Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İBNÜ’L-ARABÎ’DE GÜNEŞ-AY-YILDIZ SEMBOLİZMİ

Yıl 2021, Sayı: 86, 449 - 466, 24.05.2021

Öz

Sûfîler tasavvufi tecrübelerini dile getirirken sembolik dil kullanımına sıklıkla başvururlar. Eserlerinde sembolik ifadelere geniş bir şekilde yer veren sûfîlerden biri de İbnü’l-Arabî’dir (ö. 638/1240). Vahdet-i vücûd anlayışını temellendirdiği Fütûhâtü'l- Mekkiyye adlı eserinde güneş-ay-yıldız sembolizmini başta varlık anlayışı olmak üzere çeşitli hakikatleri ifade etmek üzere kullanır. Şekil, fonksiyon ve çağrışımları itibariyle sembollerle hakikatler arasında irtibat kuran İbnü’l-Arabî, Allah, âlem, insan ve ihsan arasındaki münasebeti bu sembollerle dile getirir. Bu makalede İbnü’l-Arabî’nin güneşay- yıldız sembolizmini istihdam ettiği sistemin göstergebilimsel çözümlemesi yapılmış ve bu sembollere yüklediği anlamlar tespit edilmiştir. İbnü’l-Arabî’nin sembolleri belli bir esasa bağlı olarak kullandığı, özellikle varlık anlayışının sembollere yüklediği anlamlarda etkili olduğu anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Atasağun, Galib, “Sembol ve Sembolizm”, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergi- si, 1997, c. 7, (369-387).
  • Ayverdi, İlhan, Misalli Büyük Türkçe Sözlük, Kubbealtı, İstanbul, 2008.
  • Cevizci, Ahmet, Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma, 1999.
  • Çakmaklıoğlu, M. Mustafa, İbn Arabî’de Ma’rifetin İfadesi, İnsan Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Demirli, Ekrem, “Normatif Geleneğe Karşı Sembolik Anlatım: İbnü’l-’Arabî’de Harf Sembolizmi”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi [Darulfunun İla- hiyat], 2008, C. 17, (223-236).
  • Demirli, Ekrem, “Sûfilerin Âlem ve Tabiat Görüşü: Her Şey Tanrı’ya İşaret Eden Canlı Bir Âyettir”, Çevre ve Din Uluslararası Sempozyumu, 15 Mayıs 2008 = International Symposium on Environment and Religion, 15th - 16th May 2008, 2008, cilt: II, (67-72).
  • Durand, Gilbert, Sembolik İmgelem, çev. Ayşe Meral, İnsan Yayınları, İstanbul, 1998.
  • Ebû Zeyd, Nasr Hâmid, “İbn Arabî’ye Göre İnsan-ı Âlem, İnsan-Allah İlişkisi”, çev. Se- mih Ceyhan, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi [Prof. Dr. Mustafa Tahralı’ya Armağan], 2010, C. 11, S. 25.
  • Gündoğdu, Cengiz, “Mevlânâ'nın Mesnevî'sinde “Mânâ Dili”, Tasavvuf: İlmi ve Akade- mik Araştırma Dergisi, 2005, C. 6, S. 14, (221-232).
  • Gündoğdu, Cengiz, “Mevlânâ (ö. 672/1273)’nın Şathiyye Türünde Yazdığı Bir Gazelinin Şerhi: Şerh-i Ebyât-ı Celâleddîn-i Rûmî”, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 2002, C. 8, (27-46).
  • Gürer, Dilaver, “Hz. Yûsuf’un Gördüğü Rüyanın Fusûsu’l-Hükem’deki Yorumu”, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 2007, C. IX, sayı: 21, İbnü’l-Arabî Özel Sayısı, (39-56).
  • İbn Arabî, Muhyiddin, Fütûhât-ı Mekkiyye, trc. Ekrem Demirli, Litera Yayıncılık, İstanbul, 2012.
  • İbn Arabî, Muhyiddin, Fütûhât-ı Medeniyye, tahk. ve terc.: Abdulrahman Acer – İbrahim Ekici, Hikemiyat Yayınları, İstanbul, 2020.
  • İbn Arabî –Konuk, Ahmet Avni, Tedbîrât-ı İlâhiyye Tercüme ve Şerhi, haz. Mustafa Tah- ralı, İz yayıncılık, İstanbul, 2013.
  • İbnü’l-Arabî, Ebu Bekir Muhyiddin Muhammed b. Ali b. Muhammed b. Ahmed b. Ab- dullah el-Hâtimî, el-Fütuhâtü’l-Mekkiyye, nşr.Ahmed Şemseddin, 8 Cilt, Daru’l- Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1420/1999.
  • İbnü’l-Ârabî, Muhyiddin Muhammed b. Ali b. Muhammed b. el-Arabî el-Hâtimî et-Tâî, Mevakiꜥu'n-Nücûm, Mektebetü’l-Asriyye, Beyrut, ts
  • İbnü’l-Arabî, Muhammed b. Ali b. Muhammed b. el-Arabî el-Hâtimî et-Tâî el-Endelüsî,
  • Kitâbu’l-ġâyât fîmâ verade mine’l-gayb fî tefsîri ba’dı’l-âyât, İstanbul, Süleymaniye Kütüphanesi, Esad Efendi, 01777.
  • İbnü’l-Arabî, Muhammed b. Ali b. Muhammed b. el-Arabî el-Hâtimî et-Tâî el-Endelüsî, Kitâbu’l-ġâyât fîmâ verade mine’l-gayb fî tefsîri ba’dı’l-âyât, Berlin, Berlin Kütüphanesi, 2956.
  • Kartal, Abdullah, “İbnü’l-Arabî’nin Yorum Yöntemi ve Muhammed Fassında Bu Yöntemin Tatbiki: Her Varlık Bir Âyettir”, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 2008, C. 9, S. 21, İbnü’l-Arabî Özel Sayısı, (257-282).
  • Kılıç, Mahmud Erol, Sûfî ve Şiir, Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası, İnsan Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Kılıç, Mahmud Erol, Şeyh-i Ekber İbn Arabî Düşüncesine Giriş, Sûfî Kitap, İstanbul, 2009.
  • Konuk, Ahmed Avni, Fusûsu’l-Hikem Tercüme ve Şerhi, Haz. Mustafa Tahralı – Selçuk Eraydın, İFAV Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Köktürk, Milay, Kültür ve Sembol, Aktif Düşünce Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Lings, Martin, Simge ve Kökenörnek: Oluşum Anlamı Üzerine, çev. Süleyman Sahra, Hece Yayınları, Ankara, 2003.
  • Müslim, Ebû’l-Hasen Müslim b. el-Haccâc el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî, el-Müsnedu’s- sahîhu’l-muhtasar bi nakli’l-‘adl ‘ani’l-‘adl ilâ Resûlillâh, nşr. Muhammed Fuâd ‘Abdulbâkî, 5 Cilt, Dâru ’İhyâi’t-Turâsi’l-‘Arabî, Beyrut, ts.
  • Ögke, Ahmet, “İbnü’l-Arabi’nin Fususu’l-Hikem’inde Ayna Metaforu”, Tasavvuf: İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, 2009, C. 9, S. 23, (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı – 2), (75-89).
  • Uluç, Tahir, İbn Arabî’de Sembolizm, İnsan Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Schoun, Frithjof, Tasavvuf: Kabuk ve Öz, çev. Veysel Sezigen, İz Yayıncılık, İstanbul, 2006.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Nuri Karadayı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 86

Kaynak Göster

APA Karadayı, O. N. (2021). İBNÜ’L-ARABÎ’DE GÜNEŞ-AY-YILDIZ SEMBOLİZMİ. EKEV Akademi Dergisi(86), 449-466.