Current research findings indicate that there are strong connections between individuals' musical preferences and their various personality characteristics. The close relationship between an individual's personality and his/her musical likes and preferences makes us think that these preferences interact with behaviors, which are an extension of the individual's personality traits. This interaction shows itself not only in positive dimensions but also in negative ones. Aggressiveness is a part of personal characteristics and individual behaviors. This study was carried out to discover university students' musical preferences within the framework of various demographic, socio-cultural and musical variables and the correlation between these preferences and aggressive behaviors. Individual and relational screening models were utilized in this study. The study was carried out with 308 students studying at different faculties of Selçuk University. As the data collection tools, the researchers used 'personal information form,' intended for discovering learners' musical preferences and the correlation between these preferences and various variables and 'aggression scale' intended for determining the level of aggressiveness. According to the findings of the study, music type preferences of the learners and their families are similar. Students reported that both musical factors and lyrics were influential in their preferences and they prefer the music types which they find intimate. It is seen that the students had different mean scores for different music types in relation to aggressiveness dimensions. While oral aggressiveness, rage, hostility and indirect aggressiveness do not differ based on preferred type of music, physical aggressiveness significantly differ based on preferred type of music. Key words: University students, music preferences, personality characteristics, aggressiveness
University Students Music Preferences Personality Characteristics Aggressiveness
Araştırmalar bireylerin müzik tercihleri ile birtakım kişilik özellikleri arasında sıkı bağlar bulunduğunu göstermektedir. Bireyin beğenileriyle müzik tercihlerinin ve kişilik yapısının yakın bir ilişki içinde olması bu tercihlerin -bireyin kişilik özelliklerinin bir uzantısı olan- davranışlarıyla da etkileşim içinde olduğu düşüncesini beraberinde getirmektedir. Bu etkileşim olumlu olduğu kadar olumsuz boyutlarda da kendini gösterebilmektedir. Kişilik özellikleri ve bireysel davranışlardan biri de saldırganlıktır. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin müzik tercihlerini çeşitli demografik, sosyokültürel ve müziksel değişkenler çerçevesinde inceleyerek, bunların ‘saldırganlık’ davranışıyla ilişkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmada tekil ve ilişkisel tarama modellerinden yararlanılmıştır. Araştırma Selçuk Üniversitesinin farklı fakültelerinde öğrenim gören 308 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak; öğrencilerin müzik tercihlerini ve birtakım değişkenlerle ilişkisini ortaya çıkarmaya yönelik ‘kişisel bilgi formu’ ve bireylerin saldırganlık düzeylerini belirlemek amacıyla ‘saldırganlık ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin ve ailelerinin tercih ettikleri müzik türleri arasında benzerlik vardır. Öğrenciler, müzikal faktörler ile şarkı sözlerinin her ikisinin de tercihlerinde etkili olduğunu ve kendilerine yakın buldukları türleri tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin saldırganlık boyutlarına ilişkin farklı müzik türlerinde farklı puan ortalamaları elde ettikleri görülmüştür. Sözel, saldırganlık öfke, düşmanlık ve dolaylı saldırganlık davranışları tercih edilen müzik türüne göre anlamlı olarak değişmezken, fiziksel saldırganlık davranışları müzik türüne bağlı olarak anlamlı şekilde değişmektedir. Anahtar Kelimeler: Üniversite öğrencileri, müzik tercihleri, kişilik özellikleri, saldırganlık
Üniversite Öğrencileri Müzik Tercihleri Kişilik Özellikleri Saldırganlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 2 |