Bu çalışmanın amacı tarih içerikli dizi ve filmlerin Sosyal Bilgiler dersine olan etkisine ilişkin öğretmen
görüşlerini belirlemektir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden
durum çalışmasına uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Ağrı il
sınırları içerisinde görev yapan 20 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde
edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular
incelendiğinde, çalışmaya katılan öğretmenlerin büyük çoğunluğunun tarih içerikli
dizi ve filmlerin derslerde kullanılması ile ilgili olumlu bir bakış açısına sahip oldukları
görülürken, az sayıda bazı öğretmenler ise tarihi dizi ve filmlerin, öğrencilerin bazı tarihi
bilgileri yanlış öğrenmesine neden olacak, öğrencilerde şiddet ve nefreti teşvik edecek,
öğrencilere kötü örnek (müstehcen sahneler) teşkil edecek içeriklere sahip olmalarından
dolayı sakıncalı gördüklerini ifade etmişlerdir. Öğretmenler öğrencilerinin en çok Diriliş Ertuğrul,
Kuruluş Osman, Uyanış: Büyük Selçuklu, Payitaht Abdülhamid, Muhteşem
Yüzyıl dizilerini; tarihi film olarak ise Fetih 1453, Çanakkale 1915, Türkler Geliyor:
Adaletin Kılıcı filmlerini izlediklerini düşünürken; kendilerinin de en çok Diriliş Ertuğrul, Kuruluş Osman,
Elveda Rumeli, Uyanış: Büyük Selçuklu, dizilerini; tarihi film olarak
ise en çok Fetih 1453, Kara Murat, Battal Gazi, Çanakkale 1915 ve Ayla adlı filmleri
izlediklerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu Sosyal Bilgiler dersinde en
çok “Kültür ve Miras” öğrenme alanı ve bu öğrenme alanının içerisinde yer alan konu
başlıklarının öğrencilere aktarılmasında tarih içerikli dizi ya da filmlerden yararlanabileceklerini ifade etmişlerdir.
Sosyal Bilgiler Tarihi Dizi Tarihi Filmler Öğretmen Görüşleri Nitel Analiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 87 |