Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNGİLİZCE ÖĞRETİMİNDE ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2022, Sayı: 89, 25 - 50, 03.03.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı İngilizce öğretiminde ölçme değerlendirme sürecine ilişkin
öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırmada İngilizce öğretmenlerinin ölçme
değerlendirme olgusunu nasıl deneyimledikleri ortaya çıkarılarak bu alandaki eksikliklerin
giderilmesine katkı sunacağı düşünülmektedir. Nitel araştırma çerçevesinde yürütülen
bu araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu Diyarbakır
il merkezindeki ortaokullarda görev alan 45 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmen
görüşlerine göre elde edilen veriler betimsel analiz süreçleri kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma sorularındaki boyutlar göz önünde bulundurularak temalar belirlenmiş ve alt
temalar kodlanarak tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre;
öğretmenlerin geleneksel ölçme değerlendirme yöntemlerine daha fazla bağlı kaldığı ve dil
beceri alanlarından özellikle konuşma ve dinleme alanlarında yeterli düzeyde
değerlendirmeler yapılmadığı kaydedilmiştir. Ayrıca İngilizce öğretiminde ölçme değerlendirme
sürecinde öğretmenlerin özellikle ders kitaplarının yetersizliği, sınıf mevcutlarının
kalabalık olması ve gerekli fiziki ve teknolojik donanımın eksikliğiyle ilgili sorun bildirdikleri
görülmektedir. Dil öğretiminde özellikle iletişimsel becerilerin ölçülmesine
ağırlık verilmesi gerektiği belirtilmiş ve öğretim materyallerinin içerik açısından zenginleştirilmesi
ve teknolojiyle daha fazla uyumlu hale getirilmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akkaş-Baysal E. ve Ocak, G. (2021). İngilizce yazma becerisini kazanma sürecinde kar- şılaşılan sorunların yazma becerisi dil öğrenme stratejileri ile giderilmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(1), 77-100.
  • Aküzel, G. (2006). İlköğretim 4-8. sınıflarda yabancı dil öğretimindeki başarısızlık ne- denlerinin incelenmesi (Adana Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arı, A. (2014). İlköğretim altıncı sınıf İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğret- men görüşleri. Journal of Theoretical Educational Science/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(1), 172-194.
  • Aydın, M. (2010). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayımcılık
  • Bailey, K. M. (1998). Learning about language assessment: dilemmas, decisions, and directions. Heinle & Heinle: US.
  • Baykul, Y. (1992). Eğitim sisteminde değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 7, 85-94.
  • Bekleyen, N. (2015). Dil öğretiminin tarihsel gelişimi. N. Bekleyen (Edt.), Dil Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başaran, M., Özdemir, O. İ. ve Can, M. S. (2020). 8. sınıf İngilizce öğretim programının bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(3), 154-178.
  • Berkant, H.G., Özaslan, D.ve Doğan, E. (2019). Yabancı dil ağırlıklı eğitim uygulamasına ilişkin İngilizce öğretmenlerinin görüşleri. Millî Eğitim, 48(1), 553-570.
  • Brown, J. D. (1996). Testing in language programs. New Jersey: Prentice Hall Regents
  • Büyüköztürk, B., Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Cihan, T. ve Gürlen, E. (2013). İlköğretim 5. sınıf İngilizce dersi öğretim programına iliş- kin öğretmen görüşleri. Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1), 131-146.
  • Clark, J. L. (1983). Language testing: Past and current status-directions for the future. Modern language journal, 67(4), 431-443.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlköğretim ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Çelebi, M. ve Kuşuçuran, B. N. (2019). İngilizce öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yöntemlerini kullanma yeterliliklerinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 983-1009.
  • Çelebi, M. ve Narinalp, N. Y. (2020). Ortaokullarda İngilizce öğretiminde karşılaşılan sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(1), 4975-5005.
  • Çelikkaya, T. (2008). Yapılandırmacı yaklaşımın Sosyal Bilgiler öğretiminde başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi (5.Sınıf Örneği). (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, A. ve Ünsal, S. (2018). Merkezi sınavların öğretmenler üzerinde sosyal, psikolojik etkisi ve öğretmenlerin öğretim programı uygulamalarına yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 304-323.
  • Demirtaş, Z. ve Erdem, S. (2015). 5. Sınıf İngilizce dersi öğretim programı: Güncellenen programın bir önceki programla karşılaştırılması ve programa ilişkin öğretmen görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 55-80.
  • Dilekli, Y. (2018). Ortaokul İngilizce hazırlık sınıfı programı pilot uygulamasının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1401-1425.
  • Dinçer, B. (2013). 7. sınıf ingilizce öğretim programının Stufflebeam'in bağlam-girdi- süreç-ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doğan, İ. (2009). İngilizce öğretmenlerinin mesleki yeterlilik algıları ve İngilizce öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eleren, A. (2007). Eğitim başarısının artırılmasında süreç geliştirme yöntemlerinin kullanılması ve bir uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 9(2),1-25.
  • Er, K. E. (2006). Evaluation of english curricula in 4th and 5th grade primary schools. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 39(2), 1-25.
  • Ergüç, B. (2004). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda yabancı dil (İngilizce) öğretimi ile ilgili okul yönetiminin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri (Kırıkkale ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
  • Gök- Çatal, Ö. (2015). İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıflarda İngilizce öğrenme ve öğretme sürecinde karşılaşılan sorunların incelenmesi: Öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yayımlanmış Yüksek lisans tezi), Burdur: Mehmet Akif Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gök-Çatal, Ö., Şahin, E. ve Çelik, F. (2018). 6,7 ve 8. Sınıflarda İngilizce öğrenme süre- cinde karşılaşılan sorunların incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 123-136.
  • Göksoy, S. (2018). Eğitimde etkililiğin artırılabilmesi için sistem modelinin okul ve öğrenme ortamına uyarlanabilirliği. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), 3(3), 1-15.
  • Güneş, T. (2009). İlköğretim 5. sınıf İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gürses, R. (2006). Dil öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin yeri. Belleten Dergisi, 54(1), 131-154
  • İnal, S. (2006). İngilizce yazılı anlatım dersinin sorunları üzerine bir inceleme. Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 2(2), 180-203.
  • Karip, E. (2014). Eğitim bilimin alanı ve kapsamı. Eğitim Yönetimi (Editör: Selahattin Turan). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kauchak, D. & Eggen, P. (2012). Learning and teaching: Research-based methods. Boston: Pearson.
  • Kustati, M. & Yuhardi, T. (2014). The effect of the peer-review technique on students’ writing ability. Studies in English Language and Education, 1(2), 71-81.
  • Magnusson, D. (1967). Test theory. Massachusetts: Addison-Wesley Pub. Co. Matin, Z.N. (2012).
  • Matin, Z. N. (2012). Speaking assessment at secondary and higher secondary levels and students deficiency in speaking skill: A study to find interdependence. Stamford Journal of English, 7, 234-251.
  • MEB. (2018). İngilizce dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Fransisko: Jossey-Bass.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
  • Nasab, F.G. (2015). Alternative versus traditional assessment. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(6), 165-178.
  • Özçelik, D.A. (2009). Ölçme ve değerlendirme (3. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Özden, M. Y. ve Durdu, L. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Öztürk, E. (2003). An assessment of high school biology curriculum implementation. Doctoral dissertation, METU, Ankara.
  • Paker, T. (2006, Eylül). Çal bölgesindeki okullarda İngilizce öğretiminin sorunları ve çözüm. Çal Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri (s. 684-690). Denizli.
  • Paker, T. (2015). İletişimsel dil öğretim yöntemi. N. Bekleyen (Edt.). Dil Öğretimi. An- kara: Pegem Akademi.
  • Rao, Z. (2007). Training in brainstorming and developing writing skills. ELT Journal, 61, 100-105.
  • Reschly, D. J. & Gresham, F. M. (2006, April). Implementation fidelity of SLD identification procedures. In Presentation at the National SEA Conference on SLD Determination: Integrating RTI within the SLD Determination Process, Kansas City, MO.
  • Stern, H. H. (1983). Fundemental concepts of language teaching. Oxford, England: Oxford University Press.
  • Sujana I.M.(2000).Movements İNn language testing:from grammar-based to communicative language testing. Jurnal Ilmu Pendidikan FKIP UNRAM, 13(48), 1-9.
  • Tan, Ş. (2013). Öğretimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tekin, H. (1982). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi
  • Tekin-Özel, R. (2011). İlköğretim İngilizce dersi öğretim programlarının uygulanmasında karşılaşılan güçlüklerin belirlenmesi (Ankara ili örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Turgut, M. F. (1995). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları (10. Baskı). Ankara: Yargıcı Matbaası
  • Yaman, İ. (2018). Türkiye’de İngilizce öğrenmek: Zorluklar ve fırsatlar. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (11),161-175
  • Yanık, A. E. (2007). A study of English language curriculum implementation in 6th, 7th and 8th grades of public primary schools through teachers’ and students’ perceptions. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara: OrtaDoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yavuz-Kırık, M. (2008). Yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin ölçme değerlendir- me bağlamında tutum ve yaklaşımları. (Yayımlanmamış doktora tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. (2012). İngilizce dil becerilerinin öğretimi ve değerlendirilme durumları arasındaki tutarlılığın öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Semerci, Ç. (2006). İlköğretimde (6., 7. ve 8. Sınıflar) öğretmen ve öğrencilerin ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 85-95.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. (2006). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Konya: Mikro Yayınları.
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berivan Tokur Üner Bu kişi benim

Bayram Aşılıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 89

Kaynak Göster

APA Tokur Üner, B., & Aşılıoğlu, B. (2022). İNGİLİZCE ÖĞRETİMİNDE ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. EKEV Akademi Dergisi(89), 25-50.