The purpose of this study is to determine the role of implementation Field Study Project of student teachers in terms of the preparation Action Research Model. Research was applied with 74 science teaching student teachers who are educated in 4 th year in SAÜ the Faculty of Education in the 2004-2005 academic year and 105 physics student teacher who are educated in 5 th year in KTÜ the Fatih Faculty research design (2. 36-4. 00)-plan (2. 33-4. 02)-application (2. 25-4. 00) ve research process (2. 30-3. 96) ve social skills (2. 63-4. 09) by implementing Field Study in preservice teacher education process. It is revealed out that implementing research in preservice teacher education has crucial importance to preparation in the context of Action Research Model, as student teachers have implemented Field Study in preservice teacher education process had significant contribution to their skills related to the subjects professional and research methods. of Education in the 205-2006, 2006-2007, 2007-2008 academic year based on the action research methodology. Besides, the tecniques of interview and observation
were used. According to obtained data in the context of research, student teachers was improved their skills related to the Research Method (2. 32-4. 01) ve Professional Skills (2. 46-4. 02) and regarding the lower dimensions of this subjects; research design (2. 36-4. 00)-plan (2. 33-4. 02)-application (2. 25-4. 00) ve research process (2. 30-3. 96) ve social skills (2. 63-4. 09) by implementing Field Study in preservice teacher education process. It is revealed out that implementing research in preservice teacher education has crucial importance to preparation in the context of Action Research Model, as student teachers have implemented Field Study in preservice teacher education process had significant contribution to their skills related to the subjects professional and research methods.
Student teacher Action research Professional skills development
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının araştırmacı öğretmen yaklaşımı ile
yetiştirilmelerinde Alan Çalışması projesi yürütmelerinin rolünü belirlemektir.
Araştırma, 2004-2005 eğitim-öğretim bahar yarıyılında Sakarya Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programında dördüncü sınıfta (I. ve II.
öğretimde) öğrenim gören 74 ve 2005-2006, 2006-2007 ve 2007-2008 eğitimöğretim
bahar yarıyıllarında KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Fizik
Öğretmenliği programında beşinci sınıfta öğrenim gören 105 olmak üzere toplam
179 öğretmen adayı ile, aksiyon araştırması yöntemine dayalı olarak yürütülmüştür.
Ayrıca, mülakat ve gözlem teknikleri kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde
edilen bulgulara dayalı olarak hizmet öncesi öğretmen eğitimi sürecinde öğretmen
adaylarının alan çalışması yürüterek; Araştırma Yöntemleri (2. 32-4. 01) ve Mesleki
Beceriler (2. 46-4. 02) ve bu alanların alt boyutları olarak irdelenen araştırma
tasarlama (2. 36-4. 00)-planlama (2. 33-4. 02)-uygulama (2. 25-4. 00) ve araştırma
süreci (2. 30-3. 96) ve sosyal beceriler (2. 63-4. 09) ile ilgili becerilerini geliştirdikleri
tespit edilmiştir. Hizmet öncesi öğretmen eğitimi sürecinde öğretmen adaylarının
Alan Çalışması yürütmeleri, mesleki ve araştırma yöntemleri alanlarındaki beceri
gelişimlerine anlamlı düzeyde katkıda bulunduğundan, bu süreçte
gerçekleştirdikleri araştırmaların araştırmacı öğretmen yaklaşımı kapsamında
yetiştirilmelerinde büyük bir öneme sahip olduğu ön plana çıkmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 17 |