Bu makalede resmin zamanının bir kavram olarak resim analizinde ele alınmasının
olanakları araştırılmıştır. Bu bağlamda ilk olarak zaman kavramının tanımlaması
yapılmıştır. Zaman kavramı, mutlak ve göreceli zaman olarak kategorize edilmektedir.
Bu çalışmada ise resimde zaman kavramı, zamanı işaret etmenin tüm olanaklarıyla
incelenmiştir. 20. yüzyıl başlarından itibaren resim, bir şeyleri temsil etme aracı
olmasının yanı sıra kendi konumunu, amacını ve var oluşunu sorgulama aşamasına
gelmiştir. Resmin sınırlarının sorgulandığı bu dönem aynı zamanda bugünkü anlamda
çağdaş sanat düşüncesinin temellerini oluşturmuştur. Bu noktada resim alanında biçim,
içerik ve konular bakımından yaşanan değişimlerin dışında bir diğer önemli kırılma,
resmin zamanı üzerine yapılan yeni sorgulama olanaklarıdır. Bu makalede de özellikle
20. yüzyıl başlarında iki boyutlu yüzey üzerine yapılmış çalışmalardan günümüz
interaktif sanat çalışmalarına kadar farklılaşan yönleriyle resimde zaman kavramının
dönüşümü, sınırları ve olanakları ele alınmıştır. Çalışma sonucunda resmin zamanının
bir kavram olarak resmin analizinde ve anlam çerçevesinin ortaya çıkarılmasında önemli
bir araç olduğu görülmüştür. Resimde zaman kavramının çok katmanlı bir yapı olduğu
ve konusu zaman olmasa dahi, resmin zamanı üzerine düşünmenin mümkün ve önemli
olduğu anlaşılmıştır.
In this article, the possibilities of considering the time of painting as a concept in painting
analysis are explored. In this context, the concept of time is first defined. The concept of time
is categorized as absolute and relative time. In this study, the concept of time in painting
is analyzed with all possible references to time. Since the early 20th century, painting has
come to the stage of questioning its own position, purpose, and existence as well as being a
means of representing something. This period, in which the limits of painting were questioned,
also laid the foundations of contemporary art thought in today’s sense. At this point,
apart from the changes in the field of painting in terms of form, content and subject matter,
another important development is the new questioning possibilities on the time of painting.
In this article, the transformation, limits and possibilities of the concept of time in painting
are discussed in different aspects, especially from the works made on two-dimensional surfaces
in the early 20th century to today’s interactive art works. As a result of the study, it is
seen that the time of painting as a concept is an important tool in analyzing the painting
and revealing its meaning framework. It has been understood that the concept of time in
painting is a multi-layered structure and that it is possible and important to think about the
time of painting, even if the subject is not time.
Surface painting Time Simultaneity Contemporary art Time of painting.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Resim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 6 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |