Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Role of Graphic Design in Greenwashing and the Responsibilities of the Designer

Yıl 2025, Sayı: 36, 105 - 130, 27.06.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1666652

Öz

As the increase in natural disasters caused by the climate crisis increases, consumers' awareness has increased and they have started to pay attention to the brands they use being more responsible and environmentally friendly. Companies that want to include consumers with high ecological awareness in their target audience are trying to create an environmentally friendly brand perception by making changes in design and promotional elements without changing the content. This new marketing strategy has given rise to the concept of "greenwashing" (also used as greenwashing). Although many national and international brands seem to be environmentally friendly, the reports of many of them show the opposite. Although this is not the case, the ability to create an environmentally friendly product perception with certain colors and indicators in the design also includes graphic design and designers in the greenwashing process. The study addresses the impact and responsibility of graphic design on greenwashing. Misleading studies conducted on selected brands and products were examined and what could be done and solution suggestions were discussed.

Kaynakça

  • Akdeniz, P. C. & Leblebici Koçer, L. (2022). Yeşil Satın Alma Niyetinde Yeşil Reklam, Yeşil Güven ve Yeşil Marka İmajının Rolü. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 24(42), 12-31.
  • Akyüz, A. M. (2020). Reklamlarda Algılanan Yeşile Boyamanın Yeşil Tüketicilerin Tüketim Değerlerinin Farklılaşmasındaki Olası Rolü. The Journal of International Scientific Researches, 5(1), 22-37.
  • Ambrose, G. & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda İmge. (M. K. İz, Çev.) Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. & Harris, P. (2020). Grafik Tasarımda Renk. (B. Bayrak, Çev.) Literatür Yayınları.
  • Andreoli, T. P., Costa, E. D. S., & Prearo, L. C. (2022). Consumer Judgment on the Practice of Greenwashing: Scale Development and Validation. BBR. Brazilian Business Review, 19, 508-524.
  • Aravindan, A. & Lakshmi, S. (2024). Greenwashing: A Grey Shade of Green Marketing. IPE Journal of Management, 14(14), 243-248.
  • Bhatnagar, A. & Verma, S. (2019). Celebrity Footprint in Greenwashing. 4th International Conference On Recent Trends in Humanities, Technology, Management & Social Development, 9 (Special Issue).
  • Boran, T. (2023). Çevre Dostu Mesajlar: ‘Yeşil Pazarlama mı Yoksa Yeşil Yıkama mı?’ Bir Literatür Taraması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 24(2), 323-339.
  • Chen, Y. S., Chang, T. W., Li, H. X. & Chen, Y. R. (2020). The influence of Green Brand Affect on Green Purchase Intentions: The Mediation Effects of Green Brand Associations and Green Brand Attitude. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 2-17.
  • Çavuşoğlu, S. (2021). Yeşil Reklam ve Yeşil Marka Farkındalığın Yeşil Müşteri Tatmini Üzerindeki Etkisi: Yeşil Satın Alma Davranışının Aracılık Rolü. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(3), 1355-1374.
  • Demiral, D. J. (2022). Greenwashing’ten Yeşil Aklamaya: Türkiye’de Yapılan Akademik Çalışmalar Üzerinden Kuramsal Bir Bakış. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(4), 77-93. https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.1112311 Deren Van Het Hof, S. & Hoştut, S. (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramlar Uygulama ve Örnekler. Nobel Yayınları. Gallicano, T. D. (2011). A Critical Analysis of Greenwashing Claims. Public Relations Journal, 5(3), 1-21.
  • Jamala, F. N., Othmana, N. A., Salehb, R. C. & Chairunnisab, S. (2021). Green Purchase Intention: The Power of Success in Green Marketing Promotion. Management Science Letters 11(2021), 1607–1620.
  • Karaca Yılmaz, Ş. (2013). A Research on Investatigation of Consumers’ Attitudes on Green Products. Ege Academic Review, 13(1), 99-111.
  • Khandelwal, U. ve Bajpai, N. (2011). A Study on Green Advertisement and Its Impact on Consumer Purchase Intention. Journal of Creative Communications, 6(3), 259-276.
  • Kim, N. & Lee, K. (2023). Environmental Consciousness, Purchase Intention, and Actual Purchase Behavior of Eco-Friendly Products: The Moderating Impact of Situational Context. Int. J. Environ. Res. Public Health. 20(5312), 1-17.
  • Kuşku Özdemir, E., Topsümer, F., & Göztaş, A. (2017). Yeşil Aklama Kampanyaları ve Medya Gündemine Yansımaları: Volkswagen Emisyon Krizinin Amerikan Basınında Sunumu. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 2(2), 357-370. Erişim: 15.10.2024. https://doi.org/10.21733/ibad.2141
  • Leblebici Koçer, Leyla., & Delice, Tuğba. (2017). Yeşile Boyama ve Yeşil Güven Arasındaki İlişkide Algılanan Yeşil Riskin ve Algılanan Tüketici Şüpheciliğinin Aracılık Rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (50), 1-25. Erişim: 03.10.2024. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erciyesiibd/issue/33123/368560
  • Meyers, H. M. & Lubnier, M. (2004). Başarılı Ambalaj Başarılı Pazarlama. (Z. Üsdiken Çev.) Rota Yayın Yapım Tanıtım.
  • Mishra, P. & Sharma, P. (2010). Green Marketıng in Indıa: Emergıng Opportunıtıes and Challenges. Journal of Engineering, Science and Management Education, 3, 9-14.
  • Özsoy, T. & Avcılar, M. Y. (2015). Measuring Truth on Green Claims of Ads: A Common Scale Possible? Proceedings Of 33rd The IIER International Conference, 26 August 2015, Germany, 76-79.
  • Rahmi, D. Y., Rozalia, Y., Chan, D. N., Anira, Q. & Lita, R. P. (2017). Green Brand Image Relation Model, Green Awareness, Green Advertisement, and Ecological Knowledge as Competitive Advantage in Improving Green Purchase Intention and Green Purchase Behavior on Creative Industry Products. Journal of Economics, Business, & Accountancy Ventura, 20(2), 177-186.
  • Sagala, Natasya A. & Simanjorang, F. (2024). The Effectiveness of Green Marketing on Consumer Loyalty to The Body Shop Consumers in Medan City. Formosa Journal of Science and Technology. Vol.3, No.2, 423-434.
  • Sapmaz Veral, E. (2022). Yeşil Yıkama ile Mücadele: Avrupa Birliği’nde Yeşil İddiaların Doğrulanması Girişimi. Sayıştay Dergisi, 33(124), 101-109. Erişim: 15.10.2024. https://doi.org/10.52836/sayistay.1110591
  • Sarıoğlu, C.İ. (2022). Yeşil Ürün Algısının Ekolojik Ürün Satın Alma Davranışına Etkisinde Çevreye Yönelik Tutumun Aracılık Etkisi. Journal of Emerging Economies and Policy, 7(2) 565-577.
  • Selamet, S. (2012). Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(15), 125-148.
  • Sevgi, O. (2020). Yeşil Terimler ve Anlamları. Avrasya Terim Dergisi, 8(1), 44-61. https://doi.org/10.31451/ejatd.707863
  • Sun, Y., Luo, B., Wang, S., & Fang, W. (2021). What You See is Meaningful: Does Green Advertising Change the Intentions of Consumers to Purchase Eco‐labeled Products? Business Strategy and the Environment, 30(1), 694-704.
  • Şen, M. B. (2022). Sürdürülebilir Yaşam ve Sürdürülebilir Tüketim Odaklı Grafik Tasarım Örnekleri. Art-E Sanat Dergisi, 15(29), 392-415. Erişim: 13.10.2024. https://doi.org/10.21602/sduarte.1080125
  • Torelli, R., Balluchi, F. & Lazzini, A. (2020). Greenwashing and Environmental Communication: Effects on Stakeholders’ Perceptions. Business Strategy and the Environment, 29(2), 407–421. Erişim: 13.10.2024. https://doi.org/10.1002/bse.2373
  • Yapraklı, T. Ş., & Yıldız, T. (2018). Yeşil Aklamanın Algılanan Risk, Kalite ve Memnuniyet Üzerindeki Etkisi. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18), 359-378.
  • İNTERNET KAYNAKLARI BP. (2000). Our Brands. Erişim: 05.10.2024. https://www.bp.com/en/global/corporate/who-we-are/our-brands.html. Brandalism. (2022). Airlines+Airports. Erişim: 05.10.2024. http://brandalism.ch/projects/airlines-airports/ Cambridge Dictionary. (t.y.). Whitewashing. Erişim: 05.10.2024. https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/whitewashing.
  • Celery Design (2024). About. Erişim: 05.10.2024. https://www.celerydesign.com/about.
  • Coffee Tropic. (t.y.) Granül Kahveyi Neden Hayatımızdan Çıkarmalıyız? Erişim: 24.04.2024. https://coffeetropic.com/granul-kahveyi-neden-hayatimizdan-cikarmaliyiz/ Design Declares. (2022). Design Declares UK. Erişim: 10.11.2024. https://designdeclares.com/?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAaaE-v7WhrI8LsQsvUmXg6vbbcMwTbT892vQPVWZJY1dxHxXADaAXUqhSIw_aem_dzhva1EO_4zwWcrKs9wOZA. Egg Branding (t.y.). About Us. Erişim: 10.10.2024. https://www.eggbranding.com/about/who-we-work-with
  • EPA. (t.y.). Learn About Volkswagen Violations. Erişim:10.10.2024. https://www.epa.gov/vw/learn-about-volkswagen-violations Hamlett, P. (2008). Sustainability and Graphic Design. Erişim: 12.10.2024. https://www.commarts.com/columns/sustainability-and-graphic-design H&M. (2019). H&M Conscious Collection Launches Worldwide with a Sustainable Fashion Future in Mind. Erişim: 12.10.2024. https://about.hm.com/news/general-news-2019/h-m-s-conscious-collection-launches-worldwide-with-a-sustainable.html
  • Nakamura, A. (2024). The History of Greenwashing and its Modern Evolution. Erişim: 03.10.2024. https://www.theclimateclub.co/sustainabilityblog/the-history-of-greenwashing-and-its-modern-evolution
  • Ormesher, E. (2021). London’s Biggest AD Agencies Targeted in Anti-advertising Climate Protests. Erişim: 03.10.2024. https://www.thedrum.com/news/2021/10/11/london-s-biggest-ad-agencies-targeted-anti-advertising-climate-protests
  • Ormesher, E. (2023). Brandalism Slams Toyota and BMW for Greenwashing in Latest Guerilla Billboard Campaign. Erişim: 11.10.2024. https://www.thedrum.com/news/2023/01/16/brandalism-slams-toyota-and-bmw-greenwashing-latest-guerilla-billboard-campaign
  • Oxford Dictionary. (t.y.). Greenwashing. Erişim: 10.10.2024. https://www.oed.com/dictionary/greenwashing_n?tl=true
  • Preuss, S. (2023). Greenpeace Greenwashing Study: Brands’ Sustainable Promises are ‘Fake Standards’. Erişim: 05.10.2024. https://fashionunited.uk/news/business/greenpeace-greenwashing-study-brands-sustainable-promises-are-fake-standards/2023051169505 Shapiro, E. (2024). Greenwashing. Erişim: 01.11.2024. https://www.commarts.com/columns/greenwashing, Sommer, A. (2022). "Declaring a Climate Emergency is Just the Beginning of the Journey". Erişim: 09.10.2024. https://www.dezeen.com/2022/09/21/design-declares-alexie-sommer-opinion/
  • Syal, Rajeev. (2009). Body Shop Ethics Under Fire After Colombian Peasant Evictions. Erişim: 13.10.2024. https://www.theguardian.com/world/2009/sep/13/body-shop-colombia-evictions
  • The Body Shop. (t.y.) The Body Shop Hakkında. Erişim: 23.04.2025. https://www.thebodyshop.com.tr/hakkimizda
  • UL. (t.y.). Sins of Greenwashing. UL Solutions. Erişim: 15.10.2024. https://www.ul.com/insights/sins-greenwashing
  • UN (t.y.) Greenwashing. Erişim: 23.11.2024. https://www.un.org/en/climatechange/science/climate-issues/greenwashing#:~:text=Greenwashing%20manifests%20itself%20in%20several,company's%20operations%20or%20materials%20used
  • VW. (2015). "Think Blue. Factory." Environmental Program: Volkswagen Reports Positive Progress. Volkswagen. Erişim: 22.10.2024. https://media.vw.com/en-us/releases/563 Yıldız, G. (2022). Mercedes “Nature or Nothing” Kampanyasıyla Yeşil Yıkama mı Yapıyor? Erişim: 20.10.2024. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/mercedes-yesil-yikama/
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. EnerjiEkonomisi (t.y.). 1921 Yılından Bu Yana BP Logoları. Erişim Tarihi: 20.09.2024, https://www.enerjiekonomisi.com/1921-yilindan-bu-yana-bp-logolari/13360/
  • Görsel 2. Vogel, A. (2027). Het Hoe en Wat Van de Verkoop Van The Body Shop. Erişim: 20.09.2024, https://retailtrends.nl/news/49122/het-hoe-en-wat-van-de-verkoop-van-the-body-shop
  • Görsel 3. EWG’s Skin Deep. The Body Shop Shea Nourishing Body Butter (2018 formulation). Erişim: 24.04.2024, https://www.ewg.org/skindeep/products/876217-The_Body_Shop_Shea_Nourishing_Body_Butter_2018_formulation/
  • Görsel 4. Kırmızı Ödülleri. (2018). En İyi Hızlı Tüketim Ürünü İlanı. Erişim: 12.10.2024, http://kirmiziodulleri.com/basvurukunyesi/690
  • Görsel 5. Ad Forum. (2024). Volkswagen ID Buzz. Erişim: 20.10.2024, https://tr.adforum.com/creative-work/search?advertiser=Volkswagen
  • Görsel 6. Ad Rubby. (2019). Volkswagen "Your Truck is Also an Ecosystem". Erişim: 12.10.2024. https://www.adruby.com/print-ads/volkswagen-your-truck-also-ecosystem
  • Görsel 7. Barranzuela, I. (2022). Campaña demuestra que el logo de Mercedes Benz está presente en la. naturaleza. Erişim: 3.11.2024, https://www.mercadonegro.pe/publicidad/campana-demuestra-que-el-logo-de-mercedes-benz-esta-presente-en-la-naturaleza/
  • Görsel 8. Ads of Brands (2022). Wherefrom Calls Out Mercedes for Using Stunning Images of Nature to Distract from the Climate Crisis. Erişim: 3.11.2024, https://adsofbrands.net/en/news/wherefrom-calls-out-mercedes-for-using-stunning-images-of-nature-to-distract-from-the-climate-crisis/3465
  • Görsel 9. Nørlund, E. (2022). Mercedes Tager Afstand fra Kampagne Efter Massiv Kritik. Erişim: 3.11.2024, https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/mercedes-tager-afstand-fra-kampagne-efter-massiv-kritik/
  • Görsel 10. Ormesher, E. (2021). London’s Biggest AD Agencies Targeted in Anti-advertising Climate Protests. Erişim: 17.9.2024, https://www.thedrum.com/news/2021/10/11/london-s-biggest-ad-agencies-targeted-anti-advertising-climate-protests
  • Görsel 11. Ormesher, E. (2021). London’s Biggest AD Agencies Targeted in Anti-advertising Climate Protests. Erişim: 17.9.2024, https://www.thedrum.com/news/2023/01/16/brandalism-slams-toyota-and-bmw-greenwashing-latest-guerilla-billboard-campaign
  • Görsel 12. Robbie. (2024). Week of action on Airline Advertising. Erişim: 17.09.2024, https://subvertisers-international.net/2024/05/week-of-action-on-airline-advertising/

Yeşil Aklamada (Greenwashing) Grafik Tasarımın Rolü ve Tasarımcının Sorumlulukları

Yıl 2025, Sayı: 36, 105 - 130, 27.06.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1666652

Öz

İklim krizini kaynaklı doğa felaketlerinin çoğalması ile tüketicilerin farkındalığı artarken, kullandıkları markaların daha sorumlu ve çevreci olmasına dikkat etmeye başlamışlardır. Ekolojik farkındalığı yüksek tüketicileri hedef kitlesine dahil etmek isteyen firmalar, içerik değiştirmeden tasarım ve tanıtım unsurlarında değişikliğe giderek çevreci marka algısı yaratmaya çalışmaktadır. Bu yeni pazarlama stratejisi ise “yeşil aklama” (Yeşil yıkama olarak da kullanılmaktadır) kavramını ortaya çıkarmıştır. Ulusal ve uluslararası birçok marka çevreye duyarlı gibi görünse de birçoğunun raporları tam tersini göstermektedir. Öyle olmadığı halde, tasarımda belirli renkler ve göstergelerle çevreci ürün algısı yaratabilmesi, grafik tasarımı ve tasarımcıları da yeşil aklama sürecine dahil etmektedir. Çalışma kapsamında grafik tasarımın yeşil aklama üzerindeki etkisi ve sorumluluğu ele alınmaktadır. Seçilen marka ve ürünler üzerinden yapılan yanıltıcı çalışmalar incelenerek neler yapılabileceği ve çözüm önerileri tartışılmıştır.

Etik Beyan

Merhabalar, makale için etik kurul izni gerekmemektedir. İyi çalışmalar dilerim.

Kaynakça

  • Akdeniz, P. C. & Leblebici Koçer, L. (2022). Yeşil Satın Alma Niyetinde Yeşil Reklam, Yeşil Güven ve Yeşil Marka İmajının Rolü. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 24(42), 12-31.
  • Akyüz, A. M. (2020). Reklamlarda Algılanan Yeşile Boyamanın Yeşil Tüketicilerin Tüketim Değerlerinin Farklılaşmasındaki Olası Rolü. The Journal of International Scientific Researches, 5(1), 22-37.
  • Ambrose, G. & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda İmge. (M. K. İz, Çev.) Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. & Harris, P. (2020). Grafik Tasarımda Renk. (B. Bayrak, Çev.) Literatür Yayınları.
  • Andreoli, T. P., Costa, E. D. S., & Prearo, L. C. (2022). Consumer Judgment on the Practice of Greenwashing: Scale Development and Validation. BBR. Brazilian Business Review, 19, 508-524.
  • Aravindan, A. & Lakshmi, S. (2024). Greenwashing: A Grey Shade of Green Marketing. IPE Journal of Management, 14(14), 243-248.
  • Bhatnagar, A. & Verma, S. (2019). Celebrity Footprint in Greenwashing. 4th International Conference On Recent Trends in Humanities, Technology, Management & Social Development, 9 (Special Issue).
  • Boran, T. (2023). Çevre Dostu Mesajlar: ‘Yeşil Pazarlama mı Yoksa Yeşil Yıkama mı?’ Bir Literatür Taraması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 24(2), 323-339.
  • Chen, Y. S., Chang, T. W., Li, H. X. & Chen, Y. R. (2020). The influence of Green Brand Affect on Green Purchase Intentions: The Mediation Effects of Green Brand Associations and Green Brand Attitude. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 2-17.
  • Çavuşoğlu, S. (2021). Yeşil Reklam ve Yeşil Marka Farkındalığın Yeşil Müşteri Tatmini Üzerindeki Etkisi: Yeşil Satın Alma Davranışının Aracılık Rolü. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(3), 1355-1374.
  • Demiral, D. J. (2022). Greenwashing’ten Yeşil Aklamaya: Türkiye’de Yapılan Akademik Çalışmalar Üzerinden Kuramsal Bir Bakış. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(4), 77-93. https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.1112311 Deren Van Het Hof, S. & Hoştut, S. (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramlar Uygulama ve Örnekler. Nobel Yayınları. Gallicano, T. D. (2011). A Critical Analysis of Greenwashing Claims. Public Relations Journal, 5(3), 1-21.
  • Jamala, F. N., Othmana, N. A., Salehb, R. C. & Chairunnisab, S. (2021). Green Purchase Intention: The Power of Success in Green Marketing Promotion. Management Science Letters 11(2021), 1607–1620.
  • Karaca Yılmaz, Ş. (2013). A Research on Investatigation of Consumers’ Attitudes on Green Products. Ege Academic Review, 13(1), 99-111.
  • Khandelwal, U. ve Bajpai, N. (2011). A Study on Green Advertisement and Its Impact on Consumer Purchase Intention. Journal of Creative Communications, 6(3), 259-276.
  • Kim, N. & Lee, K. (2023). Environmental Consciousness, Purchase Intention, and Actual Purchase Behavior of Eco-Friendly Products: The Moderating Impact of Situational Context. Int. J. Environ. Res. Public Health. 20(5312), 1-17.
  • Kuşku Özdemir, E., Topsümer, F., & Göztaş, A. (2017). Yeşil Aklama Kampanyaları ve Medya Gündemine Yansımaları: Volkswagen Emisyon Krizinin Amerikan Basınında Sunumu. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 2(2), 357-370. Erişim: 15.10.2024. https://doi.org/10.21733/ibad.2141
  • Leblebici Koçer, Leyla., & Delice, Tuğba. (2017). Yeşile Boyama ve Yeşil Güven Arasındaki İlişkide Algılanan Yeşil Riskin ve Algılanan Tüketici Şüpheciliğinin Aracılık Rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (50), 1-25. Erişim: 03.10.2024. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erciyesiibd/issue/33123/368560
  • Meyers, H. M. & Lubnier, M. (2004). Başarılı Ambalaj Başarılı Pazarlama. (Z. Üsdiken Çev.) Rota Yayın Yapım Tanıtım.
  • Mishra, P. & Sharma, P. (2010). Green Marketıng in Indıa: Emergıng Opportunıtıes and Challenges. Journal of Engineering, Science and Management Education, 3, 9-14.
  • Özsoy, T. & Avcılar, M. Y. (2015). Measuring Truth on Green Claims of Ads: A Common Scale Possible? Proceedings Of 33rd The IIER International Conference, 26 August 2015, Germany, 76-79.
  • Rahmi, D. Y., Rozalia, Y., Chan, D. N., Anira, Q. & Lita, R. P. (2017). Green Brand Image Relation Model, Green Awareness, Green Advertisement, and Ecological Knowledge as Competitive Advantage in Improving Green Purchase Intention and Green Purchase Behavior on Creative Industry Products. Journal of Economics, Business, & Accountancy Ventura, 20(2), 177-186.
  • Sagala, Natasya A. & Simanjorang, F. (2024). The Effectiveness of Green Marketing on Consumer Loyalty to The Body Shop Consumers in Medan City. Formosa Journal of Science and Technology. Vol.3, No.2, 423-434.
  • Sapmaz Veral, E. (2022). Yeşil Yıkama ile Mücadele: Avrupa Birliği’nde Yeşil İddiaların Doğrulanması Girişimi. Sayıştay Dergisi, 33(124), 101-109. Erişim: 15.10.2024. https://doi.org/10.52836/sayistay.1110591
  • Sarıoğlu, C.İ. (2022). Yeşil Ürün Algısının Ekolojik Ürün Satın Alma Davranışına Etkisinde Çevreye Yönelik Tutumun Aracılık Etkisi. Journal of Emerging Economies and Policy, 7(2) 565-577.
  • Selamet, S. (2012). Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(15), 125-148.
  • Sevgi, O. (2020). Yeşil Terimler ve Anlamları. Avrasya Terim Dergisi, 8(1), 44-61. https://doi.org/10.31451/ejatd.707863
  • Sun, Y., Luo, B., Wang, S., & Fang, W. (2021). What You See is Meaningful: Does Green Advertising Change the Intentions of Consumers to Purchase Eco‐labeled Products? Business Strategy and the Environment, 30(1), 694-704.
  • Şen, M. B. (2022). Sürdürülebilir Yaşam ve Sürdürülebilir Tüketim Odaklı Grafik Tasarım Örnekleri. Art-E Sanat Dergisi, 15(29), 392-415. Erişim: 13.10.2024. https://doi.org/10.21602/sduarte.1080125
  • Torelli, R., Balluchi, F. & Lazzini, A. (2020). Greenwashing and Environmental Communication: Effects on Stakeholders’ Perceptions. Business Strategy and the Environment, 29(2), 407–421. Erişim: 13.10.2024. https://doi.org/10.1002/bse.2373
  • Yapraklı, T. Ş., & Yıldız, T. (2018). Yeşil Aklamanın Algılanan Risk, Kalite ve Memnuniyet Üzerindeki Etkisi. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18), 359-378.
  • İNTERNET KAYNAKLARI BP. (2000). Our Brands. Erişim: 05.10.2024. https://www.bp.com/en/global/corporate/who-we-are/our-brands.html. Brandalism. (2022). Airlines+Airports. Erişim: 05.10.2024. http://brandalism.ch/projects/airlines-airports/ Cambridge Dictionary. (t.y.). Whitewashing. Erişim: 05.10.2024. https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/whitewashing.
  • Celery Design (2024). About. Erişim: 05.10.2024. https://www.celerydesign.com/about.
  • Coffee Tropic. (t.y.) Granül Kahveyi Neden Hayatımızdan Çıkarmalıyız? Erişim: 24.04.2024. https://coffeetropic.com/granul-kahveyi-neden-hayatimizdan-cikarmaliyiz/ Design Declares. (2022). Design Declares UK. Erişim: 10.11.2024. https://designdeclares.com/?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAaaE-v7WhrI8LsQsvUmXg6vbbcMwTbT892vQPVWZJY1dxHxXADaAXUqhSIw_aem_dzhva1EO_4zwWcrKs9wOZA. Egg Branding (t.y.). About Us. Erişim: 10.10.2024. https://www.eggbranding.com/about/who-we-work-with
  • EPA. (t.y.). Learn About Volkswagen Violations. Erişim:10.10.2024. https://www.epa.gov/vw/learn-about-volkswagen-violations Hamlett, P. (2008). Sustainability and Graphic Design. Erişim: 12.10.2024. https://www.commarts.com/columns/sustainability-and-graphic-design H&M. (2019). H&M Conscious Collection Launches Worldwide with a Sustainable Fashion Future in Mind. Erişim: 12.10.2024. https://about.hm.com/news/general-news-2019/h-m-s-conscious-collection-launches-worldwide-with-a-sustainable.html
  • Nakamura, A. (2024). The History of Greenwashing and its Modern Evolution. Erişim: 03.10.2024. https://www.theclimateclub.co/sustainabilityblog/the-history-of-greenwashing-and-its-modern-evolution
  • Ormesher, E. (2021). London’s Biggest AD Agencies Targeted in Anti-advertising Climate Protests. Erişim: 03.10.2024. https://www.thedrum.com/news/2021/10/11/london-s-biggest-ad-agencies-targeted-anti-advertising-climate-protests
  • Ormesher, E. (2023). Brandalism Slams Toyota and BMW for Greenwashing in Latest Guerilla Billboard Campaign. Erişim: 11.10.2024. https://www.thedrum.com/news/2023/01/16/brandalism-slams-toyota-and-bmw-greenwashing-latest-guerilla-billboard-campaign
  • Oxford Dictionary. (t.y.). Greenwashing. Erişim: 10.10.2024. https://www.oed.com/dictionary/greenwashing_n?tl=true
  • Preuss, S. (2023). Greenpeace Greenwashing Study: Brands’ Sustainable Promises are ‘Fake Standards’. Erişim: 05.10.2024. https://fashionunited.uk/news/business/greenpeace-greenwashing-study-brands-sustainable-promises-are-fake-standards/2023051169505 Shapiro, E. (2024). Greenwashing. Erişim: 01.11.2024. https://www.commarts.com/columns/greenwashing, Sommer, A. (2022). "Declaring a Climate Emergency is Just the Beginning of the Journey". Erişim: 09.10.2024. https://www.dezeen.com/2022/09/21/design-declares-alexie-sommer-opinion/
  • Syal, Rajeev. (2009). Body Shop Ethics Under Fire After Colombian Peasant Evictions. Erişim: 13.10.2024. https://www.theguardian.com/world/2009/sep/13/body-shop-colombia-evictions
  • The Body Shop. (t.y.) The Body Shop Hakkında. Erişim: 23.04.2025. https://www.thebodyshop.com.tr/hakkimizda
  • UL. (t.y.). Sins of Greenwashing. UL Solutions. Erişim: 15.10.2024. https://www.ul.com/insights/sins-greenwashing
  • UN (t.y.) Greenwashing. Erişim: 23.11.2024. https://www.un.org/en/climatechange/science/climate-issues/greenwashing#:~:text=Greenwashing%20manifests%20itself%20in%20several,company's%20operations%20or%20materials%20used
  • VW. (2015). "Think Blue. Factory." Environmental Program: Volkswagen Reports Positive Progress. Volkswagen. Erişim: 22.10.2024. https://media.vw.com/en-us/releases/563 Yıldız, G. (2022). Mercedes “Nature or Nothing” Kampanyasıyla Yeşil Yıkama mı Yapıyor? Erişim: 20.10.2024. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/mercedes-yesil-yikama/
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. EnerjiEkonomisi (t.y.). 1921 Yılından Bu Yana BP Logoları. Erişim Tarihi: 20.09.2024, https://www.enerjiekonomisi.com/1921-yilindan-bu-yana-bp-logolari/13360/
  • Görsel 2. Vogel, A. (2027). Het Hoe en Wat Van de Verkoop Van The Body Shop. Erişim: 20.09.2024, https://retailtrends.nl/news/49122/het-hoe-en-wat-van-de-verkoop-van-the-body-shop
  • Görsel 3. EWG’s Skin Deep. The Body Shop Shea Nourishing Body Butter (2018 formulation). Erişim: 24.04.2024, https://www.ewg.org/skindeep/products/876217-The_Body_Shop_Shea_Nourishing_Body_Butter_2018_formulation/
  • Görsel 4. Kırmızı Ödülleri. (2018). En İyi Hızlı Tüketim Ürünü İlanı. Erişim: 12.10.2024, http://kirmiziodulleri.com/basvurukunyesi/690
  • Görsel 5. Ad Forum. (2024). Volkswagen ID Buzz. Erişim: 20.10.2024, https://tr.adforum.com/creative-work/search?advertiser=Volkswagen
  • Görsel 6. Ad Rubby. (2019). Volkswagen "Your Truck is Also an Ecosystem". Erişim: 12.10.2024. https://www.adruby.com/print-ads/volkswagen-your-truck-also-ecosystem
  • Görsel 7. Barranzuela, I. (2022). Campaña demuestra que el logo de Mercedes Benz está presente en la. naturaleza. Erişim: 3.11.2024, https://www.mercadonegro.pe/publicidad/campana-demuestra-que-el-logo-de-mercedes-benz-esta-presente-en-la-naturaleza/
  • Görsel 8. Ads of Brands (2022). Wherefrom Calls Out Mercedes for Using Stunning Images of Nature to Distract from the Climate Crisis. Erişim: 3.11.2024, https://adsofbrands.net/en/news/wherefrom-calls-out-mercedes-for-using-stunning-images-of-nature-to-distract-from-the-climate-crisis/3465
  • Görsel 9. Nørlund, E. (2022). Mercedes Tager Afstand fra Kampagne Efter Massiv Kritik. Erişim: 3.11.2024, https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/mercedes-tager-afstand-fra-kampagne-efter-massiv-kritik/
  • Görsel 10. Ormesher, E. (2021). London’s Biggest AD Agencies Targeted in Anti-advertising Climate Protests. Erişim: 17.9.2024, https://www.thedrum.com/news/2021/10/11/london-s-biggest-ad-agencies-targeted-anti-advertising-climate-protests
  • Görsel 11. Ormesher, E. (2021). London’s Biggest AD Agencies Targeted in Anti-advertising Climate Protests. Erişim: 17.9.2024, https://www.thedrum.com/news/2023/01/16/brandalism-slams-toyota-and-bmw-greenwashing-latest-guerilla-billboard-campaign
  • Görsel 12. Robbie. (2024). Week of action on Airline Advertising. Erişim: 17.09.2024, https://subvertisers-international.net/2024/05/week-of-action-on-airline-advertising/
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İrem Gürsu 0000-0001-6742-6733

Özden Pektaş Turgut 0000-0002-0568-8778

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 27 Mart 2025
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Gürsu, İ., & Pektaş Turgut, Ö. (2025). Yeşil Aklamada (Greenwashing) Grafik Tasarımın Rolü ve Tasarımcının Sorumlulukları. Sanat ve Tasarım Dergisi(36), 105-130. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1666652
AMA Gürsu İ, Pektaş Turgut Ö. Yeşil Aklamada (Greenwashing) Grafik Tasarımın Rolü ve Tasarımcının Sorumlulukları. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2025;(36):105-130. doi:10.18603/sanatvetasarim.1666652
Chicago Gürsu, İrem, ve Özden Pektaş Turgut. “Yeşil Aklamada (Greenwashing) Grafik Tasarımın Rolü ve Tasarımcının Sorumlulukları”. Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 36 (Haziran 2025): 105-30. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1666652.
EndNote Gürsu İ, Pektaş Turgut Ö (01 Haziran 2025) Yeşil Aklamada (Greenwashing) Grafik Tasarımın Rolü ve Tasarımcının Sorumlulukları. Sanat ve Tasarım Dergisi 36 105–130.
IEEE İ. Gürsu ve Ö. Pektaş Turgut, “Yeşil Aklamada (Greenwashing) Grafik Tasarımın Rolü ve Tasarımcının Sorumlulukları”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 36, ss. 105–130, Haziran2025, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1666652.
ISNAD Gürsu, İrem - Pektaş Turgut, Özden. “Yeşil Aklamada (Greenwashing) Grafik Tasarımın Rolü ve Tasarımcının Sorumlulukları”. Sanat ve Tasarım Dergisi 36 (Haziran2025), 105-130. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1666652.
JAMA Gürsu İ, Pektaş Turgut Ö. Yeşil Aklamada (Greenwashing) Grafik Tasarımın Rolü ve Tasarımcının Sorumlulukları. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025;:105–130.
MLA Gürsu, İrem ve Özden Pektaş Turgut. “Yeşil Aklamada (Greenwashing) Grafik Tasarımın Rolü ve Tasarımcının Sorumlulukları”. Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 36, 2025, ss. 105-30, doi:10.18603/sanatvetasarim.1666652.
Vancouver Gürsu İ, Pektaş Turgut Ö. Yeşil Aklamada (Greenwashing) Grafik Tasarımın Rolü ve Tasarımcının Sorumlulukları. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025(36):105-30.