Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN KAHRAMANI HAYVAN OLAN HİKÂYELERİN SINIF İÇİ KULLANIMI İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2020, Sayı: 83, 227 - 239, 30.09.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin kahramanı hayvan olan hikâyeler ilgili görüşlerini belirleyip değerlendirmektir. Nitel yaklaşımın benimsendiği bu araştırma bir özel durum çalışmasıdır. Araştırma, 2019 yılında Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde hizmet veren 7 okul öncesi öğretmeni ile yürütülmüştür. Katılımcı öğretmenlerin tümünün öğrencileri 5-6 yaş grubundadır. Çalışma grubunun seçiminde kolay ulaşılabilir durum örneklemesinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin çalışmaya katılımında gönüllülük esas alınmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanarak geçerlik-güvenirliği sağlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin tamamı sınıfta karakteri hayvan olan hikâyeleri tercih etmektedir. Katılımcı öğretmenler, sınıfta karakteri hayvan olan hikâyeleri; mevcut hikâyelerde hayvan karakterlerin bulunması, hayvan karakterlerin ilgi çekici, öğüt verici olması ve çocukların hoşuna gitmesi sebepleri ile tercih etmektedir. Araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenleri, karakteri hayvan olan hikâyelerin olumlu yanlarını, dil gelişimine destek olma, hayvanlarla ilgili bilgi edinme, hayvan sevgisi kazanma, hayvan korkularını yenme, ekolojik döngüyü öğrenme, çevre ve doğa bilgisi edinme şeklinde ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Adak Özdemir, A. ve Özdemir Beceren, B. (2019). Sözcüksüz kitapların niteliğinin ve okul öncesi dönem çocuklarının sözcüksüz kitap anlatımlarının incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi,(XXXIX), 1- 41.
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2009). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Arıcı, A. F. ve Ungan, S. (2013). Yazılı anlatım el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cintaş- Yıldız, D. (2011). İbrahim Zeki Burdurlu’nun eserlerinde sevgi değeri. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 29. 203-230.
  • Creswell, J.W. (2013). Beş nitel araştırma yaklaşımı. (Çev. M. Aydın). M. Bütün ve S.B. Demir. (Çev. Editörleri). Nitel Araştırma Yöntemleri- Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi, s.69-110’daki bölüm.
  • Dirican, R., ve Dağlıoğlu, H. E. (2014). 3-6 yaş grubu çocuklarına yönelik yayımlanan resimli hikâye kitaplarının bazı temel değerler açısından incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 3(2), 44-69.
  • Enginün, İ., Göknil, C., Gönen, M., Oğuzkan, A. F., Oktay, A., Oral, F., Şirin, M. R., ve Tuncer, N. (2000). Bilgi kazandırıcı çocuk kitapları ne gibi niteliklere sahiptir.
  • M. R. Şirin. (Editör). 99 Soruda Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, s.216- 218’deki bölüm.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem.
  • Kara, R. (2007). Çocuk edebiyatının kaynakları- hayale dayalı türler- hikâye. Ö. Yılar ve L. Turan. (Editörler). Eğitim Fakülteleri için Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, s.148-165’teki bölüm.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, A. F. ve Aksoy, Ö. (2007). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Körükçü, Ö. (2012). Okulöncesi eğitime yönelik resimli çocuk kitaplarının bulunması gereken temel özellikler açısından incelenmesi. Trakya University Journal of Social Science, 14(2), 243- 254.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Oğuzkan, A. F. (2013). Çocuk edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2003). Anlatım sanatı- kompozisyon. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uğurlu, S. B. (2013). Resimli çocuk kitaplarında hayvan karakter kullanımı. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(4), Spring 2013, 1381-1393.
  • Yaşar-Ekici, F., Turhan Ş., Yılmaz T., Kabaca İ., Poyraz Z. K., Numanoğlu, Y. (2016). 2005 - 2015 Yılları arasında yayımlanmış okul öncesi hikâye kitaplarının kavramsal, gelişimsel ve biçimsel açıdan incelenmesi. Avrasya Eğitim ve Literatür Dergisi, (6), 9-23.
  • Yeniasır, M. (2018). Eğitsel açıdan Batı Trakya çocuk hikâyelerine bir bakış. Journal of History Culture and Art Research, 7(2), 410-417.
  • Yılar, Ö. (2011). Çocuk edebiyatı. Ö. Yılar ve L. Turan. (Editör). Eğitim Fakülteleri için Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, s.37-66’daki bölüm.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Kurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 83

Kaynak Göster

APA Kurt, E. (2020). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN KAHRAMANI HAYVAN OLAN HİKÂYELERİN SINIF İÇİ KULLANIMI İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ. EKEV Akademi Dergisi(83), 227-239.