Kılıç Uçar A, Bektaş Pardes B, Özer E, Öztürk T, Özkeçeci F, Çetinkaya Şen Y. Hemşirelik Öğrencilerinin Simülasyon Eğitiminde Yaşadığı Stres, Bireyselleştirilmiş Bakım Verme Algıları ile Memnuniyet Durumlarının İncelenmesi. SABD. 2022;12(3):460-7.