Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Entegre FeTeMM Uygulamalarına Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Yönelimleri: İzmir Bornova Örneklemi

Yıl 2022, , 56 - 89, 15.03.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1066571

Öz

Değişen ve gelişmeye devam eden çağa uyum sağlayabilmek adına eğitim alanında da yenilikler devam etmektedir. Birçok disiplinin bir arada kullanıldığı FeTeMM eğitimi de bunlardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin FeTeMM uygulamalarına yönelik yönelimlerini belirlemektir. FeTeMM; birçok ülkede STEM diye adlandırılan ülkemizde de fen, teknoloji, mühendislik ve matematik kelimelerinin baş harflerinin birleşiminden oluşan bir bütündür. FeTeMM öğretimi; bu alanlardaki parça parça olan kuramsal bilginin bir araya getirilerek öğrenciler tarafından bir bütün halinde uygulanmasını sağlayan ve ürüne dönüştürülmesini hedefleyen yenilikçi bir yaklaşımdır. Araştırmada Tarama modelinden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ‘‘Entegre FeTeMM Öğretimi Yönelim Ölçeği’’ kullanılmıştır. Ölçek 7’ li Likert tipinde, 31 madde ve 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 öğretim yılında İzmir ili Bornova ilçesinde görev yapmakta olan 344 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin analizinde SPSS 25.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre sınıf öğretmenlerinin entegre FeTeMM öğretimine yönelimlerinin bilgi, değer, tutum, subjektif ölçüt ve algılanan davranış kontrolü ve davranış yönelimi alt boyutlarında olumlu olduğu belirlenmiştir. FeTeMM yönelimlerinin cinsiyet ve mezun olunan bölüm değişkenine göre istatistiksel olarak farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bununla birlikte kıdem değişkenine göre subjektif ölçüt alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akbıyık, C., ve Kalkan-Ay, G. (2014). Perceptions of pre-school administrators and teachers on thinking skills instruction: a case study. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 01-18.
  • Azgın, A. O. (2019). İlkokulda STEM: öğrencilerin kariyer ilgileri ve tutumları ile öğretmenlerin yönelimleri. ( Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 11(42), 1-22. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6156/82721
  • Baran, M., Türkan-Baran, M., B., Efe, H.A. ve Maskan, A. (2018). Fen alanları öğretmenlerinin fen ,teknoloji, matematik ve mühendislik (FeTeMM) farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. In ICPESS ( International Congress on Politic, Economic and Social Studies) No:4. Erişim adresi: https://www.registericpess.org/index.php/ICPESS/article/view/1663
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri ( 22.Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2006). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Çevik, M., Danıştay-Şanlıtürk, A. ve Yağcı, A. (2017). Evaluation of STEM ( science-technology-enginering-mathematics) awareness of secondary school teachers with various variables. Sakarya University Journal of Education, 7 (3),584-599. Doi: 10.19126/suje.335008.
  • Çorlu, M. S. (2014). FeTeMM eğitimi makale çağrı mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10. doi: 10.19128/turje.181071
  • Demir- Başaran, S. ve Temircan, S. (2018). Elementary pre-service teachers’ STEM teaching orientation. The Journal of International Social Research, 11(61), 659-667, Doi:10. 17719/jisr.2018.2958.
  • Dugger, J. W. E. (2011). Evolution of STEM in the United States. Erişim adresi: http://www.iteaconnect.org/Resources/PressRoom/AustraliaPaper.pdf
  • Hacıömeroğlu, G. ve Bulut, A. S. (2016). Öğretmen adaylarının entegre FeTeMM öğretimi yönelim ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(2), 627-653. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/eku/issue/26697/280859
  • Hacıömeroğlu, G. (2017). Examining elementary pre-service teachers’ science, technology, engineering, and mathematics (STEM) Teaching Intention. International Online Journal of Educational Sciences, 10(1), 183-194.
  • Harrison, M. (2011). Supporting T and the E in STEM: 2004-2010. Design and Technology Education, 16(1), 17-25.
  • Hudson, P., English, L., Dawes, L., King, D., ve Baker, S. (2015). Exploring links between pedagogical knowledge practices and student outcomes in STEM education for primary schools. Australian Journal of Teacher Education, 40(6), 134-151.
  • Kale, S. (2019). STEM uygulamalarının okul öncesi öğretmenlerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. ( Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi). Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Kan, A. (2009). Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s.397-456), Ankara: Anı yayıncılık.
  • Karakaya, F., Ünal, A., Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik farkındalıkları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1),124-138. Erişim adresi:
  • Kelley, T. R. ve Knowles, Jg. J. (2016). A conceptual framework for ıntegrated STEM education. International Journal of STEM Education, 5(11), 1-11. Erişim adresi: https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z
  • Kırılmazkaya, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının FeTeMM öğretimine ilişkin görüşlerinin araştırılması (Şanlıurfa örneği). Harran Maarif Dergisi, 2(2), 59-74. doi: 10.22596/2017.0202.59.74
  • Kızılot, M.(2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının entegre FeTeMM öğretimi yönelimlerinin ve FeTeMM farkındalıklarının belirlenmesi.( Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Koçak, B. (2018). Fen bilimleri, matematik ve sınıf öğretmen adaylarının FeTeMM öğretimine ilişkin yönelimleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Antalya.
  • Lin, K. Y. ve Williams, P. J. (2016). Taiwanese preservice teachers’ science, technology, engineering, and mathematics teaching intention. International Journal of Science and Mathematics Education, 14, 10211036. doi: 10.1007/s10763-015-9645-2.
  • MEB (2019). Milli Eğitim istatistikleri örgün eğitim. Strateji Geliştirme Başkanlığı. https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=361.
  • Özdemir, A. U. (2019). Sınıf öğretmenlerinin FeTeMM farkındalıkları ve FeTeMM eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Antalya.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEM mania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26. Stohlmann, M., Moore, T., ve Roehrig, G. H. (2012) Considerations for teaching ıntegrated STEM education. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 2(1), 28-34.
  • Wang, H. H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., ve Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (JPEER), 1(2), 1-13.
  • Williams, P. (2011). STEM education: proceed with caution. Design and Technology Education Journal, 16(1), 3-10.
  • Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2014). STEM eğitimi üzerine derleme çalışması: Fen bilimleri alanında örnek ders uygulamaları. VI. International Congress of Education Research’ da sunulmuş bildiri, 5-8 Haziran, Ankara.

Primary School Teachers’ Orientations on Integratıve STEM Practices: İzmir Bornova Sample

Yıl 2022, , 56 - 89, 15.03.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1066571

Öz

In order to adapt to the changing and developing age, innovations continue in the field of education. STEM education, in which many disciplines are used together, is one of them. The aim of this study is to determine the orientation of primary school teachers towards STEM applications. STEM; It is a combination of the initials of the words science, technology, engineering and mathematics in our country, which is called STEM in many countries. STEM teaching; It is an innovative approach that brings together the piecemeal theoretical knowledge in these fields and ensures that it is applied as a whole by students and aims to transform it into a product. Survey method was used in the study. "Integrated STEM Teaching Orientation Scale" was used as a quantitative data collection tool. The scale consists of 7 Likert type, 31 items and 5 sub-dimensions. The study group consists of 344 primary school teacher which were working in Bornova district of İzmir province in 2019-2020 academic year. SPSS 25.0 package program was used in the analysis of quantitative data. According to the quantitative findings obtained from the research, it was determined that the orientation of primary school teachers' towards integrated STEM teaching was positive in the sub-dimensions of knowledge, value, attitude, subjective criteria, and perceived behavior control and behavior orientation. It was determined that STEM orientations there was no statistically difference according to gender and graduated department variables. In addition, it was observed that there was a statistically significant difference in the sub- dimension of subjective criteria according to the seniority variable.

Kaynakça

  • Akbıyık, C., ve Kalkan-Ay, G. (2014). Perceptions of pre-school administrators and teachers on thinking skills instruction: a case study. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 01-18.
  • Azgın, A. O. (2019). İlkokulda STEM: öğrencilerin kariyer ilgileri ve tutumları ile öğretmenlerin yönelimleri. ( Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 11(42), 1-22. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6156/82721
  • Baran, M., Türkan-Baran, M., B., Efe, H.A. ve Maskan, A. (2018). Fen alanları öğretmenlerinin fen ,teknoloji, matematik ve mühendislik (FeTeMM) farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. In ICPESS ( International Congress on Politic, Economic and Social Studies) No:4. Erişim adresi: https://www.registericpess.org/index.php/ICPESS/article/view/1663
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri ( 22.Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2006). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Çevik, M., Danıştay-Şanlıtürk, A. ve Yağcı, A. (2017). Evaluation of STEM ( science-technology-enginering-mathematics) awareness of secondary school teachers with various variables. Sakarya University Journal of Education, 7 (3),584-599. Doi: 10.19126/suje.335008.
  • Çorlu, M. S. (2014). FeTeMM eğitimi makale çağrı mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10. doi: 10.19128/turje.181071
  • Demir- Başaran, S. ve Temircan, S. (2018). Elementary pre-service teachers’ STEM teaching orientation. The Journal of International Social Research, 11(61), 659-667, Doi:10. 17719/jisr.2018.2958.
  • Dugger, J. W. E. (2011). Evolution of STEM in the United States. Erişim adresi: http://www.iteaconnect.org/Resources/PressRoom/AustraliaPaper.pdf
  • Hacıömeroğlu, G. ve Bulut, A. S. (2016). Öğretmen adaylarının entegre FeTeMM öğretimi yönelim ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(2), 627-653. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/eku/issue/26697/280859
  • Hacıömeroğlu, G. (2017). Examining elementary pre-service teachers’ science, technology, engineering, and mathematics (STEM) Teaching Intention. International Online Journal of Educational Sciences, 10(1), 183-194.
  • Harrison, M. (2011). Supporting T and the E in STEM: 2004-2010. Design and Technology Education, 16(1), 17-25.
  • Hudson, P., English, L., Dawes, L., King, D., ve Baker, S. (2015). Exploring links between pedagogical knowledge practices and student outcomes in STEM education for primary schools. Australian Journal of Teacher Education, 40(6), 134-151.
  • Kale, S. (2019). STEM uygulamalarının okul öncesi öğretmenlerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. ( Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi). Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Kan, A. (2009). Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s.397-456), Ankara: Anı yayıncılık.
  • Karakaya, F., Ünal, A., Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik farkındalıkları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1),124-138. Erişim adresi:
  • Kelley, T. R. ve Knowles, Jg. J. (2016). A conceptual framework for ıntegrated STEM education. International Journal of STEM Education, 5(11), 1-11. Erişim adresi: https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z
  • Kırılmazkaya, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının FeTeMM öğretimine ilişkin görüşlerinin araştırılması (Şanlıurfa örneği). Harran Maarif Dergisi, 2(2), 59-74. doi: 10.22596/2017.0202.59.74
  • Kızılot, M.(2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının entegre FeTeMM öğretimi yönelimlerinin ve FeTeMM farkındalıklarının belirlenmesi.( Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Koçak, B. (2018). Fen bilimleri, matematik ve sınıf öğretmen adaylarının FeTeMM öğretimine ilişkin yönelimleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Antalya.
  • Lin, K. Y. ve Williams, P. J. (2016). Taiwanese preservice teachers’ science, technology, engineering, and mathematics teaching intention. International Journal of Science and Mathematics Education, 14, 10211036. doi: 10.1007/s10763-015-9645-2.
  • MEB (2019). Milli Eğitim istatistikleri örgün eğitim. Strateji Geliştirme Başkanlığı. https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=361.
  • Özdemir, A. U. (2019). Sınıf öğretmenlerinin FeTeMM farkındalıkları ve FeTeMM eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Antalya.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEM mania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26. Stohlmann, M., Moore, T., ve Roehrig, G. H. (2012) Considerations for teaching ıntegrated STEM education. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 2(1), 28-34.
  • Wang, H. H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., ve Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (JPEER), 1(2), 1-13.
  • Williams, P. (2011). STEM education: proceed with caution. Design and Technology Education Journal, 16(1), 3-10.
  • Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2014). STEM eğitimi üzerine derleme çalışması: Fen bilimleri alanında örnek ders uygulamaları. VI. International Congress of Education Research’ da sunulmuş bildiri, 5-8 Haziran, Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevim Atalay 0000-0001-7669-0907

Hülya Hamurcu 0000-0002-1646-9888

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2022
Kabul Tarihi 14 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Atalay, S., & Hamurcu, H. (2022). Primary School Teachers’ Orientations on Integratıve STEM Practices: İzmir Bornova Sample. The Journal of Limitless Education and Research, 7(1), 56-89. https://doi.org/10.29250/sead.1066571

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.