Kamp, modern siyasal düzenin görünmeyen ama belirleyici yapılarından biridir. Giorgio Agamben’e göre kamp, hukukun askıya alındığı istisna alanı değil; modernliğin asli mekânıdır. Bu mekânda yaşayanlar, hukuki kimlikten ve siyasal öznellikten yoksun bırakılmış, yalnızca “çıplak hayat”a indirgenmiş bedenlerdir. Bu çalışma, Agamben’in “çıplak hayat” ve “homo sacer” kavramlarını temel alarak kamp sinemasında insanın varlık hâlinin nasıl temsil edildiğini tartışmayı amaçlamaktadır. László Nemes’in Son of Saul (Saul’un Oğlu, László Nemes, 2015) filmi, Auschwitz kampında görev yapan Sonderkommando üyesi Saul’un kendi oğlu olduğuna inandığı bir çocuğu gömme arzusu üzerinden hem etik bir direnişin imkânını hem de tanıklığın sınırlarını sinemasal olarak sorgular. Bu çalışmada, betimsel analiz yöntemi aracılığıyla filmin anlatı yapısı, öznel kamera kullanımı, görsel alanın sınırlandırılması ve ses-görüntü ilişkisi incelenmiş; bu yolla “çıplak hayat” figürünün sinemasal düzlemde nasıl inşa edildiği ortaya konmuştur. Analizler sonucunda, filmin travmatik bir gerçekliği doğrudan temsil etmekten ziyade, tanıklığın imkânına dair etik bir sorgulama yürüttüğü; sessizliğe gömülmüş çıplak yaşamı ise, görsel anlatımın bilinçli eksiltimiyle izleyiciye aktardığı sonucuna ulaşılmıştır.
The camp is one of the invisible but decisive structures of the modern political order. According to Giorgio Agamben, the camp is not a place of exception where law is suspended; it is the primary space of modernity. Those living in this space are bodies deprived of legal identity and political subjectivity, reduced to mere “bare life”. This study aims to discuss how the human state of being is represented in camp cinema, based on Agamben’s concepts of “bare life” and “homo sacer”. László Nemes’s Son of Saul (2015) cinematically questions both the possibility of an ethical resistance and the limits of testimony through the desire of Saul, a member of the Sonderkommando serving in the Auschwitz camp, to bury a child he believes to be his own son. In this study, the narrative structure of the film, the use of subjective camera, the limitation of the visual field and the sound-image relationship are examined through the descriptive analysis method; in this way, it is revealed how the figure of “bare life” is constructed on the cinematic plane. As a result of the analysis, it was concluded that the film, rather than directly representing a traumatic reality, conducts an ethical questioning regarding the possibility of witnessing; and conveys the bare life buried in silence to the audience through the conscious elision of visual narration.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Film Eleştirisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 14 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 2025 10. Yıl Özel Sayısı |