Aim: This descriptive, relational study investigated the relationship between final-year nursing students’ proactive personality traits and professional values.
Method: The research population consisted of 101 final-year nursing students in the nursing department of a university in eastern Turkey between 10-20 December 2022. The study data were collected online using the participant introduction form, the Abbreviated Proactive Personality Scale and the Professional Nursing Values Scale and analyzed using descriptive statistics, independent groups t-test, Kruskal-Wallis and Pearson correlation test.
Results: The final-year nursing students were found to have an average of 49.53±10.34 and 112.34±15.87 on the Abbreviated Proactive Personality Scale and Professional Nursing Values Scale, respectively, and had a proactive personality and high professional values above the medium level. The study showed that the final-year nursing students who volunteered to become nurses had higher mean scores on the Professional Nursing Values Scale total score and the Professionalism, Activism and Justice subscales, with a statistically significant difference. A moderately significant positive correlation was found between students’ Abbreviated Proactive Personality Scale and Professional Nursing Values Scale mean scores (r=0.477, p<0.001). The research found that as students’ proactive personality increased, so did their professional values.
Conclusion: The study found that students had proactive personalities and high professional values above the moderate level, and as proactive personality traits increased, their professional values also increased. In this regard, developing students’ proactive personality traits and professional nursing values may be recommended, as increasing their awareness and conducting research with larger groups.
Final year nursing students Proactive personality Nursing Professional nursing values.
Amaç: Araştırma, intörn hemşirelerin proaktif kişilik özellikleri ile profesyonel değerleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı-ilişki arayıcı tasarımda yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın evrenini, 10-20 Aralık 2022 tarihleri arasında Türkiye’nin doğusundaki bir üniversitenin hemşirelik bölümünde eğitim-öğretim gören intörnler oluşturmuştur. OpenEpi Version-3 kullanılarak yapılan güç analizinde %80 etki büyüklüğü ve %95 güven aralığı ile örneklem 101 öğrenci olarak belirlenmiştir. Araştırmanın verileri, Katılımcı Tanıtım Formu, Kısaltılmış Proaktif Kişilik Ölçeği ve Profesyonel Hemşirelik Değerleri Ölçeği kullanılarak, online olarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik, bağımsız gruplarda t test, Kruskal Wallis ve Pearson Korelasyon testleri kullanılmıştır.
Bulgular: İntörnlerin Kısaltılmış Proaktif Kişilik Ölçeği ve Profesyonel Hemşirelik Değerleri Ölçeği puan ortalamalarının sırasıyla 49.53±10.34, 112.34±15.87 olduğu ve orta düzeyin üzerinde proaktif kişiliğe ve yüksek profesyonel değerlere sahip olduğu görülmüştür. Araştırmada hemşirelik mesleğini isteyerek seçen intörnlerin Profesyonel Hemşirelik Değerleri Ölçeği toplam puan ortalaması ile profesyonellik, aktivizm ve adalet alt ölçek puan ortalamalarının daha yüksek olduğu ve aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin Kısaltılmış Proaktif Kişilik Ölçeği ile Profesyonel Hemşirelik Değerleri Ölçeği puan ortalamaları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur (r=0.477, p<0.001).
Sonuç: Araştırmanın sonucunda öğrencilerin proaktif kişiliği arttıkça profesyonel değerlerinin de yükseldiği bulunmuştur. Bu doğrultuda öğrencilerin proaktif kişilik özelliklerinin ve profesyonel hemşirelik değerlerinin geliştirilmesi, farkındalıklarının arttırılması ve araştırmanın daha geniş gruplarla yapılması önerilebilir.
Proaktif kişilik profesyonel hemşirelik değerleri intörn hemşireler hemşirelik.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik Eğitimi, Hemşirelik Esasları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.