Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Fene İlişkin Çalışma Alışkanlığı ve Duyuşsal Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 14, 30.06.2024
https://doi.org/10.58667/sedder.1384505

Öz

Bu araştırmayla öğrencilerin fen derslerine ilişkin çalışma alışkanlıkları ile duyuşsal özellikleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye İstatistik Kurumu’nun İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması Düzey 1 sınıflandırmasına göre Türkiye örnekleminin Orta Anadolu Bölgesi’nden (TRB) PISA 2015 programına katılan 276 öğrenci arasında yer alan 268 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri PISA 2015 programına ilişkin verilerden elde edilmiş olup veri toplama aracı olarak öğrenci anketinden yararlanılmıştır. Araştırmanın değişkenleri fen derslerine ilişkin haftalık çalışma sıklığı ve duyuşsal özellik açısından fen öğreniminden zevk alma, fene ilgi duyma, fen öğrenimine ilişkin güdülenme olarak değerlendirilmiştir. Değişkenler arası ilişkiyi açıklayan model yapısal regresyon modeli ile analiz edilmiştir. Ulaşılan bulgulara göre, ilgi duyma ve zevk alma değişkenleri ile güdülenme değişkeni; ders çalışma sıklığı ile zevk alma değişkenleri arasındaki ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu gözlenmiştir. Bu bağlamda araştırma sonuçları, çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin fen öğrenimine ilişkin güdülenme düzeylerinin artmasının fene ilgi duyma ve fen öğreniminden zevk alma düzeylerini arttırdığını ortaya koymaktadır. Benzer şekilde öğrencilerin fen öğreniminden zevk almasının fen derslerine yönelik çalışma alışkanlıklarının artmasına yol açtığı anlaşılmıştır

Kaynakça

  • Amin, Z., & Khoo, H. E. (2003). Basics in medical education. World Scientific Publishing.
  • Bıkmaz, F. (2001). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersindeki başarılarını etkileyen faktörler. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi.
  • Burka, J. B., & Yuen, L. M. (2007). Procrastination: Why you do it, what to do about it now. Hachatte.
  • Carden, R., Bryant, C., & Moss, R. (2004). Locus of control, test anxiety, academic procrastination, and achievement among college students. Psychological Reports, 95(2), 581-582.
  • Demirezen S. & Akhan N. E. (2013). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma üzerine algıları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 169-183.
  • Ellis, A., & Knaus, W. J. (1979). Overcoming procrastination: or, how to think and act rationally in spite of life's inevitable hassles. Signet Books.
  • Ferrari, J. R., Keane, S. M., Wolfe, R. N., & Beck, B. L. (1998). The antecedents and consequences of academic excuse-making: Examining individual differences in procrastination. Research in Higher Education, 39(2), 199-215.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Alkım Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Franziska, D., Manfred, H., & Stefan, F. (2007). Individual values, learning routines and academic procrastination. British Journal of Educational Psychology, 77(4), 893-906.
  • Gadzella, B. M., & Williamson, D. W. (1984). Study skills, self-concept, and academic achievement. Psychological Reports, 54, 923–929.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Pearson.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Allyn & Bacon.
  • Grave, B. S. (2011). The effect of student time allocation on academic achievement. Education Economics, 19(3), 291-310.
  • Güçlü, N. & Koşar, S. (2016). Eğitim yönetiminde liderlik: Teori, araştırma ve uygulama. Pegem Akademi, Ankara.
  • Karadüz, A. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin serbest okuma süreçlerinde okuma amaçları ve anlamı yapılandırma stratejileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 134-152.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22).
  • Lay, C. H., & Schouwenburg, H. C. (1993). Trait procrastination, time management, and academic behavior. Journal of social Behavior and personality, 8(4), 647-662.
  • Lee, E. (2005). The relationship of motivation and flow experience to academic procrastination in university students. The Journal of Genetic Psychology, 166(1), 5-14.
  • Ludlum, M. Gwinner, T., Steelman, B., & Bogui, D. (2019). Taiwanese college students and their study habits. College Student Journal, 53(2), 190–198.
  • Öğrencilerin Fene İlişkin Çalışma Alışkanlığı ve Duyuşsal… Siirt Journal of Education Masgoret, A. M., & Gardner, R. C. (2003). Attitudes, motivation, and second language learning: A meta-analysis of studies conducted by Gardner and associates. Language Learning, 53(1), 123-163.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2016). PISA 2015 ulusal raporu.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu (4.-5. Sınıflar).
  • Nadeem, N. A., Puja, J. A., & Bhat, S. A. (2014). Study habits and academic achievement of Kashmırı & Ladakhı adolescent girls: A Comparative Study. Turkish Online Journal of Distance Education, 15(2), 91.
  • National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2016). Science literacy: Concepts, contexts, and consequences. The National Academies Press.
  • Ogunniyi, S. O. (2016). Time allocation as correlate of undergraduates’ academic achievement in cataloguing and classification in library schools in Southern Nigeria. Open Access Library Journal, 3(1), 1-10.
  • Ormrod, J. E. (1999). Human learning. MerrillPrentice Hall.
  • Özaslan M. & Saraç, H. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi sınıf etkinlikleri algısı ile fen öğrenmeye yönelik motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Field Education, 5(1), 21-41.
  • Sak, U. (2012). Üstün zekalılar: Özellikleri, tanılanmaları, eğitimleri [The Gifted: Characteristics, identifcation and education]. Maya Academy Publishing.
  • Schunk D. H. (2009) Öğrenme teorileri, eğitimsel bir bakış¸ [Learning theories, an educational point of view]. (Trans. Sahin M). Nobel Yayın Dagıtım.
  • Sebastian, J., & Allensworth, E. (2012). The influence of principal leadership on classroom instruction and student learning: A study of mediated pathways to learning. Educational administration quarterly, 48(4), 626-663.
  • Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitivebehavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503-509.
  • Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies, and book of research on teaching. MacMillan.
  • Wolters, C. A., & Rosenthal, H. (2000). The relation between students’ motivational beliefs and their use of motivational regulation strategies. International Journal of Educational Research, 33(7-8), 801-820.
  • Yenice, N., Saydam, G. & Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 231-247.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Test, Ölçme ve Psikometri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İzzettin Aydoğan 0000-0002-5908-1285

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2023
Kabul Tarihi 2 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydoğan, İ. (2024). Öğrencilerin Fene İlişkin Çalışma Alışkanlığı ve Duyuşsal Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Siirt Eğitim Dergisi, 4(1), 1-14. https://doi.org/10.58667/sedder.1384505