LİSE VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN OSMANLI TÜRKÇESİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2016,
Sayı: 67, 291 - 302, 12.09.2016
Oğuzhan Sevim
Hatice Bayındır
Öz
Bu çalışmanın amacı lise ve üniversite öğrencilerinin Osmanlı Türkçesi dersine yönelik
görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemine uygun bir şekilde
gerçekleştirilmiş ve temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Nitel verilerin elde edilmesinde
görüşme tekniğinden yararlanılmış ve bu dersi alan lise ve üniversite öğrencileri
ile gerçekleştirilecek yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği
Bölümü öğrencileri ile Erzurum Lisesi 10. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Verilerin analizinde
içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda lise ve üniversite öğrencilerinin
Osmanlı Türkçesine ve Osmanlı Türkçesi dersine yönelik görüşlerindeki benzerlik
ve farklılıklara ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Alkaya, E. (2002). Günay Karaağaç, Dil, tarih ve insan. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilgiler
Dergisi, 13(1), 441-450.
- 302 / Doç. Dr. Oğuzhan SEVİM
Hatice BAYINDIR EKEV AKADEMİ DERGİSİ
Altheide, D. L. and Johnson, J. M. (2011). Reflections on interpretive adequacy in
qualitative research.In N. K. Denzin, &Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook
of qualitative research (pp. 581-594). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Altun, M. (2004). Alfabe değişiminin tarihsel gelişimi üzerine bir değerlendirme . Ada-
pazarı : Sakarya Üniversitesi Rektörlüğü Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Araş-
tırma ve Uygulama Merkezi Müdürlüğü.
- Çalışkan, N. (2013). Lise düzeyindeki Osmanlı Türkçesi dersi öğretim programının uy-
gulanışına ilişkin öğrenci görüşlerine dayalı bir değerlendirme. Bartın Üniversi-
tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 329-343.
- Çifçi, M. (2011) Türkçe öğretmeni yetiştirme programı sorunu. Turkish Studies, 6 (1),
403-410.
- Demir, E. ve Kaya Erbatur, K. (2012) Ortaöğretim Osmanlı Türkçesi ders kitabı 10. sınıf.
(1.Baskı), Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Develi, H. (2013). Osmanlı Türkçesi grameri II. (1.Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversi-
tesi Yayınları.
- Gümüşkılıç, M. (2009). Türk dili ve edebiyatı bölümlerinde Osmanlı Türkçesi eğitimi.
1st International Symposium on Sustainable Development. June 9-10, 2009, Sa-
rajevo, Bosnia and Herzegovina.
- İhsanoğlu, E. (Ed.) (1999). Osmanlı medeniyeti tarihi. C. 1. (1.Baskı). İstanbul: Feza
Yayıncılık.
- Kaya, R. (2013). Tarih öğretmen adaylarının lisans eğitiminde Osmanlıca öğretiminin
işlevselliği ile ilgili görüşleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi, 17 (2), 187-206.
- Kırkkılıç, H. A., Sevim O. ve Söylemez, Y. (2015). Akademisyenlerin bilimsel araştırma
tutumlarının akademik etik değerler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversi-
tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 375-390 .
- MEB.(2011).SosyalbilimlerlisesiOsmanlıTürkçesidersi(10,11ve12.sınıflar)öğretimprog-
ramı. http://bizdosyalar.nevsehir. edu.tr/61f2fbc18fdd41a2ade82da6032095b9/
sosyal-bilimler-lisesi-osmanli-turkcesi-dersi-10-11-ve-12.-siniflar-ogretim-
programlari.pdf adresinden 20.07.2016 tarihinde alınmıştır.
- MEB. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2014). Ortaöğretim haftalık ders çizelge-
leri. http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7 adresinden
20.07.2016 tarihinde alınmıştır.
- Özkan, B. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının alan bilgisi derslerinin işlevselliği ile
derslerin içerik, materyal ve teorik uygulama dağılımlarının yeterliğine yönelik
tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada
Eğitim Bilimleri, 12(1), 387-404.
- Özkan, B. ve Şahbaz, N. M. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının alan derslerinin işlev-
selliğine yönelik görüşleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1),
32-43.