Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY ON FOLKLORIC ELEMENTS IN PAINTING AND CERAMIC ABSTRACT

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 240 - 257, 20.06.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1717326

Öz

An analysis of the works of Neşet Günal and Sadi Diren reveals a shared conceptual orientation
that reflects the Turkish social structure and the cultural heritage of Anatolian geography
, despite the artists working in different disciplines. The importance of the research
is that artists from different disciplines contain interpretations within a similar conceptual
framework. The aim of the research is to analyze the works of Neşet Günal and Sadi Diren,
to evaluate the conceptual structure in their works and to examine the search for expression
that leads the artists to folkloric elements. The scope and subject of the research is limited
to the folkloric elements in the works of Neşet Günal and Sadi Diren. Both Neşet Günal
and Sadi Diren incorporate folkloric elements into their work; however, Günal conveys social
realism through his paintings, while Diren offers a contemporary interpretation of the
historical identities of the Hittite and Phrygian civilizations. The research addresses the following
key questions: What are the common points in the works of Neşet Günal and Sadi
Diren? What are the reasons that push Neşet Günal and Sadi Diren to folkloric elements?
What are the expressions and meanings that emerge in Neşet Günal's works? How do the
abstractions of human and nature, which are prominent in Sadi Diren's works, relate to
folkloric elements? In this way, it is hoped that information about the prominent approaches
in the works of the artists will emerge. As a result, the importance of the cultural texture
in the works of contemporary Turkish artists will be understood through the examples of
two artists selected from different disciplines.

Kaynakça

  • Akengin, G., Ulusoy, M. H. ve Arık, G. (2023). Geleneksel Türk kültürünün izlerini Neşet Günal’ın resimlerinde aramak. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 204-218.
  • https://doi.org/10.21733/ibad.1199166
  • Akyürek, M. (2018a). Çağdaş Türk resim sanatında Anadolu insanı yorumları: Neşet Günal örneği. Turkish Studies, 18, 75-92. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.1366
  • Akyürek, M. (2018b). Toplumsal gerçekçilik bağlamında Türkiye’de emek gücünün resim sanatına yansıması. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 40, 444-467.
  • https://doi.org/10.17498/kdeniz.446627
  • Ataman, A. ve Yabalak, H. (2021). Kendine mal etme bağlamında Neşet Günal’ın toprak adamları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 54,131-164. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1052427
  • Diren, S. (2003). Sadi Diren retrospektif sergisi. Türk Seramik Derneği Sergi Kataloğu, İstanbul: 2003.
  • Giray, K. (2004). Sadi Diren-seramikten bronza, özgün baskıya, Sadi Diren Seramik Sergisi Sergi Kataloğu, Ankara: 2004.
  • Göğebakan, Y. (2010). Kültürel mirasın Türk resim sanatına yansımaları. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 1, 88-100.
  • Karkıner, N. ve Ecevit, M. (2012). Neşet Günal’ın izinde Türk resminde tarımda kadın imgesi: Sosyolojik bir çözümleme. Folklor/Edebiyat Dergisi, 18(69), 207-243.
  • Karayel Gökkaya, E. (2013). Disiplinler arası sanatsal ifade: Ressam seramikçiler-seramikçi ressamlar. Sanat Dergisi, 24, 25-40.
  • Köpüklü, M. (2018). Hititlerden etkilenen öncü çağdaş Türk seramik sanatçıları. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2528-2548. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.412799
  • Küçükşen Öner, F. ve Genç, S. (2019). Çağdaş Türk resminde fakirlik temasına köy ve kent perspektifinden bir bakış: Neşet Günal ve Neş’e Erdok. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 360-388. https://doi.org/10.14686/buefad.503350
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 257
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 240-257
  • nesetgunal.org, (t.y.). Neşet Günal (Sorun-Sorum VI), 4 Nisan 2022 tarihinde https://nesetgunal.org/tr/portfolio/baslica-yagli-boya-eserleri/ adresinden erişilmiştir.
  • nesetgunal.org, (t.y.). Neşet Günal (Çocuklar), 6 Ocak 2023 tarihinde https://nesetgunal.org/tr/portfolio/baslica-yagli-boya-eserleri/ adresinden erişilmiştir.
  • Onur Erman, D. (2010). Cumhuriyet sonrası Türk seramik sanatının çağdaşlaşma süreci. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(6), 77-93.
  • Sarnıç, K., Ö. (2015). Çağdaş Türk seramik sanatında arkeolojik imgelem. Sanat Dergisi, 28, 37-46.
  • Sevim, S. S. ve Yıldırım, Ö. (2014). Çağdaş Türk seramik sanatında resimsel anlatım. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(7), 61-74. https://doi.org/10.20488/austd.06496
  • Tetikçi, İ. (2014). Yeniler grubu ressamlarının resimlerinde doğa. Sanat Dergisi, 26, 145-155.
  • Ülker, H. ve Poyraz, M. (2024). Çağdaş Türk seramik sanatında insan yüzü ve ifade biçimleri. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(48), 2358-2378. https://doi.org/10.12981/mahder.1502937
  • Zeytinoğlu, E. (2010). Sadi Diren üzerine kısaca… Sadi Diren seramik ve cam sergisi. Sergi Kataloğu, İstanbul: Galeri Işık.

RESİM VE SERAMİKTE FOLKLORİK UNSURLAR ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 240 - 257, 20.06.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1717326

Öz

Neşet Günal ve Sadi Diren’in eserleri incelendiğinde Türk toplum yapısını ve Anadolu
coğrafyasının kültürel mirasını ortaya koyan bir durumla karşılaşılmaktadır. Her iki sanatçının
farklı disiplinlerde eserleri olmalarına karşın sanatlarındaki kavramsal yönelimin
ortak olduğu anlaşılmaktadır. Araştırmanın önemi, farklı disiplinlerden sanatçıların
benzer kavramsal çerçevede yorumlar içermesidir. Araştırmanın amacı; Neşet Günal’ın
ve Sadi Diren’in eserlerinin analiz edilip, eserlerindeki kavramsal yapının neler olduğunu
değerlendirerek sanatçıları folklorik unsurlara yönlendiren ifade arayışlarını irdelemektir.
Araştırmanın kapsamı ve konusu, Neşet Günal’ın ve Sadi Diren’in eserlerindeki folklorik
unsurlar ile sınırlandırılmıştır. Neşet Günal ve Sadi Diren folklorik unsurları eserlerine taşırken;
Neşet Günal toplumsal gerçekçiliği resimleriyle ifade ederken; Sadi Diren ise Hitit ve
Frig uygarlıklarının tarihsel kimliğini günümüze taşıyarak çağdaş bir yorum getirmektedir.
Araştırmanın konuları şu şekilde sıralanabilir: Neşet Günal’ın ve Sadi Diren’in eserlerindeki
ortak noktalar nelerdir? Neşet Günal ve Sadi Diren’i folklorik unsurlara iten sebepler
nelerdir? Neşet Günal’ın eserlerinde ortaya çıkan ifade ve anlamlar nelerdir? Sadi Diren’in
eserlerinde öne çıkan insan ve doğa soyutlamalarının folklorik unsurlarla nasıl bir ilişkisi
vardır? Böylece sanatçıların eserlerinde öne çıkan yaklaşım biçimlerinin neler olduğuna
ilişkin bilgilerin ortaya çıkacağı umulmaktadır. Sonuç olarak farklı disiplinlerden seçilen
iki sanatçı örneği üzerinden çağdaş Türk sanatçılarının eserlerindeki kültürel dokunun
önemi anlaşılacaktır.

Kaynakça

  • Akengin, G., Ulusoy, M. H. ve Arık, G. (2023). Geleneksel Türk kültürünün izlerini Neşet Günal’ın resimlerinde aramak. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 204-218.
  • https://doi.org/10.21733/ibad.1199166
  • Akyürek, M. (2018a). Çağdaş Türk resim sanatında Anadolu insanı yorumları: Neşet Günal örneği. Turkish Studies, 18, 75-92. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.1366
  • Akyürek, M. (2018b). Toplumsal gerçekçilik bağlamında Türkiye’de emek gücünün resim sanatına yansıması. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 40, 444-467.
  • https://doi.org/10.17498/kdeniz.446627
  • Ataman, A. ve Yabalak, H. (2021). Kendine mal etme bağlamında Neşet Günal’ın toprak adamları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 54,131-164. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1052427
  • Diren, S. (2003). Sadi Diren retrospektif sergisi. Türk Seramik Derneği Sergi Kataloğu, İstanbul: 2003.
  • Giray, K. (2004). Sadi Diren-seramikten bronza, özgün baskıya, Sadi Diren Seramik Sergisi Sergi Kataloğu, Ankara: 2004.
  • Göğebakan, Y. (2010). Kültürel mirasın Türk resim sanatına yansımaları. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 1, 88-100.
  • Karkıner, N. ve Ecevit, M. (2012). Neşet Günal’ın izinde Türk resminde tarımda kadın imgesi: Sosyolojik bir çözümleme. Folklor/Edebiyat Dergisi, 18(69), 207-243.
  • Karayel Gökkaya, E. (2013). Disiplinler arası sanatsal ifade: Ressam seramikçiler-seramikçi ressamlar. Sanat Dergisi, 24, 25-40.
  • Köpüklü, M. (2018). Hititlerden etkilenen öncü çağdaş Türk seramik sanatçıları. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2528-2548. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.412799
  • Küçükşen Öner, F. ve Genç, S. (2019). Çağdaş Türk resminde fakirlik temasına köy ve kent perspektifinden bir bakış: Neşet Günal ve Neş’e Erdok. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 360-388. https://doi.org/10.14686/buefad.503350
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 257
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 240-257
  • nesetgunal.org, (t.y.). Neşet Günal (Sorun-Sorum VI), 4 Nisan 2022 tarihinde https://nesetgunal.org/tr/portfolio/baslica-yagli-boya-eserleri/ adresinden erişilmiştir.
  • nesetgunal.org, (t.y.). Neşet Günal (Çocuklar), 6 Ocak 2023 tarihinde https://nesetgunal.org/tr/portfolio/baslica-yagli-boya-eserleri/ adresinden erişilmiştir.
  • Onur Erman, D. (2010). Cumhuriyet sonrası Türk seramik sanatının çağdaşlaşma süreci. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(6), 77-93.
  • Sarnıç, K., Ö. (2015). Çağdaş Türk seramik sanatında arkeolojik imgelem. Sanat Dergisi, 28, 37-46.
  • Sevim, S. S. ve Yıldırım, Ö. (2014). Çağdaş Türk seramik sanatında resimsel anlatım. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(7), 61-74. https://doi.org/10.20488/austd.06496
  • Tetikçi, İ. (2014). Yeniler grubu ressamlarının resimlerinde doğa. Sanat Dergisi, 26, 145-155.
  • Ülker, H. ve Poyraz, M. (2024). Çağdaş Türk seramik sanatında insan yüzü ve ifade biçimleri. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(48), 2358-2378. https://doi.org/10.12981/mahder.1502937
  • Zeytinoğlu, E. (2010). Sadi Diren üzerine kısaca… Sadi Diren seramik ve cam sergisi. Sergi Kataloğu, İstanbul: Galeri Işık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Geleneksel Türk Sanatları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Evrim Özeskici 0000-0003-1491-3487

Şirin Koçak 0000-0001-6367-8060

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2024
Kabul Tarihi 4 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özeskici, E., & Koçak, Ş. (2025). RESİM VE SERAMİKTE FOLKLORİK UNSURLAR ÜZERİNE BİR İNCELEME. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 15(1), 240-257. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1717326