Bu çalışmada atmosfer olgusu görsel-işitsel estetiktik niteliğinin ötesinde sinemanın ontolojik ve fenomenolojik yapısının asli bir bileşeni olarak konumlandırılmaktadır. Kıta felsefesi çerçevesinde ele alınan atmosfer, temsilin ötesinde, izleyicinin bedensel duyumsama alanına doğrudan yönelen ve kavram öncesi bir varlık kipliği olarak tanımlanır. Çalışmanın temel argümanları, atmosferin filmin dünyasında özerk bir varoluş alanı yarattığını, bunun yalnızca mekânın veya olayların çevresinde şekillenen geçici bir “hâl” değil, varlığın duyumsal kipliği olduğunu ortaya koyar. Atmosfer, izleyici ile film arasında algısal ve duyusal bir eş-yapı kurar; görsel-işitsel öğeler ise bu oluşun yalnızca tetikleyici unsurlarıdır. Bu bağlamda atmosfer, bilgiyi veya anlamı sabitlemekten ziyade, düşüncenin kavramsallaşmadan önce filizlenebileceği, anlamın askıya alındığı bir deneyim alanı sunar. Makale, atmosferin sinemada nasıl inşa edildiğinden çok, neden felsefi bir mesele olarak ele alınması gerektiğini tartışır. Bu perspektif, Yol Kenarı (Pirselimoğlu, 2017) ve Körfez (Yeksan, 2017) filmlerinde zamansal belirsizlik, mekânsal muğlaklık, sessizlik ve boşluk gibi estetik araçlar üzerinden örneklendirilir. Sonuç olarak çalışma, atmosferi yalnızca duygusal bir etki olarak değil, sinemada düşüncenin ontolojik ön-koşulu ve varoluşsal bir deneyim biçimi olarak konumlandırır.
In this study, the phenomenon of atmosphere is positioned as an essential component of cinema's ontological and phenomenological structure, beyond its visual-aesthetic qualities. Atmosphere, examined within the framework of continental philosophy, is defined as a pre-conceptual mode of existence that goes beyond representation and directly addresses the viewer's bodily sensory field. The main arguments of the study reveal that atmosphere creates an autonomous realm of existence within the filmic world, which is not merely a temporary ‘state’ shaped by the surroundings of space or events, but rather the sensory mode of being itself. Atmosphere establishes a perceptual and sensory co-structure between the viewer and the film; visual and auditory elements are merely triggering elements of this formation. In this context, atmosphere offers an experiential space where meaning is suspended, allowing thought to germinate before conceptualisation, rather than fixing information or meaning. The article discusses why atmosphere should be considered a philosophical issue rather than how it is constructed in cinema. This perspective is exemplified through aesthetic tools such as temporal uncertainty, spatial ambiguity, silence, and emptiness in the films Roadside (Pirselimoğlu, 2017) and Gulf (Yeksan, 2017). In conclusion, the study positions atmosphere not merely as an emotional effect but as the ontological precondition of thought and an existential form of experience in cinema
Cinematic Atmosphere Continental Philosophy Yol Kenarı Körfez Place
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Film Eleştirisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 2025 10. Yıl Özel Sayısı |