Bu çalışma, Lütfen Beni Öldürme (Stranger Than Fiction, 2006) filmini postyapısalcı anlatı kuramları çerçevesinde çözümleyerek, yazar–yapıt ilişkisini, anlatı öznesinin oluşumunu ve etik sorumluluğun temsiline dair katmanlı bir tartışma sunmayı amaçlamaktadır. Roland Barthes’ın “yazarın ölümü” kavramsallaştırmasıyla Michel Foucault’nun “yazar işlevi” söylemsel modeli, filmdeki anlatı yapısının kurucu eksenlerini oluştururken; Linda Hutcheon’ın “üstkurmaca” kuramı ise bu yapının kendi üzerine katlanan estetik refleksivitesiyle ilişkilenmektedir. Harold Crick’in sıradanlığa mahkûm hayatı, dışsal bir anlatıcının sesinin müdahalesiyle parçalanırken karakter, yazınsal bir nesne olmaktan çıkarak metin içinde bilinçli bir özneye evrilir. Film, anlatı ile gerçeklik arasındaki sınırları bulanıklaştırmakla kalmayıp, metnin etik ve ontolojik yükünü görünür kılar. Karakterin kendi ölümünü metin üzerinden okuyarak onu kabullenmesi, yazarın bu yazgıyı geri çevirmesiyle birlikte anlatı, monolojik bir otoriteden diyalojik bir etik düzleme taşınır. Seyirci, yalnızca anlatının dışsal gözlemcisi değil, anlatının içkin etik mimarisine tanıklık eden, onu duygulanımsal düzeyde deneyimleyen bir fail hâline gelir. Filmdeki görsel kompozisyon, ses kullanımı ve bedenin sinemasal temsili, izleyiciyi metinle ontolojik ve duyusal bir bağ kurmaya zorlar. Bu yönüyle Lütfen Beni Öldürme, yalnızca Barthes, Foucault ve Hutcheon’ın kuramlarını sinematik düzlemde somutlaştırmakla kalmaz; aynı zamanda anlatının ontolojik statüsünü ve ahlaki olanaklarını yeniden düşünmeye davet eden özgün ve çok katmanlı bir film-felsefe örneği sunar.
Matafiction Anlatı Ontolojisi Yazar İşlevi Anlatı Etiği Seyirci Bedenlemesi
This study offers a layered analysis of the film Stranger Than Fiction (2006) within the framework of poststructuralist narrative theory by examining the author–text relationship, the formation of narrative subjectivity, and the representation of ethical responsibility. Roland Barthes’s conceptualization of the “death of the author” and Michel Foucault’s discursive model of the “author function” establish the film’s structural foundations, while Linda Hutcheon’s theory of metafiction resonates with its recursive aesthetic reflexivity. As Harold Crick’s life, condemned to ordinariness, is disrupted by the intrusion of an external narrative voice, the character undergoes a shift from being a textual object to becoming a self-aware subject within the narrative. The film not only blurs the boundaries between fiction and reality but also makes visible the ethical and ontological weight of storytelling. By reading and accepting his own textual death, and through the author’s subsequent reversal of this ending, the narrative shifts from monologic authority to a dialogic ethical configuration. The spectator is no longer a passive observer outside the narrative but becomes an agent who witnesses its internal ethical architecture and engages with it affectively. The film’s visual composition, use of voice, and embodiment of the cinematic body compel the viewer to form an ontological and sensory bond with the text. In this regard, Stranger Than Fiction not only materializes the theoretical paradigms of Barthes, Foucault, and Hutcheon but also serves as an original and multilayered instance of film-philosophy, inviting a rethinking of the ontological status and moral potentials of narrative itself.
Metafiction Narrative Ontology Author Function Ethics of Storytelling Spectatorial Embodiment
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Film Eleştirisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 9 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 2025 10. Yıl Özel Sayısı |