The purpose of this research was to determine second-degree primary education students’ misconceptions about problem solving and relations between these misconceptions and the demographical variables which can be related to this. This research is seemed important about determining misconceptions which students come upon problem solving in primary education, illustrating to studies made in future with misconceptions about problem solving and minimizing misconceptions in problem solving. The sample of the study consists of 960 students, chosen with cluster method randomly from seconddegree students in primary education schools in center of Sakarya. Primary education’s students in second-degree have observed for three months. Misconceptions confronted with when they solve a problem are noted down. The misconceptions were determined by meeting with mathematics teachers about students’ misconceptions in problem solving. Data were collected by the tests in twelve questions is applied to each class-degrees which contain objectives and behaviors that are made clear in mathematics curriculum of prima- ry education which prepared by the researchers. According to the results of the research, it is found that students are mistaken at most changing units in problem.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin problem çözmedeki
kavram yanılgıları ile bununla ilişkili olabilecek demografik değişkenler arasındaki ilişkileri
belirlemektir. Bu araştırma; ilköğretimde problem çözmede öğrencilerin karşılaştıkları
kavram yanılgılarını tespit etmek, problem çözmedeki kavram yanılgıları ile ilgili gelecekte
yapılacak çalışmalara örnek teşkil etmek ve problem çözmedeki kavram yanılgılarını
en aza indirgeyebilmek açısından önemli görülmüştür. Araştırmanın örneklemini Sakarya
ili merkezindeki ilköğretim okullarında okumakta olan ikinci kademe öğrencilerinden
tabakalama yöntemi ile rastlantısal olarak seçilen 960 öğrenci oluşturmaktadır. İlköğretimin
ikinci kademesindeki öğrenciler 3 ay süreyle gözlemlenmiş, problem çözerken karşılaştıkları
kavram yanılgıları not edilmiştir. Uygulama yapılan okullardaki öğretmenlerle
nitel görüşmeler yapılarak; ilköğretimde öğrencilerin problem çözerken karşılaştıkları
kavram yanılgıları belirlenmiştir. Veri toplama aşamasında; araştırmacılar tarafından hazırlanmış
İlköğretim Matematik Öğretimi programında belirtilen amaç ve davranışları
kapsayan her bir sınıf düzeyi için 12 sorudan oluşan testler uygulanmıştır. Araştırma sonucunda;
öğrencilerin en fazla yanılgıya problemde birimlerin değişmesi durumunda düştükleri
görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 15 |