The purpose of the study was to investigate 4th and 5th grade students’ determination levels about problem types. This study indicated that to investigate 4th and 5th grade students’ determination levels about problem types and distribution of these levels by gender, grade and mathematics success. The study group consists of 80 students from a primary school in Eskişehir. Data were collected by author’s “Determination of problem types” test with demographical information form. Frequency and percentage values were used to analyze data. The results of the study indicated that, 4th and 5th grade students’ determination levels about problem types were too low and students had difficulty to determine types of the problem which include extra or imperfect knowledge, the nonnumeric problem, the problem which include an application of real life. Finally suggestions were included for teaching problem solving in elementary education.
Problem types Problem solving Teaching Keywords: Mathematics.
Bu arastırmanın amacı, 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin problem türlerini belirleme
düzeylerini incelemektir. Arastırma, ilköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin
problem türlerini belirleme düzeylerini ve bu düzeyin cinsiyet, sınıf düzeyi ve
matematik basarısına göre dağılımını incelemek amacıyla gerçeklestirilmistir.
Arastırmanın çalısma grubunu, Eskisehir’deki bir ilköğretim okulunda 4 ve 5.
sınıflarda öğrenim görmekte olan toplam 80 öğrenci olusturmaktadır. Verilerin
toplanması asamasında, arastırmacı tarafından hazırlanan “Problem Türlerini
Belirleme” testi ve demografik bilgi formu kullanılmıstır. Toplanan verilerin
analizinde, frekans ve yüzde değerlerinden yararlanılmıstır. Arastırmanın
sonucunda; öğrencilerin problem türlerini belirleme düzeylerinin düsük olduğu
ve türü en zor belirlenen problemlerin eksik ya da fazla bilgi içeren problem,
sayısal veri içermeyen problem ve gerçek hayatın bir uygulamasını konu edinen
problem olduğu belirlenmistir. Elde edilen sonuçlara dayalı olarak ilköğretimde
problem çözmenin öğretimine yönelik öneriler gelistirilmistir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 19 |