BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM VE BECERİ DÜZEYLERİ İLE DEĞER KAZANIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 9, 9 - 23, 11.03.2016

Öz

Bu araştırma okul öncesi çocukların sosyal uyum düzeyleri ile değer kazanımları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleşmiştir. Araştırma kapsamına 2013-2014 eğitim öğretim yılında İstanbul Kartal ilçesindeki devlet anaokullarında öğrenim gören 214 çocuk alınmıştır. Veri toplama yöntemi olarak, “değer kazanımları ölçeği ile “sosyal uyum ve beceri ölçeği” kullanılmış ve öğrencilerle ilgili özellikler öğretmenler
(n:210) tarafından doldurulmuştur. Araştırmada elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 21.0 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma
istatistiklerinin yanında, t testi, tek yönlü anova ve tukey testlerinden, korelasyon ve regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda; okul öncesi çocukların sosyal uyum ve beceri düzeyleri ile değer kazanımları arasında pozitif yönlü ilişkiler olduğu sonucuna varılmıştır. Sosyal uyumun değer kazanımını arttırdığı, sosyal uyumsuzluğun ise değer kazanımını etkilemediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aile Ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü (2010). Türkiye’de Aile Değerleri,http://www.ailetoplum.gov.tr/upload/athgm.gov.tr/mce/eskisite/files/kutuphane _61_Turkiyede_aile_degerleri.pdf (24.11.2013) Akbaş, O. (2008). Değerler Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış, Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 9-27.
  • Arseven, A. (1986). Benlik Tasarımı Gelişimi ve Okul Başarısıyla İlişkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 15-26.
  • Aydın, M. Z. (2003a). Ahlak Öğretiminde Örnek Olay İncelemesi Yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Can, Ö. (2008). Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çifçi, İ. & Sucuoğlu, B. (2004). Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla Sosyal Beceri Eğitimi, 4. Baskı, 231 s, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çubukçu, Z. & Gültekin, M. (2006). İlköğretimde Öğrencilere Kazandırılması Gereken Sosyal Beceriler, Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 37 Bahar, 155174.
  • Dereli-İman, E. (2014). Değerler Eğitimi Programının 5-6 Yaş Çocukların Sosyal Gelişimine Etkisi: Sosyal Beceri, Psiko-Sosyal Gelişim ve Sosyal Problem Çözme Becerisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 249-268.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği İle Sınanması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya.
  • Ergin, D. C. & Ekşi, H. (2012). Okul Öncesi Eğitimdeki Bir Grup Çocuğa Uygulanan Değerler Eğitimi Programının Sosyal Becerilere Etkisi, 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Marmara Üniversitesi, 12-14 Eylül 2012, Bildiri Özetleri Kitabı, İstanbul.
  • Ensar, F. & Keskin, U. (2014). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyumları Üzerine Bir İnceleme. Eğitimde Kuram ve Uygulama, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi, 10 (2), 459-477.
  • Gander, M. J. & Gardiner, H. W. (2007). Çocuk ve Ergen Gelişimi (Çev: Ali Dönmez, Nermin Çelen ve Bekir Onur), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gelişli Y. & Yazıcı E. (2012). Türkiye’de Uygulanan Okul Öncesi Eğitim programlarının Tarihsel Süreç içerisinde Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi, Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-93.
  • Gresham, F.M. (1988). Social Skills: Conceptual and Applied Aspects of Assessment, Training, and Social Validation. In J. Witt, S. Elliott, & F.M. Gresham (Eds.), Handbook of Behavior Therapy in Education (pp. 523-546). New York: Plenum Press.
  • Gültekin Akduman G., Günindi Y. & Türkoğlu, D. (2015). Okul Öncesi Dönem Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri İle Davranış Problemleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (37), 673-683, Nisan 2015.
  • Günindi, Y. (2010). Anasınıfına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarına Uygulanan Sosyal Uyum Beceri Eğitimi Programının Çocukların Sosyal Uyum Becerilerinin Gelişimine Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Eğitimi ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Hökelekli, H. & Gündüz, T. (2007). Üstün Yetenekli Çocukların Değer Yönelimleri ve Eğitimleri, Eğitim ve Değerler-Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Işık, M. (2007) Anasınıfına Devam Eden Beş-Altı Yaş Çocuklarına Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeğinin Uyarlanması ve Uygulanması, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kapıkıran, N. A., İvrendi, A. B. & Adak, A. (2006). Okul Öncesi Çocuklarında Sosyal Beceri: Durum Saptaması, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 20-28
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Değerler Eğitimi: Tarihsel Gelişim, 1998 ve 2004 Programlarının Etkililiğinin Araştırılması, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Neslitürk, S. (2013). Anne Değerler Eğitimi Programının 5-6 Yaş Çocuklarının Sosyal Beceri Düzeyine Etkisi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi A.B.D., Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya. OSBEP Okul Öncesi Sosyal Beceri Destek Projesi (OSBEP), (2012). Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Proje Bilgi Formu, Ankara. http://tegm.meb.gov.tr/www/okul-oncesi-sosyal-beceri-destek-projesi/icerik/38 (23.08.2015).
  • Özbey, S & Alisinanoğlu, F. (2009). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60-72 Aylık Çocukların Problem Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6) Winter.
  • Sarı, M. (2007). Demokratik Değerlerin Kazanımı Sürecinde Örtük Program: Düşük ve Yüksek “Okul Yaşam Kalitesi” ne Sahip İki İlköğretim Okulunda Nitel Bir Çalışma, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana.
  • Yavuzer, H. (2007). Çocuk Psikolojisi, 20. Basım, 344.s. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 9, 9 - 23, 11.03.2016

Öz

Kaynakça

  • Aile Ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü (2010). Türkiye’de Aile Değerleri,http://www.ailetoplum.gov.tr/upload/athgm.gov.tr/mce/eskisite/files/kutuphane _61_Turkiyede_aile_degerleri.pdf (24.11.2013) Akbaş, O. (2008). Değerler Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış, Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 9-27.
  • Arseven, A. (1986). Benlik Tasarımı Gelişimi ve Okul Başarısıyla İlişkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 15-26.
  • Aydın, M. Z. (2003a). Ahlak Öğretiminde Örnek Olay İncelemesi Yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Can, Ö. (2008). Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çifçi, İ. & Sucuoğlu, B. (2004). Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla Sosyal Beceri Eğitimi, 4. Baskı, 231 s, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çubukçu, Z. & Gültekin, M. (2006). İlköğretimde Öğrencilere Kazandırılması Gereken Sosyal Beceriler, Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 37 Bahar, 155174.
  • Dereli-İman, E. (2014). Değerler Eğitimi Programının 5-6 Yaş Çocukların Sosyal Gelişimine Etkisi: Sosyal Beceri, Psiko-Sosyal Gelişim ve Sosyal Problem Çözme Becerisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 249-268.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği İle Sınanması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya.
  • Ergin, D. C. & Ekşi, H. (2012). Okul Öncesi Eğitimdeki Bir Grup Çocuğa Uygulanan Değerler Eğitimi Programının Sosyal Becerilere Etkisi, 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Marmara Üniversitesi, 12-14 Eylül 2012, Bildiri Özetleri Kitabı, İstanbul.
  • Ensar, F. & Keskin, U. (2014). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyumları Üzerine Bir İnceleme. Eğitimde Kuram ve Uygulama, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi, 10 (2), 459-477.
  • Gander, M. J. & Gardiner, H. W. (2007). Çocuk ve Ergen Gelişimi (Çev: Ali Dönmez, Nermin Çelen ve Bekir Onur), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gelişli Y. & Yazıcı E. (2012). Türkiye’de Uygulanan Okul Öncesi Eğitim programlarının Tarihsel Süreç içerisinde Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi, Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-93.
  • Gresham, F.M. (1988). Social Skills: Conceptual and Applied Aspects of Assessment, Training, and Social Validation. In J. Witt, S. Elliott, & F.M. Gresham (Eds.), Handbook of Behavior Therapy in Education (pp. 523-546). New York: Plenum Press.
  • Gültekin Akduman G., Günindi Y. & Türkoğlu, D. (2015). Okul Öncesi Dönem Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri İle Davranış Problemleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (37), 673-683, Nisan 2015.
  • Günindi, Y. (2010). Anasınıfına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarına Uygulanan Sosyal Uyum Beceri Eğitimi Programının Çocukların Sosyal Uyum Becerilerinin Gelişimine Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Eğitimi ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Hökelekli, H. & Gündüz, T. (2007). Üstün Yetenekli Çocukların Değer Yönelimleri ve Eğitimleri, Eğitim ve Değerler-Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Işık, M. (2007) Anasınıfına Devam Eden Beş-Altı Yaş Çocuklarına Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeğinin Uyarlanması ve Uygulanması, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kapıkıran, N. A., İvrendi, A. B. & Adak, A. (2006). Okul Öncesi Çocuklarında Sosyal Beceri: Durum Saptaması, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 20-28
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Değerler Eğitimi: Tarihsel Gelişim, 1998 ve 2004 Programlarının Etkililiğinin Araştırılması, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Neslitürk, S. (2013). Anne Değerler Eğitimi Programının 5-6 Yaş Çocuklarının Sosyal Beceri Düzeyine Etkisi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi A.B.D., Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya. OSBEP Okul Öncesi Sosyal Beceri Destek Projesi (OSBEP), (2012). Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Proje Bilgi Formu, Ankara. http://tegm.meb.gov.tr/www/okul-oncesi-sosyal-beceri-destek-projesi/icerik/38 (23.08.2015).
  • Özbey, S & Alisinanoğlu, F. (2009). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60-72 Aylık Çocukların Problem Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6) Winter.
  • Sarı, M. (2007). Demokratik Değerlerin Kazanımı Sürecinde Örtük Program: Düşük ve Yüksek “Okul Yaşam Kalitesi” ne Sahip İki İlköğretim Okulunda Nitel Bir Çalışma, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana.
  • Yavuzer, H. (2007). Çocuk Psikolojisi, 20. Basım, 344.s. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Haluk Tanrıverdi Bu kişi benim

Nejla Erarslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Mart 2016
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Tanrıverdi, H., & Erarslan, N. (2016). OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM VE BECERİ DÜZEYLERİ İLE DEĞER KAZANIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 9-23.
AMA Tanrıverdi H, Erarslan N. OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM VE BECERİ DÜZEYLERİ İLE DEĞER KAZANIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. KTÜSBD. Mart 2016;5(9):9-23.
Chicago Tanrıverdi, Haluk, ve Nejla Erarslan. “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM VE BECERİ DÜZEYLERİ İLE DEĞER KAZANIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi 5, sy. 9 (Mart 2016): 9-23.
EndNote Tanrıverdi H, Erarslan N (01 Mart 2016) OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM VE BECERİ DÜZEYLERİ İLE DEĞER KAZANIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi 5 9 9–23.
IEEE H. Tanrıverdi ve N. Erarslan, “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM VE BECERİ DÜZEYLERİ İLE DEĞER KAZANIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”, KTÜSBD, c. 5, sy. 9, ss. 9–23, 2016.
ISNAD Tanrıverdi, Haluk - Erarslan, Nejla. “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM VE BECERİ DÜZEYLERİ İLE DEĞER KAZANIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi 5/9 (Mart 2016), 9-23.
JAMA Tanrıverdi H, Erarslan N. OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM VE BECERİ DÜZEYLERİ İLE DEĞER KAZANIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. KTÜSBD. 2016;5:9–23.
MLA Tanrıverdi, Haluk ve Nejla Erarslan. “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM VE BECERİ DÜZEYLERİ İLE DEĞER KAZANIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, c. 5, sy. 9, 2016, ss. 9-23.
Vancouver Tanrıverdi H, Erarslan N. OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM VE BECERİ DÜZEYLERİ İLE DEĞER KAZANIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. KTÜSBD. 2016;5(9):9-23.

KTÜSBD

KTUJSS

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.