Bu çalışma, Fransız filozof Bernard Stiegler'in teknoloji felsefesi ve kapitalizm eleştirisi bağlamında Peter Weir'in “The Mosquito Coast” (1986) filmini analiz etmektedir. Stiegler'in “pharmakon”, “proletaryalaşma” ve “simgesel yoksulluk” kavramları çerçevesinde, filmin başkarakteri Allie Fox'un modern kapitalist toplumdan kaçışı ve doğaya teknoloji aracılığıyla hâkim olma çabası incelenmektedir. Stiegler'e göre teknoloji, insan varoluşunun ayrılmaz bir parçasıdır ve bireyselleşme süreçlerinde merkezi bir rol oynar. Ancak kapitalist sistem içinde teknoloji, bireyi özgürleştirmek yerine onu köleleştiren bir güce dönüşebilir. Fox'un teknolojiye olan saplantısı ve doğayı kontrol etme arzusu, Stiegler'in teknolojinin hem özgürleştirici hem de köleleştirici potansiyeline dair görüşleriyle paralellik göstermektedir. Fox, modern kapitalist toplumun yozlaşmışlığından kaçarken, teknolojiye olan bağımlılığı onu ailesinden ve doğadan uzaklaştırır. Bu süreç, Stiegler'in “teknik bireyselleşme” ve “simgesel yoksulluk” kavramlarıyla açıklanabilir. Çalışma, teknoloji ve doğa arasındaki çatışmanın bireysel ve toplumsal sonuçlarını ortaya koyarken, modern dünyadaki teknolojik ve kapitalist krizlere dair felsefi bir perspektif sunmaktadır. Sonuç olarak, Fox'un trajedisi, Stiegler'in teknolojinin ikircikli doğasına ilişkin tezini destekleyen çarpıcı bir örnek oluşturmaktadır.
Bernard Stiegler Teknoloji felsefesi Pharmakon Proletaryalaşma Simgesel Yoksulluk
This study looks at Peter Weir's film “The Mosquito Coast” from 1986. It uses the ideas of Bernard Stiegler, a French thinker, about technology and his views on capitalism. Through Stiegler's ideas about “pharmakon,” “proletarianization,” plus “symbolic poverty,” the paper explores how Allie Fox, the main character in the movie, runs from present capitalist society - it also examines his try to rule nature by using technology. Stiegler believes that technology is a part of human life. It also has a main role in how people become themselves. In the capitalist system, technology can turn into something that holds people captive instead of setting them free. Fox’s preoccupation with technology and his wish to manage nature match Stiegler’s thoughts about technology’s dual power, which both frees also controls. Fox flees the decay of present capitalist society, but his reliance on technology separates him from his family and from nature. Stiegler’s ideas of “technical individuation” as well as “symbolic poverty” help to clarify this development. The study shows the personal and group effects of the clash between technology plus nature - it also offers a philosophical way to see the problems of technology and capitalism in the current age. Fox’s sad end offers a clear case that backs Stiegler’s idea that technology has a dual character.
Keywords: Bernard Stiegler philosophy of technology pharmakon proletarianization symbolic poverty
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Film Eleştirisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 2025 10. Yıl Özel Sayısı |