Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“OYUN” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGININ METAFOR YOLUYLA BELİRLENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 155 - 164, 30.06.2020
https://doi.org/10.30561/sinopusd.735857

Öz

Bu çalışmanın amacı Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Çocuk Gelişimi Program öğrencilerinin “oyun” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar yoluyla tespit etmeye çalışmaktır. Araştırmaya 17' si erkek ve 124 kadın olmak üzere toplam 141 kişi katılmış-tır. Çalışmada olgu bilim modeli kullanılarak, bireylerin “oyun” kavramına ilişkin algılarını belirlemek amacıyla Tok, (2018) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan, “Oyun …...…gibidir; Çünkü….....” ifadesinin yer aldığı bir form uygulanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiş, toplanan veriler kavramsallaştırılarak, ortaya çıkan kavramlar alan yazına uygun bir biçimde organize edilmiş ve buna göre veriyi açıklayan temalar saptanmıştır. Oyunun özelliklerine dayalı öğrencilerin ürettikleri metaforlar ve gerekçelerine bakıldığında oyunun; yaşamı yansıtıcı özellikte olması, eğitimin bir parçası ve ihtiyaç olması metaforları ön plana çıkmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin oyunla ilgili düşüncelerini ve oyuna yükledikleri anlamları değerlendirmenin sonucunda, oyunun yaşamı yansıtıcı özellikte olduğu, ihtiyaç olduğu ve mutluluk verici özellikte olduğu algısı ortaya çıkmıştır. 

Kaynakça

  • Bandura, A. (1986). Social foudations of thought and action. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Çakmak, A. ve Elibol, F. (2015). Çocuk ve oyun. Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Erşan, Ş. (2019). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumundan ve öğretmenden beklentile-rinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3 (2),161-178.
  • Freud, S. (1961). Beyond the pleasure principal. New York, N. Y: Nostou.
  • Groos, K. (1901). The play of the man. London: Heinemann.
  • Koçyiğit, S. ve Baydilek N.B. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının oyun algılarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12, 1-28.
  • Öncü, E.Ç. ve Özbay E. (2008). Erken çocukluk dönemindeki çocuklar için oyun. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Piaget, J. (1962). Play, Dreams and ımitation in childhood. New York: Norton. (Originally published in French in 1945).
  • Seyrek, H. ve Sun, M. (2003). Okul öncesi eğitiminde oyun. İzmir: Müzik Eserleri Yayınları.
  • Spencer, H. (1873). Principles of psychology. New York: Appleton Century Crofts.
  • Taşçı, B.G. (2010). Sokağın günümüz koşullarında çocuk oyun alanı olarak ele alınması ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tuğrul, B. (2017). Okul öncesi eğitimde oyun. Ankara: Hedef C.S. Basın Yayın.
  • Tok, E. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının oyuna ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi. 26 (2), 600-611.
  • Türkoğlu, B. (2016). Oyun temelli bilişsel gelişim programının 60-72 aylık çocukların bilişsel gelişimine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversi-tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vygotsky, L.S. (1967). Play and ıts role ın the mental development of the child. Soviet Psychology, 12, 62-76.
  • Wilkinson, S.R. (1988). The child’ s world of illness. United States of America: Cambridge University Press.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Deniz Çakaroğlu 0000-0001-7305-5625

Esra Hafıza Ömür 0000-0003-2549-7781

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 11 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakaroğlu, D., & Ömür, E. H. (2020). “OYUN” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGININ METAFOR YOLUYLA BELİRLENMESİ. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 155-164. https://doi.org/10.30561/sinopusd.735857

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.