Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜSTBİLİŞSEL STRATEJİ ÖĞRETİMİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARI DÜZEYİ DÜŞÜK ÖĞRENCİLERDE ERİŞİ ARTIRIMINA ETKİSİ

Yıl 2008, Sayı: 16, 1 - 13, 09.05.2013

Öz

Üstbilişsel strateji kullanımının okuduğunu anlama düzeyi düşük öğrencilerde erişi
artırımına etkisini belirlemeye yönelik olarak yapılan bu araştırma, öntest-sontest
kontrol gruplu deneysel desen modeline göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya
2006-2007 öğretim yılı bahar döneminde Ankara ili Yenimahalle ilçesi, Yunus Emre
ve Şehit M. Ali Durak İlköğretim Okuluna devam eden 5. sınıf öğrencileri katılmış,
araştırma deney grubunda 17, kontrol grubunda 16 olmak üzere toplam 33 öğrenci
ile yürütülmüştür.Araştırmada veri toplama aracı olarak okuduğunu anlama başarı
testi, üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı ölçeği ve görüşme formu
kullanılmıştır. Ayrıca etkinlikler düzenlenerek öğretim sürecinde kullanılmıştır.
Araştırmayla ilgili tüm istatistiksel çözümlemelerde SPSS paket programından
yararlanılmış, deney ve kontrol grubundan elde edilen puanlar arasındaki farkın
anlamlı olup olmadığı "t” testi ile sınanmıştır. Gruplar arası karsılaştırmalarda
anlamlılık düzeyi .05 olarak benimsenmiştir.

Kaynakça

  • Babbs, P. J., Moe, A. J. (1983). “Metacognition: A key for Independent learning from text”, Reading Teacher, 36, 422–426.
  • Brown, A. L. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other even more mysterious mechanisms, In Weinert, F.E. Kluwe, R.H. (eds.) Metacognition, motivation and understanding, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Büyüköztürk, Ş, (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Caron, A. A. (1997). Instruction of community college developmental readers in the awareness and use of metacognitive strategies using the think-aloud heuristic, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Central Florida, Orlando.
  • Demir, G. Ö. (2000). “A model to invevestigate pro bability and mathematics achievement in Unpublished B.S. Thesis, Boğaziçi Scianse and Engineering, İstanbul. University, The Institute of
  • Demirel, Ö (2002). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Dördüncü baskı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Doğanay, A, (1996). “Öğrenmenin Boyutları: birleşik bir öğretim modeli” Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:2, Sayı: 15.
  • Doğanay, A, (1997). “Ders dinleme sırasında bilişsel farkındalık ile ilgili bilgilerin kullanımı”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergis, Cilt: 1, Sayı: 11.
  • Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving, In L. Resnick (Ed.), The nature of intelligence (.231-235), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Jacopson, R. (1998). “Teachers improving learning using metacognition with self- monitoring learning strategies” , Education, 118 (4), 579-589.
  • Karasar, N, (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Paris, S. G., Winograd, P. (1990), “Promoting metacognition and motivation of exceptional children”, Remedial and Special Education, 11(6), 7-15.
  • Saban, A, (2000). Öğrenme- Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yay.
  • Senemoğlu, N. (1998). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara. Spot Matbaacılık.

THE EFFECT OF METACOGNITIVE STRATEGY TRAINING ON IMPROVING THE ACHIEVEMENT LEVEL OF STUDENTS HAVING LOW ACHIEVEMENT LEVELS OF READING COMPREHENSION

Yıl 2008, Sayı: 16, 1 - 13, 09.05.2013

Öz

This study, aiming at determining the effect of metacognitive strategy training on improving the achievement level of students having low achievement levels of reading comprehension, is carried out according to the experimental study model having control group and pre-test and post-test. 5th grade students attending to Yunus Emre Primary School and Şehit M. Ali Durak Primary School in Yenimahalle, Ankara have participated in this study during 2006-2007 academic year. The study was carried out by totally 33 students, 17 in experimental group and
16 in control group. Reading comprehension achievement test, metacognitive reading comprehension self-awareness scale and interviews have been used as data gathering tools. However, some activities have been developed and used during the teaching process. SPSS software program has been used in all statistical analysis related to the study, and whether there is a significant difference between the scores of control group and experimental group has been tested by “t” test. The significance level has been found as .05 in comparisons between groups. 

Kaynakça

  • Babbs, P. J., Moe, A. J. (1983). “Metacognition: A key for Independent learning from text”, Reading Teacher, 36, 422–426.
  • Brown, A. L. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other even more mysterious mechanisms, In Weinert, F.E. Kluwe, R.H. (eds.) Metacognition, motivation and understanding, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Büyüköztürk, Ş, (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Caron, A. A. (1997). Instruction of community college developmental readers in the awareness and use of metacognitive strategies using the think-aloud heuristic, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Central Florida, Orlando.
  • Demir, G. Ö. (2000). “A model to invevestigate pro bability and mathematics achievement in Unpublished B.S. Thesis, Boğaziçi Scianse and Engineering, İstanbul. University, The Institute of
  • Demirel, Ö (2002). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Dördüncü baskı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Doğanay, A, (1996). “Öğrenmenin Boyutları: birleşik bir öğretim modeli” Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:2, Sayı: 15.
  • Doğanay, A, (1997). “Ders dinleme sırasında bilişsel farkındalık ile ilgili bilgilerin kullanımı”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergis, Cilt: 1, Sayı: 11.
  • Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving, In L. Resnick (Ed.), The nature of intelligence (.231-235), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Jacopson, R. (1998). “Teachers improving learning using metacognition with self- monitoring learning strategies” , Education, 118 (4), 579-589.
  • Karasar, N, (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Paris, S. G., Winograd, P. (1990), “Promoting metacognition and motivation of exceptional children”, Remedial and Special Education, 11(6), 7-15.
  • Saban, A, (2000). Öğrenme- Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yay.
  • Senemoğlu, N. (1998). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara. Spot Matbaacılık.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Çakıroğlu Bu kişi benim

Ayşegül Ataman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2013
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Çakıroğlu, A., & Ataman, A. (2013). ÜSTBİLİŞSEL STRATEJİ ÖĞRETİMİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARI DÜZEYİ DÜŞÜK ÖĞRENCİLERDE ERİŞİ ARTIRIMINA ETKİSİ. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(16), 1-13.