Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Adaptation of Student Thinking About Problem Solving Scale (STAPSS) to Turkish

Yıl 2013, Sayı: 25, 134 - 146, 30.01.2014

Öz

The purpose of this study is to determine the validity and reliability of the Student Thinking About Problem Solving Scale developed by Armour-Thomas ve Haynes (1988). The original scale is in English and consists of 37 items in a six factor structure. For the validity and reliability study, first the scale was translated into Turkish by an expert, then 3 experts were consulted for their opinion on the expressions in the questions, the suitability of the questions towards their aim and adequacy. For the validity and reliability of scale, STAPSS was performed on 527 students studying at 8th grade in Sakarya. After the application of a factor analysis, it was determined that unlike the original scale, the Student Thinking About Problem Solving Scale applied to students showed a three factor structure and consisted of 23 items. With this study that aims to gain the scale into Turkish, a valid and reliable scale that includes the three factors in the original study has been reached.

Kaynakça

  • Altun, M. (2002). Matematik Öğretimi, Alfa Yayınları, Bursa
  • Armour-Thomas, E.&Haynes, N.M. (1988). Assessment of metacognition in problem solving. Journal of Instructional Psychology, 15 (3), 87-93. Aydın E.(2002), Mathematics Teachers’ Perspectives On Internal School Assessment, Yayınlanmamış doktora tezi, The University of Leeds School of Education, Leeds, England.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Derya Kitabevi, Trabzon.
  • Bilen, M. (2006). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. .Ankara: Pegem Yayınları.
  • Braham, B. (1998). (Çev: Diker, Vedat G.). Stres Yönetimi. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Deryakulu, D. (2004). Eğitimde Bireysel Farklılıklar, (Edt: Yıldız Kuzgun ve Deniz Deryakulu), Ank: Nobel Yayınları.
  • Erden, M (1986). İlkokulların Birinci Devresine Devam Eden Öğrencilerin Dört İşleme Dayalı Problemleri Çözerken Gösterdikleri Davranışları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 105-113.
  • Gall, M. D., Borg, W. R. and Gall, J. P. (1996). Educational Research: An İntroduction. White Plains Ny: Longman Publishers.
  • Işık, C. ve Kar, T. (2011). İlköğretim 6, 7 Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sayı Algılama Ve Rutin Olmayan Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 12 (1), 57-72.
  • İpek, A. S. ve Okumuş, S. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Problem Çözmede Kullandıkları Temsiller. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 11 (3), 681-700.
  • Jonassen, D. H. (2000). Computers as mindtools for schools: Engaging critical thinking, Second Edition, Columbus, OH: Merrrill, an imprint of Prentice Hall.
  • Karataş, İ. ve Güven, B. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Günlük Yaşam Problemlerini Çözebilme Becerilerinin Belirlenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi , 12 (1).
  • Oppenheim, A.N. (1992) Questionnaire design, interviewing and attitude measurement. London: Pinter Publishers .
  • Sardoğan, M. E., Karahan, F. ve Kaygusuz, C. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Kullandıkları Kararsızlık Stratejilerinin Problem Çözme Becerisi, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi Ve Fakülte Türüne Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 2 (78).
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2007). Using Multivariate Statistics, Boston: Allyn & Bacon.
  • Weidemann, W. (1995). Problem Solving Math Class: Word Problems Were Never Like This. Middle School Journal , 27 (1), 11-17.

Öğrencilerin Problem Çözme Hakkındaki Düşünceleri Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlama Çalışması

Yıl 2013, Sayı: 25, 134 - 146, 30.01.2014

Öz

Çalışmanın amacı; Armour-Thomas ve Haynes (1988), tarafından geliştirilen Student Thinking About Problem Solving Scale (STAPSS) ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanıp geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Dilsel eşdeğerlik için ölçek, öncelikle İngilizce eğitim almış ve konularında uzman üç öğretim üyesi tarafından Türkçe’ye çevrilmiş, ardından ifadeler, soruların amaca uygunluğu ve yeterliliği hakkında 3 uzmanın görüşüne başvurularak gelen öneriler ve düzeltmeler doğrultusunda yeniden düzenlenmiştir. STAPPS ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması Sakarya ilinde 8.sınıfta öğrenim gören 527 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan faktör analizi sonucunda, Öğrencilerin Problem Çözme Hakkındaki Düşünceleri Ölçeği’nin, özgün ölçekte altı
faktörlü bir yapı olmasına rağmen, üç faktörlü bir model ile daha iyi açıklandığı belirlenmiştir. STAPPS ölçeğinde yer alan ve modele katkısının düşük olduğu görülen 14 madde ölçekten çıkarılarak geriye kalan 23 madde ile geçerli ve güvenilir bir ölçeğe ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Altun, M. (2002). Matematik Öğretimi, Alfa Yayınları, Bursa
  • Armour-Thomas, E.&Haynes, N.M. (1988). Assessment of metacognition in problem solving. Journal of Instructional Psychology, 15 (3), 87-93. Aydın E.(2002), Mathematics Teachers’ Perspectives On Internal School Assessment, Yayınlanmamış doktora tezi, The University of Leeds School of Education, Leeds, England.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Derya Kitabevi, Trabzon.
  • Bilen, M. (2006). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. .Ankara: Pegem Yayınları.
  • Braham, B. (1998). (Çev: Diker, Vedat G.). Stres Yönetimi. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Deryakulu, D. (2004). Eğitimde Bireysel Farklılıklar, (Edt: Yıldız Kuzgun ve Deniz Deryakulu), Ank: Nobel Yayınları.
  • Erden, M (1986). İlkokulların Birinci Devresine Devam Eden Öğrencilerin Dört İşleme Dayalı Problemleri Çözerken Gösterdikleri Davranışları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 105-113.
  • Gall, M. D., Borg, W. R. and Gall, J. P. (1996). Educational Research: An İntroduction. White Plains Ny: Longman Publishers.
  • Işık, C. ve Kar, T. (2011). İlköğretim 6, 7 Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sayı Algılama Ve Rutin Olmayan Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 12 (1), 57-72.
  • İpek, A. S. ve Okumuş, S. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Problem Çözmede Kullandıkları Temsiller. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 11 (3), 681-700.
  • Jonassen, D. H. (2000). Computers as mindtools for schools: Engaging critical thinking, Second Edition, Columbus, OH: Merrrill, an imprint of Prentice Hall.
  • Karataş, İ. ve Güven, B. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Günlük Yaşam Problemlerini Çözebilme Becerilerinin Belirlenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi , 12 (1).
  • Oppenheim, A.N. (1992) Questionnaire design, interviewing and attitude measurement. London: Pinter Publishers .
  • Sardoğan, M. E., Karahan, F. ve Kaygusuz, C. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Kullandıkları Kararsızlık Stratejilerinin Problem Çözme Becerisi, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi Ve Fakülte Türüne Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 2 (78).
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2007). Using Multivariate Statistics, Boston: Allyn & Bacon.
  • Weidemann, W. (1995). Problem Solving Math Class: Word Problems Were Never Like This. Middle School Journal , 27 (1), 11-17.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ercan Masal

Mithat Takunyacı

Gülay Ağaç

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2014
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Masal, E., Takunyacı, M., & Ağaç, G. (2014). Öğrencilerin Problem Çözme Hakkındaki Düşünceleri Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlama Çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(25), 134-146.