Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Soyut Sanat Bağlamında Kinetik Tipografi: Görsel Kimlik Tasarımlarında Yaratıcı Uygulamalar

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 24 - 42, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1658517

Öz

Tipografi, yalnızca harflerin, kelimelerin veya cümlelerin düzenlenmesi değil, aynı zamanda duygu ve düşünceleri etkili bir şekilde yansıtan güçlü bir iletişim aracıdır. 20. yüzyılın başında Fütürizm Konstrüktivizm, Dada gibi modern sanat akımları, tipografi kullanımının sınırlarını genişletmiş, minimalist ve işlevsel bir bakış açısı benimsetmiştir. Dijital teknolojilerin gelişimiyle birlikte tipografi, hareket kazanarak kinetik bir forma bürünmüş, anlamı yalnızca statik harfler üzerinden değil hareket yoluyla da ileten güçlü bir araç haline gelmiştir. Soyut sanat ise, duyguların ve düşüncelerin en sade ve öz anlatımıyla ifade edilmesini sağlamaktadır. Bu yönüyle kinetik tipografiyle ortak noktalar taşımaktadır. Bunlardan biri, her ikisi de doğrudan bir anlatım sunmaktan çok, yorumlamaya açık bir deneyim sunmasıdır. Bir diğeri, mesajın en sade ve öz şekilde aktarılmasıdır. Bu araştırmada, kinetik tipografi ve soyut sanatın nasıl bir araya gelebileceği, bu birleşimin görsel iletişimde nasıl etkili bir anlatım sunduğu incelenmektedir. Araştırma kapsamında, iki disiplinin birlikte kullanıldığı tanıtım filmleri analiz edilerek, görsel iletişim üzerindeki etkileri ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • Ambrose, G. ve Harris P. (2009), Fundamentals of Graphic Design, Ava Publishing, İsviçre.
  • Arnheim, R. (2015), Görsel Düşünme, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Avent, C. (2022). “Sanat Dönemleri Serisi: Soyut Sanat”, Söylenti Dergisi. https://www.soylentidergi.com/sanat-donemleri-serisi-soyut-sanat/, Erişim tarihi: 25.02.2025.
  • Ergün, D. (2017). Soyut, Soyutlama, Soyut Sanat, The Journal of Academic Social Science, 55 (55), s. 233-241.
  • Hançerlioğlu, O. (2015). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitapevi. Kane, J. (2011). A Type Primer, Laurence King Publishing Ltd., London.
  • Mutlu, K. P. ve Aytıs. S. (2019). Soyutlama Kavramının Mekân Tasarımı Eğitimine Yansıtılmasının Önemi: 20. Yüzyıl Soyut Resim Sanatı ve Fl Wright’ın Yapıları Üzerinden Bir İnceleme, Tasarım+ Kuram.
  • Noyan, E. N. (2008). Sinema ve Grafik Tasarımın Ara Kesitinde Türk Sineması Jenerikleri Tarihi, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Türkiye.
  • Solomon, M. (1961). The Art of Typography, Art Direction Book Company, New York.
  • Uygungöz, M. (1995). Soyut Resim ve Tipografik Yaklaşımlar.
  • İnternet Kaynakları
  • http 1: “Lowlands”, https://tinyurl.com/3zym77az, Erişim tarihi: 20.02.2025.
  • http 2: Walthert, E. (2024). “The Preview Seongsu Art Fair 2024”, https://fontsinuse.com/uses/63946/the-preview-seongsu-art-fair-2024, Erişim tarihi: 20.02.2025.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Saul Bass, “North by Northwest Jenerik Tasarımı”, 1959. https://tls.tc/JN7Kt, Erişim tarihi: 07.03.2025.
  • Görsel 2. Saul Bass, “Psycho Jenerik Tasarımı”, 1960. https://tls.tc/Z89s0, Erişim tarihi: 07.03.2025.
  • Görsel 3. Kyle Cooper, “Se7en jenerik tasarımı”, 1995. https://www.artofthetitle.com/title/se7en/, Erişim tarihi: 07.03.2025.
  • Görsel 4. Ernst Keller, “Zürih Sanat ve El Sanatları Okulu’ndan tasarımlar”, 1927-1928. https://www.moma.org/artists/3041-ernst-keller, Erişim tarihi: 06.03.2025.
  • Görsel 5. Rosmari Tissi, “Anton Schöb firması dosya tasarımı”, 1982. & Rosmari Tissi, Serenaden, 1992. https://lineto.com/pages/articles/tissi, Erişim tarihi: 07.03.2025.
  • Görsel 6. Neville Brody, “The Face dergisi The Kraftwerk röportaj safyası tasarımı” (yukarıda), 1982. https://www.testpressing.org/archive/the-facekraftwerkthe-werk-ethic. Neville Brody, “Fuse dergisi için tipografik tasarımları” (aşağıda), https://foreverdesignku.blogspot.com/2013/10/fuse.html, Erişim tarihi: 05.03.2025.
  • Görsel 7. Ben Conrad, “Venom filmi kapanış jeneriği”, 2018. https://genpop.tv/work/venom/, Erişim tarihi: 08.03.2025.
  • Görsel 8. FITC Tokyo, Tanıtım Filmi (yukarıda), FITC Tokyo poster tasarımları (aşağıda), 2015. https://tinyurl.com/5n8yh899, Erişim tarihi: 08.05.2025.
  • Görsel 9. Lowlands Festivali, “Görsel Kimlik Tasarımları”, 2019. https://tinyurl.com/3zym77az, Erişim tarihi: 07.03.2025.
  • Görsel 10. Lowlands Festivali, Görsel Kimlik Tasarımları, 2018. https://tinyurl.com/3zym77az, Erişim tarihi: 20.03.2025.
  • Görsel 11. The Preview Seongsu Sanat Fuarı, Görsel Kimlik Tasarımları, 2024. https://l24.im/WDpivC, Erişim tarihi: 11.03.2025.
  • Görsel 12. The Preview Seongsu Sanat Fuarı, Görsel Kimlik Tasarımları, 2024. https://l24.im/WDpivC, Erişim tarihi: 10.03.2025.

Kinetic Typography in the Context of Abstract Art: Creative Applications in Visual Identity Designs

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 24 - 42, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1658517

Öz

Typography is not only the arrangement of letters, words, or sentences but also a powerful communication tool that reflects emotions and thoughts. In the early 20th century, modern art movements such as Futurism, Constructivism, and Dada expanded the boundaries of typography, questioned traditional structures, and adopted a minimalist and functional approach. With digital technologies, typography gained movement, transforming into kinetic typography, which conveys meaning not only through static letters but also through motion. Abstract art, on the other hand, expresses emotions and thoughts in a simple and concise way, sharing common ground with kinetic typography. Both offer an experience open to interpretation rather than direct expression and aim to convey messages in the simplest form. This research examines how kinetic typography and abstract art come together and how this combination enhances visual communication. Within the research, trailers using these disciplines are analyzed, and their impact on visual communication is discussed.

Kaynakça

  • Ambrose, G. ve Harris P. (2009), Fundamentals of Graphic Design, Ava Publishing, İsviçre.
  • Arnheim, R. (2015), Görsel Düşünme, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Avent, C. (2022). “Sanat Dönemleri Serisi: Soyut Sanat”, Söylenti Dergisi. https://www.soylentidergi.com/sanat-donemleri-serisi-soyut-sanat/, Erişim tarihi: 25.02.2025.
  • Ergün, D. (2017). Soyut, Soyutlama, Soyut Sanat, The Journal of Academic Social Science, 55 (55), s. 233-241.
  • Hançerlioğlu, O. (2015). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitapevi. Kane, J. (2011). A Type Primer, Laurence King Publishing Ltd., London.
  • Mutlu, K. P. ve Aytıs. S. (2019). Soyutlama Kavramının Mekân Tasarımı Eğitimine Yansıtılmasının Önemi: 20. Yüzyıl Soyut Resim Sanatı ve Fl Wright’ın Yapıları Üzerinden Bir İnceleme, Tasarım+ Kuram.
  • Noyan, E. N. (2008). Sinema ve Grafik Tasarımın Ara Kesitinde Türk Sineması Jenerikleri Tarihi, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Türkiye.
  • Solomon, M. (1961). The Art of Typography, Art Direction Book Company, New York.
  • Uygungöz, M. (1995). Soyut Resim ve Tipografik Yaklaşımlar.
  • İnternet Kaynakları
  • http 1: “Lowlands”, https://tinyurl.com/3zym77az, Erişim tarihi: 20.02.2025.
  • http 2: Walthert, E. (2024). “The Preview Seongsu Art Fair 2024”, https://fontsinuse.com/uses/63946/the-preview-seongsu-art-fair-2024, Erişim tarihi: 20.02.2025.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Saul Bass, “North by Northwest Jenerik Tasarımı”, 1959. https://tls.tc/JN7Kt, Erişim tarihi: 07.03.2025.
  • Görsel 2. Saul Bass, “Psycho Jenerik Tasarımı”, 1960. https://tls.tc/Z89s0, Erişim tarihi: 07.03.2025.
  • Görsel 3. Kyle Cooper, “Se7en jenerik tasarımı”, 1995. https://www.artofthetitle.com/title/se7en/, Erişim tarihi: 07.03.2025.
  • Görsel 4. Ernst Keller, “Zürih Sanat ve El Sanatları Okulu’ndan tasarımlar”, 1927-1928. https://www.moma.org/artists/3041-ernst-keller, Erişim tarihi: 06.03.2025.
  • Görsel 5. Rosmari Tissi, “Anton Schöb firması dosya tasarımı”, 1982. & Rosmari Tissi, Serenaden, 1992. https://lineto.com/pages/articles/tissi, Erişim tarihi: 07.03.2025.
  • Görsel 6. Neville Brody, “The Face dergisi The Kraftwerk röportaj safyası tasarımı” (yukarıda), 1982. https://www.testpressing.org/archive/the-facekraftwerkthe-werk-ethic. Neville Brody, “Fuse dergisi için tipografik tasarımları” (aşağıda), https://foreverdesignku.blogspot.com/2013/10/fuse.html, Erişim tarihi: 05.03.2025.
  • Görsel 7. Ben Conrad, “Venom filmi kapanış jeneriği”, 2018. https://genpop.tv/work/venom/, Erişim tarihi: 08.03.2025.
  • Görsel 8. FITC Tokyo, Tanıtım Filmi (yukarıda), FITC Tokyo poster tasarımları (aşağıda), 2015. https://tinyurl.com/5n8yh899, Erişim tarihi: 08.05.2025.
  • Görsel 9. Lowlands Festivali, “Görsel Kimlik Tasarımları”, 2019. https://tinyurl.com/3zym77az, Erişim tarihi: 07.03.2025.
  • Görsel 10. Lowlands Festivali, Görsel Kimlik Tasarımları, 2018. https://tinyurl.com/3zym77az, Erişim tarihi: 20.03.2025.
  • Görsel 11. The Preview Seongsu Sanat Fuarı, Görsel Kimlik Tasarımları, 2024. https://l24.im/WDpivC, Erişim tarihi: 11.03.2025.
  • Görsel 12. The Preview Seongsu Sanat Fuarı, Görsel Kimlik Tasarımları, 2024. https://l24.im/WDpivC, Erişim tarihi: 10.03.2025.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülberk Emine Aydın 0000-0002-5684-0362

Fatih Kurtcu 0000-0002-3999-0668

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2025
Kabul Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Aydın, G. E., & Kurtcu, F. (2025). Soyut Sanat Bağlamında Kinetik Tipografi: Görsel Kimlik Tasarımlarında Yaratıcı Uygulamalar. Art-e Sanat Dergisi, 18(35), 24-42. https://doi.org/10.21602/sduarte.1658517
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.