Farklılaştırılmış öğretim, günümüz sınıflarında artan öğrenci çeşitliliğine uygun
öğretim stratejileri arasında ön plana çıkmaktadır Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim
stratejilerine ilişkin ihtiyaçlarının artması nedeniyle alan yazına yeni bir ölçme
aracının kazandırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle bu çalışmada
Coubergs, Struyven, Vanthournout, Engels (2017) tarafından geliştirilmiş olan “Differentiated Instruction Quest Instrument”
ölçme aracının dilimize uyarlama, geçerlik ve
güvenirlik çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Farklılaştırılmış Öğretime İlişkin
Öğretmen Görüşleri Ölçeği (DI-QUEST): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik
çalışması dilsel eşdeğerlik ile başlamış, ölçeğe ilişkin ilk çeviriler, kavramsal, dilsel ve
bağlamsal farklılıkların incelenmesi, uzman görüşü, pilot uygulama basamaklarını izleyerek tamamlanmıştır.
Ölçeğin dil uyarlaması yapıldıktan sonra, 31 maddelik form çevrim içi uygulanmak üzere hazırlanmış ve araştırmacıların bağlantılı oldukları öğretmen
gruplarında paylaşılmıştır. Gönüllü olan 603 öğretmen ölçeği yanıtlayarak çalışmaya
katılmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda 5 faktörlü ve 25 maddeden oluşan bir
yapı elde edilmiştir. Tüm ölçeğin Cronbach alfa kat sayısı 0.84 olarak hesaplanırken, İlgi,
hazırlık ve öğrenme profili faktörü 0.87, Gelişim Anlayışı faktörü 0.81, Etik Alan faktörü 0.74, Çıktı-Girdi faktörü 0.81 ve Esnek
Gruplama faktörü 0.78 olarak ayrı ayrı hesaplanmıştır. Tüm ölçeğin Cronbach alfa kat sayısı 0.84 olarak hesaplanırken, İHÖ faktörü
0.86, GA faktörü 0.80, EA faktörü 0.75, Ç-G faktörü 0.83 ve EG faktörü 0.73 olarak ayrı
ayrı hesaplanmıştır. İstatistiksel analizler sonucu elde edilen bulgular, uyarlaması
yapılan ölçeğin, Türkiye’deki öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretime ilişkin görüşlerinin
ölçülmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak kullanılabileceğini göstermiştir.
Farklılaştırılmış Öğretim Ölçek Uyarlama Kapsayıcı Eğitim Öğrenci Çeşitliliği Akademik Çeşitlilik.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 87 |