Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUMA YAZMA ÖĞRENEREK İLKOKULA BAŞLAYAN ÇOCUKLARIN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2013, Sayı: 56, 275 - 294, 12.07.2013

Öz

Okulöncesi dönemden okuma yazma öğrenerek ilkokul birinci sınıfa başlayan öğrencilerin
ilkokuma yazmayla başlayan öğrenme öğretme sürecinde karşılaştıkları sorunları
belirlemek amacıyla yapılan bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunda okulöncesi dönemden okuma öğrenerek ilkokul birinci sınıfa
başlamış 64 öğrenci ve bu öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflarda görevli 37 sınıf
öğretmeni yer almaktadır. Okulöncesi dönemden okuma yazma öğrenerek birinci sınıfa
başlamış öğrenciler en çok ekran ve bilgisayar klavyesinden transfer yaparak okuma
öğrenmektedirler. Anasınıfında çizgi çalışmaları, harf öğretimi ve isim-soy isim yazma
etkinlikleri öğrencilerin okumasını etkileyen çalışmalardır. Bu öğrencilerin okuma becerileri
ile yazma becerileri aynı oranda gelişmemiştir. Elde edilen verilere göre okulöncesi
dönemden erken okuma öğrenerek birinci sınıfa başlayan öğrencilerin öğrenme-öğretme
sürecinde motivasyon düşüklüğü ve yazı sorunu yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aşıcı, M. (2006). İlk okumaya yazmaya hazırlıkla ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi, I. Uluslar arası okul öncesi eğitim kongresi, bildiri kitabı cilt II, İstanbul: Ya-Pa
  • Başar, M., Özkan, H., Yavuz, B. (Mayıs, 2012). Ses temelli cümle öğretimi ile ilk okuma yazma öğretiminin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. XI. Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Çayeli-RİZE
  • Bay, N. D. (2008). Ana sınıfı öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlik algılarının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Bay, Y. (Mayıs, 2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bilgisayar kullanımının yazma becerisine etkisi. Education Research Association, Ministry of National Education, Çanakkale Onsekiz Mart University “The First International Congress of Educational Research. Çanakkale.
  • Burns, P. C, Roe, B, Ross, E. (1992). Teaching reading. Houghton Mifflin Company. Çelenk, S. (2008). İlköğretim okulları birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma yazma öğretimine hazırlık düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 83-90.
  • Çelenk, S. (2003). İlk okuma-yazma öğretiminde dönemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 75-80
  • Durkin, D. (1996). Children who ready early. New York Teachers College Press Güven, G. (2012). Okul öncesi eğitim programı. Okul öncesi eğitime giriş, (Ed: Gülden Uyanık Balat). Ankara: Pegem
  • MEB (2012). Anasınıfı öğretim programı, www.temelegitim.gov.tr (22.12.2012)
  • Mitchell, M. J., Fox, B. J (2001). The effects of computer software for developing phonological awareness in low progress readers. Reading Research and Instruction, 40(4), 315-332.
  • Miles, M.B, Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis, (2nd Ed.). Newbury Park, CA: Sage.
  • Orhan, H. G. (2007). Bilgisayar destekli öğretimin ilkokuma yazma başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Pehlivan, D. (2006). Okul öncesi eğitimi alan ve almayan öğrencilerin ilkokuma yazmaya geçiş sürecinin, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Reitsma P., Wesselling, R. (1998). Effects of computer assisted training of blending skills in kindergartners www.questia.com (02.01.2013)
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Gazi.
  • Smith, B. (1994). Through writing to reading. London and New York Routledge. Sulzby, E., Teale, W. H. (1991). “Emergent literacy: New perspectives” in emergent literacy: Yang children to read and write. International Reading Association.
  • Temur, T., Aksoy, C. C., Tabak, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin kalem tutma biçimleri ve kavrama-sıkıştırma kuvvetlerini yazma hızı ve hatalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(165).
  • Tuğluk, İ. H., Kök, M., Koçyiğit, S., Kaya, H. İ,, Gençdoğan, B. (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma-yazma etkinliklerini uygulamaya ilişkin görüşlerin değerlendirilmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17.
  • Ülkü, Ü. B. (2007). Anasınıfı ve ilköğretim I. sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin çocuk olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisan tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Van Daal, V. H. P,Reistma, P. (2000). Computer-assisted learning to read and spell: Result from two pilot studies. Journal of Research in Reading , 23, 181-183. Yangın, B. (2006). Yöneticilerin ve öğretmenlerin altı yaş grubundaki öğrencilerin ilk okuma-yazmaya hazırlanmalarına yönelik bilgileri ve görüşleri. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 11.
  • Yangın, B. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarında çocukların yazmayı öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldızbaş, F., Parlakyıldız, B. (Temmuz, 2004). Okul öncesi eğitimde öğretmenlerin okuma yazma hazırlık çalışmalarına yönelik uygulamaların değerlendirilmesi. XIII. Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Başar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Temmuz 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Başar, M. (2013). OKUMA YAZMA ÖĞRENEREK İLKOKULA BAŞLAYAN ÇOCUKLARIN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. EKEV Akademi Dergisi(56), 275-294.