Tasarımcılar, portfolyolarını genellikle mesleki yeterliklerini görünür kılmak, yaratıcı üretimlerini
sergilemek ve kariyer olanaklarını geliştirmek amacıyla bir sunum aracı olarak
oluştururlar. Grafik tasarımcıların portfolyo oluşturma sürecine başlamadan önce, hedeflerini
netleştiren ve tasarım aşamalarını planlama olanağı sağlayan bir yol haritasına
ihtiyaç duydukları düşünülmektedir. Bu çalışmada, veri toplama aracı olarak doküman
inceleme yöntemi kullanılmış olup, portfolyonun tanımı ve önemi, portfolyo düzenleme
stratejileri ve süreci, portfolyo tasarımında dikkat edilmesi gereken temel unsurlar hakkında
literatür taraması yapılmıştır. Bu araştırma, tasarımcıların çalışmalarını etkili bir
biçimde sunmalarına yönelik portfolyo oluşturma süreçlerine rehberlik etmeyi amaçlamaktadır.
Araştırma, portfolyo tasarım süreci aşamalarına yönelik bir öneri sunmaktadır.
Portfolyo tasarım süreci: öz değerlendirme, amaç ve hedef kitle belirleme, portfolyo türüne
karar verme, özgeçmiş hazırlama, iş seçimi ve düzenlenmesi, ana konsepti oluşturma ve
portfolyo sunumu olarak yedi başlık altında incelenmiştir. Bu bağlamda, çalışmada önerilen
portfolyo tasarım sürecinin, tasarımcıların mesleki yeterliklerini sistemli ve etkili bir
biçimde yansıtan, hedef odaklı ve nitelikli portfolyolar geliştirmelerine katkı sağlayacağı
sonucuna ulaşılmıştır.
Designers often create their portfolios as a presentation tool to make their professional competencies
visible, to showcase their creative production and to enhance their career prospects.
It is thought that graphic designers need a road map that clarifies their goals and
enables them to plan the design stages before starting the portfolio creation process. In this
study, the document analysis method was used as a data collection tool and a literature
review was conducted on the definition and importance of the portfolio, portfolio organization
strategies and process and the basic elements that should be considered in portfolio
design. This research aims to provide guidance for designers in effectively presenting their
work through the portfolio development process. The research offers suggestions for the
stages of the portfolio design process. The portfolio design process is examined under seven
main headings: self-assessment, determining the purpose and target audience, deciding on
the portfolio type, preparing a résumé, selecting and organizing works, creating the main
concept and presenting the portfolio. In this context, it was concluded that the portfolio design
process proposed in this study will contribute to the development of goal-oriented and
qualified portfolios that systematically and effectively reflect the professional competencies
of designers.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Grafik Tasarımı |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |