Although the
disabled individuals have been offered various services along with medical care
services since the 1950s (Küçükali, 2015: 105), they have fallen behind in
society when it comes to prove and establish themselves. We might say that the
reason for the case is due to the fact that institutions and organizations out
of central government do not feel responsible enough for the policies and
services for the disabled. However, this negative case started to change soon
after municipalities were charged with duties and responsibilities regarding
local social policies. Especially, during the years following 2000 when some
innovative reforms were accepted in local government, the municipalities were
given some duties and responsibilities regarding qualified local services for
the disabled. Therefore, as well as central government, municipalities also
started to play a critical role in duties and responsibilities for the disabled
individuals. Following these changes and newly added laws like The Metropolitan
Municipality Law numbered 5216, The Municipality Law numbered 5393 and the law
6360 enacted in 2012, the municipalities were given further duties and
responsibilities for the disabled. In this sense, the municipalities, with
their own means, have not only tried to support the disabled individuals with
more quality services and the use of buildings, but they have also helped them
accommodate themselves to the society. In our study, duties, responsibilities
and services were illustrated by the example of the metropolitan municipality
of Malatya. To do so, we aimed to clarify good services of the municipalities
for the disabled, to find out the problems within current services and study
potential services in the future.
The Disabled Services for the Disabled Municipality Social Work Local Governments
1950’li yıllardan itibaren engellilere yönelik tıbbi bakım
hizmetleri dışındaki diğer hizmetlerin de sunulmasına (Küçükali, 2015: 105)
karşın toplum hayatında engelli bireyler kendi varlıklarını gösterebilme
konusunda uzunca bir dönem geri planda kalmıştır. Bu durum engellilere yönelik
politika ve hizmetlerde merkezi idare dışındaki diğer kurumların görev ve
sorumlulukları çok fazla yüklenememesinden kaynaklı olduğu söylenebilinir.
Ancak bu olumsuz olgu yerel sosyal politikalar konusunda belediyelere görev ve
sorumluluklar verilmesiyle birlikte değişim göstermeye başlamıştır. Özellikle
2000’li yıllardan itibaren yerel yönetim alanında yapılan reformlarla
engellilere yönelik yerel nitelikli hizmetlerde belediyelere bazı yetki ve
görevler verilmiştir. Böylece engellilere sunulan yerel hizmet ve politika
konusunda merkezi yönetimin yanında belediyeler de temel aktör olarak yerini
almaya başlamıştır. Reform döneminde 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Yasası,
5393 sayılı Belediye Yasası ile 2012 yılında çıkarılan 6360 sayılı yasa engelli
alanında belediyelere yönelik emredici hükümler ile görevler yükleyerek çeşitli
haklar ile hizmetleri ortaya koymuştur. Bu bağlamda belediyeler kendi imkânları
dâhilinde hizmetlerin niteliğinden mekânların kullanıma kadar farklı hizmetleri
engellilerin kullanımına sunmaya ve toplum hayatına uyum konusunda destek
olmaya çalışmıştır. Dolayısıyla çalışmada engelli bireylere yönelik
belediyelere verilen görev sorumluluklar ile hizmet ve uygulamalar Malatya
Büyükşehir Belediyesi örneği üzerinden ele alınmıştır. Böylece yerel alanda
belediyelerin engellilere yönelik sunduğu iyi hizmet uygulamalarını ortaya
koymak, var olan eksiklikleri tespit etmek ve ileride yapılacak hizmetlere yol
göstermek amaçlanmıştır.
Engelli Engelli Hizmetleri Belediye Sosyal Hizmet Yerel Yönetimler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 2 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.