Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEMATİK ÖĞRETİMİN CANLI VE CANSIZ VARLIKLARLA İLGİLİ KAVRAM YANIGILARININ GİDERİLMESİNDE ETKİLİLİĞİ

Yıl 2009, Sayı: 17, 219 - 234, 09.05.2013

Öz

In thematic learning method students have an active role according to their abilities. In this study, it is investigated that the thematic learning how effective on the misconceptions of living and non-living things. The sample of the research consists of an experiment group and a control group from the 4th Class of a Government School that is in Hendek in Sakarya. The “Academic Personality Concepts Scale” was applied in order to measure students’ interests and ability to experiment group. After classifying students according to their interests and ability the subject is learned by thematic learning method in experiment group. In control group the subjects are studied according to the books. Studying papers are prepared to determine the misconceptions about livings and non-livings. The studying papers are applied as pre-test and post-test. The findings are investigated qualitatively and quantitatively. It has been seen that thematic learning is effective on remedying the misconceptions of the students about livings and non-living things.

Kaynakça

  • AMİR, R. & TAMİR, P. (1994). In-Depth Analysis of Misconceptions as a Basis For Developing Research-based Remedial Instruction: The Case of Photosynthesis, The American Biology Teacher, 56(2), 94-100.
  • BAHAR, M. , CİHANGİR, S. ve GÖZÜN, Ö. (2002, Eylül). Okul Öncesi Ve İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Canlı Ve Cansız Nesneler İle İlgili Alternatif Düşünce Kalıpları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş bildiri, ODTÜ, Ankara.
  • CLEMİNSON, A. (1990), Establishing and epistemological base of science teaching in the Light of contemporary notlons of the nature of scence and of how children learn science. Journal of Research in Science Teaching, Vol 27, No 5, 429-445.
  • CANSÜNGÜ, Ö. (2000). “İlköğretim Ögrencilerinin (5. , 6. , 7. sınıflar) Işık ve Işıkla İlgili Kavramları Algılama Şekillerinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ÇALIK, M. , AYAS, A. (2003). Çözeltilerde Kavram Başarı Testi Hazırlama Ve Uygulama, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı14, 1-17
  • DEMİRBAŞ, H. (2006). Sosyal Bilimler Eğitiminde Tematik Yaklaşım. Bilim Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Sayı 75.
  • DİLEK, D. (2002). Sosyal Bilimler Öğretiminde Öğrencilerin Yeteneklerine Dayalı Konu Merkezli Öğretim (Dursun Dilek) Tekniği, Seminer, Çanakkale, 10-12 Ekim 2002.
  • JACOBS, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: design and implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • KAPTAN, F. (1998), Fen Bilgisi Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • KELEMEN, D. , WIDDOWSON, D. , POSNER, T. , BROWN, A. L. and CASLER, K. (2002). Teleo-functional constraints on preschool children's reasoning about living things. Developmental Science, Volume 6, Issue 3, 329-345
  • KILIÇ, Z. , ATASOY, B. , TERTEMİZ, N. , ŞEREN, M. , ve ERCAN, L. (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Klavuzu. Ankara; Nobel Yayın.
  • KILCAN, F. (2005). 6. Sınıflarda Ölçüler Konusunun Öğretiminde Tematik Öğretimin Öğrencilerin Matematik Başarısına Etkisi, Marmara Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • KORAY, Ö. ve TATAR, N. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Kütle ve Ağırlık İle İlgili Kavram Yanılgıları ve Bu Yanılgıların 6. , 7. ve 8. Sınıf Düzeylerine Göre Dağılımı, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1) Sayı:13, 187-198.
  • ÖZSEVGEÇ, T. , Salih ÇEPNİ, S. ve BAYRİ, N. (2007). Kalıcı Kavramsal Değişimde 5E Modelinin Etkililiği. Yeditepe eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, 1-17.
  • PIAGET, J. (1929). The Child's Conception of the World. London; Routledge & Kegan Paul.
  • SENEMOĞLU, N. (2001). Kuramdan Uygulamaya Gelişim ve Öğrenme, Gazi Kitabevi, Ankara
  • TAMIR, P. , GAL-CHOPPIN, R. ve NUSSINOVITZ, R. (1981). How do intermediate and junior high schools students conceptualize living and non-living? Journal of Research in Science Teaching. 18, 241-248.
  • VYGOTSKY, L. S. (1962). Thought and Language. Cambridge, MA: The MIT Press.
  • YEŞİLYURT, S. (2003). Ana Sınıfı Öğrencileri ve İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Canlı ve Cansız Kavramlarını Anlama Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt Sayı 5- 2, 83-96.
  • THE EFFECTIVENESS OF THEMATIC LEARNING METHOD ON
  • REMEDYING MISCONCEPTIONS ABOUT LIVING AND NON-LIVING THINGS

TEMATİK ÖĞRETİMİN CANLI VE CANSIZ VARLIKLARLA İLGİLİ KAVRAM YANIGILARININ GİDERİLMESİNDE ETKİLİLİĞİ

Yıl 2009, Sayı: 17, 219 - 234, 09.05.2013

Öz

Tematik öğretim metodunda öğrencilerin ilgi alanlarına göre aktif rol alması
esastır. Bu çalışmada ilköğretim 4. sınıflarda canlı ve cansız kavramlarla ilgili
yanılgıların giderilmesinde tematik öğretim metodu uygulamasının etkisi
araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini Sakarya ili, Hendek İlçesi’nde devlete bağlı
bir ilköğretim okulunun 4. Sınıf şubelerinden rastgele seçilen bir deney ve bir
kontrol grubu oluşturmuştur. Deney grubunda öğrencilerin yetenek ve ilgi
alanlarını belirlemek için ‘Akademik Benlik Kavram Ölçeği’ uygulanmıştır.
Yetenekleri ve ilgileri doğrultusunda gruplara ayrılan deney grubunda tematik
öğretim metoduyla ders işlenmiştir. Kontrol grubunda ise ders kitabına bağlı
kalınmıştır. Öğrencilerdeki yanılgıları tespit etmek üzere çalışma yaprağı
hazırlanmıştır. Hazırlanan çalışma yaprağı ön test - son test şeklinde
uygulanmıştır. Elde edilen veriler nitel ve nicel veri analizi kullanılarak
değerlendirilmiştir. Öğrencilerdeki canlı ve cansız kavram yanılgılarını gidermede
tematik öğrenmenin etkili olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • AMİR, R. & TAMİR, P. (1994). In-Depth Analysis of Misconceptions as a Basis For Developing Research-based Remedial Instruction: The Case of Photosynthesis, The American Biology Teacher, 56(2), 94-100.
  • BAHAR, M. , CİHANGİR, S. ve GÖZÜN, Ö. (2002, Eylül). Okul Öncesi Ve İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Canlı Ve Cansız Nesneler İle İlgili Alternatif Düşünce Kalıpları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş bildiri, ODTÜ, Ankara.
  • CLEMİNSON, A. (1990), Establishing and epistemological base of science teaching in the Light of contemporary notlons of the nature of scence and of how children learn science. Journal of Research in Science Teaching, Vol 27, No 5, 429-445.
  • CANSÜNGÜ, Ö. (2000). “İlköğretim Ögrencilerinin (5. , 6. , 7. sınıflar) Işık ve Işıkla İlgili Kavramları Algılama Şekillerinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ÇALIK, M. , AYAS, A. (2003). Çözeltilerde Kavram Başarı Testi Hazırlama Ve Uygulama, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı14, 1-17
  • DEMİRBAŞ, H. (2006). Sosyal Bilimler Eğitiminde Tematik Yaklaşım. Bilim Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Sayı 75.
  • DİLEK, D. (2002). Sosyal Bilimler Öğretiminde Öğrencilerin Yeteneklerine Dayalı Konu Merkezli Öğretim (Dursun Dilek) Tekniği, Seminer, Çanakkale, 10-12 Ekim 2002.
  • JACOBS, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: design and implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • KAPTAN, F. (1998), Fen Bilgisi Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • KELEMEN, D. , WIDDOWSON, D. , POSNER, T. , BROWN, A. L. and CASLER, K. (2002). Teleo-functional constraints on preschool children's reasoning about living things. Developmental Science, Volume 6, Issue 3, 329-345
  • KILIÇ, Z. , ATASOY, B. , TERTEMİZ, N. , ŞEREN, M. , ve ERCAN, L. (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Klavuzu. Ankara; Nobel Yayın.
  • KILCAN, F. (2005). 6. Sınıflarda Ölçüler Konusunun Öğretiminde Tematik Öğretimin Öğrencilerin Matematik Başarısına Etkisi, Marmara Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • KORAY, Ö. ve TATAR, N. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Kütle ve Ağırlık İle İlgili Kavram Yanılgıları ve Bu Yanılgıların 6. , 7. ve 8. Sınıf Düzeylerine Göre Dağılımı, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1) Sayı:13, 187-198.
  • ÖZSEVGEÇ, T. , Salih ÇEPNİ, S. ve BAYRİ, N. (2007). Kalıcı Kavramsal Değişimde 5E Modelinin Etkililiği. Yeditepe eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, 1-17.
  • PIAGET, J. (1929). The Child's Conception of the World. London; Routledge & Kegan Paul.
  • SENEMOĞLU, N. (2001). Kuramdan Uygulamaya Gelişim ve Öğrenme, Gazi Kitabevi, Ankara
  • TAMIR, P. , GAL-CHOPPIN, R. ve NUSSINOVITZ, R. (1981). How do intermediate and junior high schools students conceptualize living and non-living? Journal of Research in Science Teaching. 18, 241-248.
  • VYGOTSKY, L. S. (1962). Thought and Language. Cambridge, MA: The MIT Press.
  • YEŞİLYURT, S. (2003). Ana Sınıfı Öğrencileri ve İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Canlı ve Cansız Kavramlarını Anlama Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt Sayı 5- 2, 83-96.
  • THE EFFECTIVENESS OF THEMATIC LEARNING METHOD ON
  • REMEDYING MISCONCEPTIONS ABOUT LIVING AND NON-LIVING THINGS
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ünsal Topsakal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2013
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Topsakal, Ü. (2013). TEMATİK ÖĞRETİMİN CANLI VE CANSIZ VARLIKLARLA İLGİLİ KAVRAM YANIGILARININ GİDERİLMESİNDE ETKİLİLİĞİ. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(17), 219-234.