The aim of this study is to determine whether there exist significant differences between the achievement of experimental group using cooperative learning methods and that of control group using traditional teaching method in Linear Algebra I Course taught in mathematics and science curricula at universities. The research has been carried out on the students taking linear algebra I, at the Department of Primary School, Faculty of Education of Yüzüncü Yıl University in 2006-2007 fall semesters. At the end of the semester, Independent sample t-test was used in order to see whether or not the effect of the applied methods is significant on the academic achievements in linear algebra. Results of the study show that there is a significant difference in favor of the experimental group between the achievements of the experimental group used cooperative learning method and the achievement of the control group used traditional learning method. So we can say that Cooperative Learning Method is more effective than traditional learning method at increasing academic achievement in linear algebra
Cooperative Learning Methods Teaching Linear Algebra Student Teams-Achievement Division (STAD) Academic Achievement
Bu araştırmanın amacı, üniversitelerde lisans düzeyinde matematik ve fen ağırlıklı
programlarda okutulan Lineer Cebir I dersinin öğretiminde iş birliğine dayalı
öğrenmenin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretim yönteminin
uygulandığı kontrol grubunun akademik başarıları arasında anlamlı farklılıkların
olup olmadığını belirlemektir. Araştırma 2006–2007 öğretim yılı güz döneminde,
Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü Matematik
Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 2. sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Bir dönemlik uygulama sonunda belirtilen yöntemlerin lineer cebir öğretiminde
akademik başarı üzerindeki etkisinin anlamlı olup olmadığını belirlemek için
ilişkisiz örneklemler t-testi istatistiğinden yararlanılmıştır. Yapılan t-testi
sonucunda iş birliğine dayalı öğrenim yöntemlerinin uygulandığı deney grubundaki
öğrencilerin akademik başarıları ile geleneksel öğrenme yöntemlerinin uygulandığı
kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarıları arasında deney grubunun
lehinde anlamlı düzeyde farklılığın olduğu görülmüştür. Bu sonuç iş birliğine dayalı
öğrenim yönteminin, lineer cebir öğretiminde geleneksel öğretim yöntemine göre
akademik başarıyı arttırmada daha etkili olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 17 |