Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Hemşirelik Öğrencilerinin Yenilikçi Özellikleri ile Araştırmaya Yönelik Farkındalıkları Arasındaki İlişki

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 3, 277 - 288, 25.12.2021
https://doi.org/10.22312/sdusbed.948027

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, lisansüstü öğrencilerinin yenilikçilik özellikleri ile araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumları arasındaki ilişki ve etkileyen faktörlerin belirlenmesidir.
Materyal Metot: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipteki araştırma, bir vakıf üniversitesinin Hemşirelik Lisansüstü Programında kayıtlı, araştırmaya katılmaya gönüllü 226 öğrenci ile yapıldı. Araştırmanın verileri; öğrencilerin sosyo-demografik ve lisansüstü eğitim sürecine ilişkin özellikleri, Bireysel Yenilikçilik Ölçeği (BYÖ) ile Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumu Ölçeği (HÖAGFTÖ)’nin yer aldığı veri toplama formu ile Qualtrics üzerinden oluşturulan bağlantı ile elektronik ortamda toplandı. Verilerinin analizinde; tanımlayıcı istatistikler, Kruskal-Wallis testi, Mann-Whitney U testi, Bonferroni düzeltmeli Mann-Whitney U testi ve Spearman Rho Korelasyon Analizi kullanıldı.
Bulgular: Lisansüstü öğrencilerinin HÖAGFTÖ toplam puanları ile BYÖ toplam puanları (r=0,428), fikir önderliği (r=0,390), risk alma alt boyutları (r=0,436) arasında pozitif yönde, değişime direnç alt boyutu puanları arasında ise negatif yönde (r=-0,274) istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptandı(p<0,01). Kadınların, araştırma görevlisi/öğretim görevlisi olarak görev yapanların, bilimsel yayınları okuyanların, bilimsel yayınları üç ayda bir okuyanların ve kanıta dayalı bilgilere ulaşabildiğini düşünenlerin HÖAGFTÖ ve BYÖ puanları istatiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulundu.
Sonuç: Lisansüstü öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özellikleri ile araştırma farkındalık ve tutumları arasında orta düzeyde bir ilişki vardır. Lisansüstü öğrencilerinin BYÖ ve HÖAGFTÖ puanlarını etkileyebilecek ve çalışmada ele alınmayan faktörlerin araştırılması önerilir.

Proje Numarası

none

Teşekkür

Çalışmaya katılmayı kabul eden lisansüstü hemşirelik öğrencilerine katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • [1] Saral DG, Reyhanlioğlu D. An analysis of educational faculty students’ research self-efficacy in terms of a number of variables. Procedia Soc Behav Sci 2015; (174) : 1138-45.
  • [2] Erol Ö, Yacan L, Hayta R, Şahin İ, Yağcı M. Hemşirelik öğrencilerinin yenilikçilik özellikleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2018; 15 (3): 142-146.
  • [3] Babalis T, Xanthakou Y, Kaila M, Stavrou N. Research attitude and innovative-creative thinking: Differences between undergraduate male and female students. Procedia Soc Behav Sci 2012; (69): 1452-61.
  • [4] Hajihosseini F, Tafreshi MZ, Hosseini M, Baghestani AR. Postgraduate nursing students' expectations of their supervisors in Iran: A qualitative study. Iran J Nurs Midwifery Res 2018; 23 (2): 98-104.
  • [5] Havenga Y, Sengane ML. Challenges experienced by postgraduate nursing students at a South African university. Health SA 2018; (23) : 1-9.
  • [6] Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2010; 5 (2): 94-114.
  • [7] Sarıoğlu Kemer A, Altuntaş S. Bireysel Yenilikçilik Ölçeği’nin Hemşireliğe Uyarlanması: Türkçe Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2017; 14 (1): 52-61.
  • [8] Drennan J, Clarke M. Coursework master’s programmes: the student’s experience of research and research supervision. Stud in High Educ 2009; 34 (5): 483-500.
  • [9] Lev EL, Kolassa J, Bakken LL. Faculty mentors’ and students’ perceptions of students’ research self-efficacy. Nurse Educ Today 2010; 30 (2): 169-74.
  • [10] Hurt HT, Joseph K, Cook CD. Scales for the measurement of innovativeness. Hum Commun Res 1977; 4 (1): 58-65.
  • [11] Temel AB, Uysal A, Erkin Ö, Koçer A. Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumu ölçeğinin Türkçe formunun geçerliliği, güvenilirliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi (online). 2008; 1 (2): 108-23.
  • [12] Bozan M. Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 2012; 4 (2): 177-87.
  • [13] Kocaman G, Arslan Yürümezoğlu H. Türkiye'de Hemşirelik Eğitiminin Durum Analizi: Sayılarla Hemşirelik Eğitimi (1996-2015). J Higher Educ & Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2015; 5 (3): 255-262.
  • [14] Watanabe Y, Oe M, Takemura Y, Sasaki M, Onishi M, Kanda K, et al. Four factor Research A wareness Scale for Nurses in Japanese: Instrument development study. Jpn J Nurs Sci 2013; 10 (2): 232-41.
  • [15] Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. Farklı okullarda eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumunun belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 3 (2): 87-93.
  • [16] Şener DK, Arslan S, Cangür Ş, Aydın M. Bir grup lisans hemşirelik öğrencisinin mesleki araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalık ve tutumları. Türkiye Klinikleri J Nurs Sci 2016; 8 (4): 317-24.
  • [17] Dinçer S, Eker Ö, Deniz Y, Karaçay P, Yazıcı Ö. Assessment of Nursing Students’ Attitudes and Awareness Towards Professional Research and Development. Arc Health Sci Res 2020; 7 (3): 264-70.
  • [18] Ertuğ N, Kaya H. Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2017; 14 (3): 192-197.
  • [19] Başoğlu M, Edeer AD. X ve Y kuşağındaki hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik farkındalıklarının karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017; 6 (4): 77-84.
  • [20] Utli H, Doğru BV. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özelliklerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2018; 7 (3): 23-32.
  • [21] Magali J. Research projects writing skills and other challenges faced the master and PhD students at the open University Tanzania. Int J Soc Sci Res 2019; 7 (1): 41-57.
  • [22] Uysal Toraman A, Hamaratçılar G, Tülü B, Erkin Ö. Nursing students' attitudes toward research and development within nursing: Does writing a bachelor thesis make a difference? Int J Nurs Pract 2017; 23 (2): e12517.
  • [23] Ünver S, Semerci R, Özkan ZK, Avcıbası I. Attitude of nursing students toward scientific research: A cross-sectional study in Turkey. J Nurs Res 2018; 26 (5): 356-61.

Relationship Between Innovativeness Characteristics and Research Awareness in Graduate Nursing Students

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 3, 277 - 288, 25.12.2021
https://doi.org/10.22312/sdusbed.948027

Öz

Objectives: The aim of this study to determine the relationship between graduate students’ innovative characteristics and their awareness and attitudes towards research.
Material-Method: This descriptive, correlational study was conducted with a total of 226 graduate nursing students. Data were collected with an online questionnaire regarding students’ sociodemographic and academic characteristics and the Individual Innovativeness Scale (IIS) and Nursing Students’ Attitudes and Awareness Towards Research and Development Scale (NSAATRDS). Data were analyzed using descriptive statistics, Mann Whitney–U test (with and without Bonferroni correction), Kruskal–Wallis test, and Spearman correlation.
Results: A statistically significant positive correlation was found between the students’ total NSAATRDS scores and total IIS (r=0,428) scores and between the ISS subscales of opinion leadership (r=0,390) and risk taking (r=0,436), while a negative correlation was found between NSAATRDS scores and the ISS subscale of resistance to change (p<0,01). The scales scores of women, those working as research assistants/lecturers, those reading scientific publications, and those knowing how to access evidence-based information were found to be higher.
Conclusion: There is a moderate relationship between graduate students’ individual innovativeness and their research awareness and attitudes. More studies are recommended to investigate factors affecting graduate students’ individual innovativeness and research attitudes and awareness not included in this study.

Proje Numarası

none

Kaynakça

  • [1] Saral DG, Reyhanlioğlu D. An analysis of educational faculty students’ research self-efficacy in terms of a number of variables. Procedia Soc Behav Sci 2015; (174) : 1138-45.
  • [2] Erol Ö, Yacan L, Hayta R, Şahin İ, Yağcı M. Hemşirelik öğrencilerinin yenilikçilik özellikleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2018; 15 (3): 142-146.
  • [3] Babalis T, Xanthakou Y, Kaila M, Stavrou N. Research attitude and innovative-creative thinking: Differences between undergraduate male and female students. Procedia Soc Behav Sci 2012; (69): 1452-61.
  • [4] Hajihosseini F, Tafreshi MZ, Hosseini M, Baghestani AR. Postgraduate nursing students' expectations of their supervisors in Iran: A qualitative study. Iran J Nurs Midwifery Res 2018; 23 (2): 98-104.
  • [5] Havenga Y, Sengane ML. Challenges experienced by postgraduate nursing students at a South African university. Health SA 2018; (23) : 1-9.
  • [6] Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2010; 5 (2): 94-114.
  • [7] Sarıoğlu Kemer A, Altuntaş S. Bireysel Yenilikçilik Ölçeği’nin Hemşireliğe Uyarlanması: Türkçe Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2017; 14 (1): 52-61.
  • [8] Drennan J, Clarke M. Coursework master’s programmes: the student’s experience of research and research supervision. Stud in High Educ 2009; 34 (5): 483-500.
  • [9] Lev EL, Kolassa J, Bakken LL. Faculty mentors’ and students’ perceptions of students’ research self-efficacy. Nurse Educ Today 2010; 30 (2): 169-74.
  • [10] Hurt HT, Joseph K, Cook CD. Scales for the measurement of innovativeness. Hum Commun Res 1977; 4 (1): 58-65.
  • [11] Temel AB, Uysal A, Erkin Ö, Koçer A. Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumu ölçeğinin Türkçe formunun geçerliliği, güvenilirliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi (online). 2008; 1 (2): 108-23.
  • [12] Bozan M. Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 2012; 4 (2): 177-87.
  • [13] Kocaman G, Arslan Yürümezoğlu H. Türkiye'de Hemşirelik Eğitiminin Durum Analizi: Sayılarla Hemşirelik Eğitimi (1996-2015). J Higher Educ & Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2015; 5 (3): 255-262.
  • [14] Watanabe Y, Oe M, Takemura Y, Sasaki M, Onishi M, Kanda K, et al. Four factor Research A wareness Scale for Nurses in Japanese: Instrument development study. Jpn J Nurs Sci 2013; 10 (2): 232-41.
  • [15] Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. Farklı okullarda eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumunun belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 3 (2): 87-93.
  • [16] Şener DK, Arslan S, Cangür Ş, Aydın M. Bir grup lisans hemşirelik öğrencisinin mesleki araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalık ve tutumları. Türkiye Klinikleri J Nurs Sci 2016; 8 (4): 317-24.
  • [17] Dinçer S, Eker Ö, Deniz Y, Karaçay P, Yazıcı Ö. Assessment of Nursing Students’ Attitudes and Awareness Towards Professional Research and Development. Arc Health Sci Res 2020; 7 (3): 264-70.
  • [18] Ertuğ N, Kaya H. Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2017; 14 (3): 192-197.
  • [19] Başoğlu M, Edeer AD. X ve Y kuşağındaki hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik farkındalıklarının karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017; 6 (4): 77-84.
  • [20] Utli H, Doğru BV. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özelliklerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2018; 7 (3): 23-32.
  • [21] Magali J. Research projects writing skills and other challenges faced the master and PhD students at the open University Tanzania. Int J Soc Sci Res 2019; 7 (1): 41-57.
  • [22] Uysal Toraman A, Hamaratçılar G, Tülü B, Erkin Ö. Nursing students' attitudes toward research and development within nursing: Does writing a bachelor thesis make a difference? Int J Nurs Pract 2017; 23 (2): e12517.
  • [23] Ünver S, Semerci R, Özkan ZK, Avcıbası I. Attitude of nursing students toward scientific research: A cross-sectional study in Turkey. J Nurs Res 2018; 26 (5): 356-61.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pelin Karaçay 0000-0002-5627-2836

Özlem Yazıcı 0000-0002-7369-2699

Ayda Kebapçı 0000-0002-4549-0846

Proje Numarası none
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Karaçay P, Yazıcı Ö, Kebapçı A. Lisansüstü Hemşirelik Öğrencilerinin Yenilikçi Özellikleri ile Araştırmaya Yönelik Farkındalıkları Arasındaki İlişki. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;12(3):277-88.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.