Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ DERSİNİN BİLİŞSEL ALAN HEDEFLERİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİ

Yıl 2008, Sayı: 15, 61 - 74, 09.05.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, Eğitim Bilimine Giriş dersinin belirlenen bilişsel alan
hedeflerinin öğrencilerin erişi düzeyine bakarak gerçekleşme düzeyini saptamak ve öneriler
sunmaktır. Belirlenen alt problemlere ilişkin veri elde edebilmek için araştırmacı tarafından
hazırlanan ve geliştirilen erişi testi Abant İzzet Baysal Üniversitesi (AIBU) Eğitim
Fakültesi Sınıf Öğretmeliği Bölümü 1. sınıfta öğrenim gören 96 öğrenciye uygulanmıştır.
Geliştirilen erişi testi 2006–2007 öğretim yılında öntest ve sontest olarak güz döneminin
başında ve güz döneminin sonunda olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Öntest ve sontest
uygulamalarından elde edilen veriler SPSS 15.0 programında çözümlenmiş, aritmetik ortalama
standart sapma, başarı yüzdesi ve t testi kullanılarak yorumlanmıştır. Elde edilen
verilerin analizi sonucunda; Eğitim Bilimine Giriş dersinin belirlenen bilişsel alana ait
hedeflerin 0.70 oranında gerçekleşmiş olduğu saptanmıştır. Bilişsel alan hedeflerinin gerçekleşme
düzeyini ölçmeye yönelik hazırlanan erişi testinin öntest ve sontest uygulamaları
arasında sontest lehine anlamlı bir fark olduğu, öğrencilerin sontest puanlarında öğrencilerin
1. ve 2. öğretimde öğrenimlerine devam etme durumuna göre öğrenciler arasındaki
farkın anlamlı olmadığı, Eğitim Bilimine Giriş dersine devam eden kız ve erkek öğrencilerin
Eğitim Bilimine Giriş dersi erişi testinden aldıkları puanlar arasında cinsiyet açısından
anlamlı bir ilişki olmadığı saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayanarak;
Eğitim Bilimine Giriş dersi programının çeşitli ünitelere ayrılarak her ünite sonunda biçimlendirme
ve yetiştirmeye dönük değerlendirme yapılmak suretiyle öğrenme eksiklikleri
giderilebilir. Ayrıca üniversitede bu dersi okutan öğretim elemanlarının görüşleri alınarak
dersin hedeflerine ulaşılabilmesi yönündeki önerileri nitel olarak yapılacak bir çalışma ile
ortaya konulması yönünde önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • ABELLA, K. T. (Çev. M. Barış). (1994). Başarılı Eğitim Programları. İz Yayımları, Ankara.
  • ARSLAN, A. (1998). “Öğretmen Formasyonunda Yeniden Yapılanma Sürece Endeksli Formasyon” Milli Eğitim Dergisi,137, s.136-149, ANKARA.
  • BİLEN, M. (1975). “Kız Teknik Yüksek Öğretmen Okulunda Okutulmakta Olan Ev Yönetimi Dersinin Değerlendirilmesi” Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • CANDAN, R. (1990). "İlkokul Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler ve Fen Bilgisi Derslerinin Amaçlarının Gerçekleşme Düzeyi" Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • ÇELİKKAYA, H. (1999), Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Alfa yayımları, Ankara.
  • ÇOBAN, A. (1998). “21. Yüzyıla Girerken Öğretmen Eğitiminin Boyutları” Milli Eğitim Dergisi, 137, s.84-87, Ankara.
  • ÇELİK, F. ve ÖNAL A. S. (1999). “Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi,” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18.Denizli. http:/eğitimdergi.pamukkale.edu.tr.(Erişim Tarihi: 15/02/2007)
  • DÖNMEZER, İ. (2000). ”Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılanmasına Karşı Eleştirel Yaklaşım” II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, s.667-671.
  • ERDEN, M. (1998), Eğitimde Program Değerlendirme. Anı yayıncılık, Ankara
  • ERGİNER, A (2006). ”Eğitim Bilimine Giriş Dersi,” İlköğretmen Eğitimci Dergisi, s.50-52, Ankara.
  • ERTÜRK, S. (1994), Eğitimde Program Geliştirme. Meteksan A.Ş. Ankara.
  • GÜLER, T. (1997). “Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesinde Okutulan Çocuk Edebiyatı Dersi Programının Öğrenci Erişisine Etkisi Yönünden İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • GÜVEN, S. (2006). “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi” Türk Eğitim Dergisi, 4, 2.Ankara.
  • KARASAR, N. (2005), Bilisel Araştırma Teknikleri. Tekışık Yayımları. Ankara.
  • KAYABAŞI, Y. (1997). “Programlandırılmış, Dünya Bankası Eğitim Projesi ve Geleneksel Öğretime Göre Eğitim Gören Öğrencilerin Erişi ve Kalıcılık Düzeyleri” Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ankara.
  • ÖZTÜRK, S. (2000). “AİBÜ Fen Edebiyat Fakültesinde Okutulan Türk Dili I Dersi Programının Etkililiği” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • SÖNMEZ, V. (2004). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Anı Yayıncı- lık, Ankara.
  • URAL, M. (1980). “Kız Teknik yüksek Öğretmen Okulu Ölçme ve Değerlendirme Dersi Programının Değerlendirilmesi” Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • YILDIZ, İ. (2000). “Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu Meslek Yüksekokulu, Bilgisayar Operatörlüğü ve Teknikerliği Bölümü, 1. Sınıfında Okutulan Bilgisayar Donanımı Dersinin Bilgisayar Destekli Eğitim Açısından Etkililiği” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • YÖK. (2006). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. http:www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/programlar_icerikler.htm.2006 (Erişim Tarihi: 15/02/2007)

EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ DERSİNİN BİLİŞSEL ALAN HEDEFLERİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİ

Yıl 2008, Sayı: 15, 61 - 74, 09.05.2013

Öz

The aim of this study is to determine the achievement level of the Introduction the Educational Science Course which is lectured at Abant Izzet Baysal University at Primary School Teaching Department first grade by examining students’ acquisition level and to put forward some suggestions. The achievement test, which was prepared and developed by the researcher to obtain the necessery data for the subproblems of the study were answered by the first year students of Abant Izzet Baysal University Primary School Teaching Department both at the beginning and at the end of Fall semester of 2006-2007. The data obtained from pre and posttests applications were analyzed by means of SPSS 15.00 program and their mean and standart deviation scores, the percent of success, and test were used to interprent the data. Having analyzed the data collected, the followings could be considered as the results the study: The results of this study in dicated that 0.70 of cognative domain objectives of Introduction to Educational Science Courses were achieved. Mean while a significant difference was found in favour of posttest achievement scores of students when pretest and posttest applications of the achievement test is concerned.When type of education is concerned, no significant difference was found and when the gender is concerned, no significant difference was found between the pretest and posttest achievement scores of the students from the Introduction to Educational Sciences Course. According to findings from the research, learning gaps could be closed by dividing the content of the course, Introduction to Education Science, into units and conducting formative evaluations after all those units. In addition, it proposed that, a qualitative research could be conducted to define teaching staffs’, who has been teaching this course, proposal in order to reach goals of the course by defining their opinions 

Kaynakça

  • ABELLA, K. T. (Çev. M. Barış). (1994). Başarılı Eğitim Programları. İz Yayımları, Ankara.
  • ARSLAN, A. (1998). “Öğretmen Formasyonunda Yeniden Yapılanma Sürece Endeksli Formasyon” Milli Eğitim Dergisi,137, s.136-149, ANKARA.
  • BİLEN, M. (1975). “Kız Teknik Yüksek Öğretmen Okulunda Okutulmakta Olan Ev Yönetimi Dersinin Değerlendirilmesi” Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • CANDAN, R. (1990). "İlkokul Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler ve Fen Bilgisi Derslerinin Amaçlarının Gerçekleşme Düzeyi" Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • ÇELİKKAYA, H. (1999), Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Alfa yayımları, Ankara.
  • ÇOBAN, A. (1998). “21. Yüzyıla Girerken Öğretmen Eğitiminin Boyutları” Milli Eğitim Dergisi, 137, s.84-87, Ankara.
  • ÇELİK, F. ve ÖNAL A. S. (1999). “Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi,” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18.Denizli. http:/eğitimdergi.pamukkale.edu.tr.(Erişim Tarihi: 15/02/2007)
  • DÖNMEZER, İ. (2000). ”Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılanmasına Karşı Eleştirel Yaklaşım” II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, s.667-671.
  • ERDEN, M. (1998), Eğitimde Program Değerlendirme. Anı yayıncılık, Ankara
  • ERGİNER, A (2006). ”Eğitim Bilimine Giriş Dersi,” İlköğretmen Eğitimci Dergisi, s.50-52, Ankara.
  • ERTÜRK, S. (1994), Eğitimde Program Geliştirme. Meteksan A.Ş. Ankara.
  • GÜLER, T. (1997). “Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesinde Okutulan Çocuk Edebiyatı Dersi Programının Öğrenci Erişisine Etkisi Yönünden İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • GÜVEN, S. (2006). “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi” Türk Eğitim Dergisi, 4, 2.Ankara.
  • KARASAR, N. (2005), Bilisel Araştırma Teknikleri. Tekışık Yayımları. Ankara.
  • KAYABAŞI, Y. (1997). “Programlandırılmış, Dünya Bankası Eğitim Projesi ve Geleneksel Öğretime Göre Eğitim Gören Öğrencilerin Erişi ve Kalıcılık Düzeyleri” Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ankara.
  • ÖZTÜRK, S. (2000). “AİBÜ Fen Edebiyat Fakültesinde Okutulan Türk Dili I Dersi Programının Etkililiği” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • SÖNMEZ, V. (2004). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Anı Yayıncı- lık, Ankara.
  • URAL, M. (1980). “Kız Teknik yüksek Öğretmen Okulu Ölçme ve Değerlendirme Dersi Programının Değerlendirilmesi” Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • YILDIZ, İ. (2000). “Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu Meslek Yüksekokulu, Bilgisayar Operatörlüğü ve Teknikerliği Bölümü, 1. Sınıfında Okutulan Bilgisayar Donanımı Dersinin Bilgisayar Destekli Eğitim Açısından Etkililiği” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • YÖK. (2006). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. http:www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/programlar_icerikler.htm.2006 (Erişim Tarihi: 15/02/2007)
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlker Kösterelioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2013
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Kösterelioğlu, İ. (2013). EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ DERSİNİN BİLİŞSEL ALAN HEDEFLERİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİ. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(15), 61-74.