This research was conducted by the teachers of piano teaching piano in order to evaluate the problems encountered in 2012-2013 education / training period, with the participation of 54 AGSL teachers who attended in the music education seminar and are serving in various cities. During the research quantitative research model was used, survey research method (screening), as a tool for data collection "The Piano Teacher Questionnaire" that was prepared by the researcher was used. As a result of the research it has been identified that Piano teachers run across problems during vertical reading/vocalizing of the notes, playing by switching from one key to another, playing by following the finger numbers, to decipher, to use the staccato technique , playing legato and staccato techniques with both hands, playing according to speed terms, playing the tunes fluently, playing the sets of basic rhythm accurately , recognizing the errors given to the students in the process of solving various problems. Keywords: Piano, Education, Piano Teaching.
Bu araştırma; piyano öğretiminde karşılaşılan sorunların piyano öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi amacıyla 2012-2013 eğitim/öğretim döneminde piyano eğitim seminerine katılan ve çeşitli illerde görev yapmakta olan 54 AGSL öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma boyunca nicel araştırma modeli kullanılırken, araştırma yöntemi olarak survey (tarama); veri toplama aracı olarak da araştırmacının hazırlamış olduğu “Piyano Öğretmeni Anketi” kullanılmıştır. Piyano öğretmenlerinin, araştırma sonucunda; fa-sol anahtarlarındaki notaları dikey okuma/sesleme, bir anahtardan diğer anahtara geçerek çalma, parmak numaralarına uyarak çalma, deşifre yapma, staccato çalış tekniğini kullanma, legato ve staccato tekniğini her iki elde çalma, hız terimlerine uygun çalma, parçaları akıcı bir biçimde çalma, temel ritim kümelerini doğru çalma, hatalarını fark etme ve çözüm üretme kazanımlarının öğrenciye kazandırılma sürecinde çeşitli sorunlarla karşılaştıkları tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Piyano, Öğretim, Piyano Öğretimi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 2 |