MÜZİK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ
Yıl 2015,
Sayı: 64, 277 - 294, 30.10.2015
Tarkan Yazıcı
Kenan Dikilitaş
Öz
İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmada, müzik eğitimi anabilim dalı son
sınıf öğrencilerinin yabancı dil öğrenme stratejileri incelenmiştir. Araştırmada, veri toplama
aracı olarak Oxford (1990) tarafından geliştirilen, Cesur ve Fer (2007) tarafından
Türkçeye çevrilerek geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan “Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri”
kullanılmıştır. Araştırma; 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin farklı coğrafi
bölgelerinde bulunan ve tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 253 son sınıf müzik eğitimi anabilim
lisans öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Dil öğrenme stratejilerinden ne ölçüde yararlanıldığının
belirlenmesi amacıyla yapılan çalışmanın sonucunda; müzik eğitimi anabilim
dalı son sınıf öğrencilerinin önemli bir bölümünün bellek stratejisini kullandıkları ortaya
çıkmıştır. Bu sonucun da sınav odaklı yabancı dil öğreniminin bir sonucu olabileceği ve
çeşitli değişkenlerle dil öğrenme stratejilerini kullanma derecesi arasındaki istatistik olarak
önemli/yüksek bulunan puanlarla açıklanabildiği sonucuna varılmıştır.
Kaynakça
- Alkan, S. (2010). Yardımcı doçentlerin yabancı dil sorunları ve çözüm yolları.
Cumhuriyetimizin 100. Yılına Doğru Üniversite Vizyonumuz Sempozyumunda
Sunulmuş Bildiri, Ankara, 37-38.
- Aşkaroğlu, V. (2014). 2013 yds ile 2012 kpds ve 2012 üds sınavlarının karşılaştırılması,
KaradenizBlackseaChornoye
More, 21, 1-12.
- Aydın, S., Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti, Journal
of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
- Bekleyen, N. (2006). İngilizce öğretmen adaylarının dil öğrenme stratejileri kullanımı,
AÜ TÖMER Dil Dergisi, 132, 28-37.
- Bilen, S. (2010). Lisansüstü müzik öğretmenliği programlarının karşılaştırılması, Buca
Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 257-263.
- Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PEGEM
Akademi.
- Cesur, M. O., Fer, S. (2007). Dil öğrenme stratejileri envanterinin geçerlik ve güvenirlik
çalışması nedir? Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(4), 49-74.
- Cook, V. J. (2008). Second language learning and language teaching. Oxon: Hodder
Education.
- Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Kişisel Yayınlar.
Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri,
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 141-153.
- Hamamcı, Z. (2012). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme strateji tercihleri,
JRET, 1(3), 314-323.
- Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor? Journal of
Language and Linguistic Studies, 4(2), 15-26.
- İzgi Topalak, Ş., Yazıcı, T. (2014). Müzik eğitimi anabilim dalı doktora öğrencilerinin
problemleri üzerine nitel bir çalışma, MÜZED Regional Conference’da sunulmuş
bildiri, İstanbul.
- Kaçar, I. G., Zengin, B. (2009). İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme
ile ilgili inançları, öğrenme yöntemleri, dil öğrenme amaçları ve öncelikleri
arasındaki ilişki: öğrenci boyutu, Journal of Language and Linguistic Studies,
5(1), 55-89.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Kılıç, A., Padem, S. (2014). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri
kullanımlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, İlköğretim Online, 13(2),
660-673.
- Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: what every teacher should know.
Boston, Mass.: Heinle ve Heinle.
- Oxford, R., Nyikos M. (1989). Variables affecting choice of language learning strategies
by university students, Modern Language Journal, 73(3), 197-216.
- Tok, H. (2007). Öğretmen adayların kullandıkları yabancı dil öğrenme stratejileri, Doğu
Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 191-197.
- Ünal, D. Ç. Onursal Ayırır, İ. ve Arıoğul, S. (2011). İngilizce, Almanca ve Fransızca
öğrenen üniversite öğrencilerinde yabancı dil öğrenme stratejilerinin kullanımı,
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 473-484.