İslam Düşünce Tarihinde yönetimin meşruiyeti konusu önemli bir konudur. Bu açıdan
İslam Tarihine bakıldığında ilk dört halifenin devletin başına geçiş usulleri ile hilafetin
saltanata dönüştürülmesinden sonraki süreçte yöneticilerin yönetim meşruiyetlerini
mevcudiyetlerinden aldıkları bilinmektedir. Bu nedenle her bir devlet başkanının başa
geçiş şekli, hukukî bir form ve ilke olarak kabul edilmiştir. Geçmiş halîfelerin başa geçiş
şekilleri hukukî bir form ve daha sonra seçilecek devlet başkanlarının bağlı kalacakları
kanunî müeyyide olarak benimsenince, İslâm Siyâset Düşüncesi ve İslâm İdâre Hukuku
konusunda görüş ve hüküm beyan eden kitaplarda da bunun etkisi görülmeye başlandı.
Bu nedenle İslâmî İlimlerin farklı dallarına ait eserlerde “mevcudiyetin meşruiyeti” ifadesini
doğrulayıcı bir yapılanmaya gidilmiştir. İşte bu durumu en güzel biçimde gösterecek
örneklerden biri olarak el-Ferrâ’nın “el-Ahkâmu’s-Sultâniyye” adlı eserini görmekteyiz.
el-Ferrâ söz konusu eserde savunduğu görüşlerinde ve çerçevesini çizdiği hilâfet
modelinde tipik bir meşrulaştırma örneği göstermektedir. Bu makalemizde el-Ferrâ’nın
söz konusu eserde ortaya koyduğu yönetim modelini meşruiyet açısından inceleyeceğiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Temmuz 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 56 |