Yükseköğretim yönetimi dışsal olgulardan kolaylıkla etkilenebilen sistemlerden biridir. Günümüzde öğrenciler, endüstri veya devlet/devletler gibi paydaşlardan gelen talepler, yükseköğretim kurumlarındaki iş yükünü daha da çoğaltmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı da dünyanın farklı coğrafyalarındaki farklı temsili yükseköğretim kurumlarının mevcut yönetişim modellerini Clark Üçgeni'ne göre devlet, akademik oligarşi ve piyasa olmak üzere üç boyut kapsamında incelemektir. Bu çalışmada belirli kriterler altında 9 farklı coğrafi bölgeden 11 üniversite analiz edilmek üzere seçilmiştir. Bu araştırmada nitel bir araştırma yöntemi olarak doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Dokümanlar içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Bu çalışmadan elde edilen bulgulara göre Melbourne Üniversitesi, Moskova Devlet Üniversitesi ve Cape Town Üniversitesi akademik özyönetim modeline daha fazla eğilim gösterirken, Münih Teknik Üniversitesi, Massachusetts Teknoloji Enstitüsü, The Open University ve Oxford Üniversitesi piyasa odaklı modelde yönetilme eğiliminde olup diğerleri devlet merkezli modele en yakın konumdadır.
Yükseköğretim Yükseköğretim Kurumu Yönetim Modeli Clark’ın Koordinasyon Üçgeni Devlet Merkezli Yönetim Piyasa Bazlı Yönetim Akademik Özyönetişim Döküman İncelemesi
This study does not require ethics committee approval.
No financial support was received for this research.
Higher education governance is one of the systems that can be easily influenced by external phenomena. Nowadays, the demand from its stakeholders such as from the students, industry, or state/s challenges the higher education institutions. The main purpose of this study is to explore the current governance models of different representative higher education institutions from the different geographical regions of the world within the scope of three dimensions which are the state, market and academic oligarchy according to Clark’s Triangle. In this research, 11 universities from 9 different geographical regions were selected under certain criteria to be analyzed. In this study, the document analysis was utilized as a qualitative research method. The documents were analyzed by using the content analysis technique. According to the findings from this study, the University of Melbourne, Moscow State University, and University of Cape Town have more tendencies towards the academic self-governance model, while Technical University of Munich, Massachusetts Institution of Technology, The Open University, and the University of Oxford tend to be administered in the marketoriented model and the other selected universities are in the nearest location towards the state-centered model in Clark’s Triangle.
Higher Education Higher Education Institution Governance Model Clark’s Triangle of Coordination State-Centered Model Market-Oriented Model Academic Self-Governance Document Analysis
This study does not require ethics committee approval.
No financial support was received for this research.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer), Yükseköğretim Yönetimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |