SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİMİ EĞİLİMLERİ
Yıl 2016,
Sayı: 65, 469 - 484, 25.02.2016
Durmuş Kılıç
Serap Mutlu Aydın
Öz
Bu çalışmanın genel amacı ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi eğilimlerini belirlemektir. Nitel araştırma yaklaşımının kullanıldığı çalışmada belirtilen amaç doğrultusunda araştırma soruları oluşturulmuş ve veri toplama aracı olarak kullanılan Öğretmen Görüşme Formuyla öğretmenlerin sınıf yönetimlerine ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yaklaşımına dayalı olarak tipik durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Erzurum’un Pasinler ilçesindeki ilkokullarda 2014-2015 eğitim öğretim yılında görev yapan 10 öğretmenle görüşme yapılmıştır. Verilerin analizinde içerik analiz yöntemi seçilmiştir. İçerik analiziyle veriler sınıflandırılmış ve kodlanmıştır. Kodlanan veriler sayısallaştırılarak tablolara dönüştürülmüş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin öğrencileriyle iletişim kurarken daha çok sözsüz iletişime önem verdikleri, nezaket kuralları çerçevesinde iletişimde bulundukları ve öğrencilerine saygı ve nezaketle yaklaştıkları, iyi bir öğretimin sağlanması için öğrencilerine fikir verdikleri ve öğrencilerine sorunlara çözüm üreten bir arkadaş gibi yaklaştıkları sonucu ortaya çıkarılmıştır.
Kaynakça
- Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. İstanbul: MEB Yayınları.
- Borich, G. D. (2014). Etkili öğretim yöntemleri (8.Baskı) (Çev. Bahaddin Acat). Ankara:
Nobel Yayıncılık.
- Çalık, T.( 2004). Sınıf yönetimi ve özellikleri. (Edt. L. Küçükahmet). Sınıf Yönetimi. Ankara:
Nobel Yayın Dağıtım.
- Çelik, V. (2008). Sınıf yönetimi. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Erden, M. (2005). Sınıf yönetimi. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
- Erdoğan, İ. (2001). Sınıf Yönetimi Ders, Konferans, Panel ve Seminer Etkinliklerinde
Başarının Yolları (Birinci Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Gökyer, N.,Özer,F.(2014). Aday Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yeterliliklerine İlişkin Algıları.
Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature
and History of Turkish or Turkic.Volume 9/2, 691-712.
- Grasha, A. F. (1994). A Special section discovering your best teaching styles. college
teaching. 42 (4), 122-124.
- Gündüz, Y., Can,E.(2013). Öğrenci Görüşlerine Göre İlköğretim ve Ortaöğretim Öğretmenlerinin
Sınıf Yönetimi İlkelerine Uyma Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada
Eğitim Yönetimi, Cilt 19, Sayı 3, 419-446.
- Gürsel, M. (2004). Olumlu öğrenmeye uygun bir ortam oluşturma. M. Gürsel, H. Sarıve
B. Dilmaç (Editörler). Sınıf yönetimi. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları, (s.131-160).
- Hammond Stoughton, E. (2007). How will I getthemtobehave?: Pre service teacher sreflect
on classroom management. Teachingand Teacher Education, 23, 1024- 1037.
- Ilgar, L.( 2005).Eğitim yönetimi okul yönetimi sınıf yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım
Dağıtım.
- Karakoç, H.S.(1998). Çanakkale ili ilköğretim kurumları öğretmenlerinin sınıf yönetimindeki
yeterlikleri, Yüksek Lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi,
Çanakkale.
- Kılıç, M., Kaya, A., Yıldırım, N., Genç, G. (2004). Eğitimci gözüyle öğretmen ve öğrenci,
XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi
Eğitim Fakültesi, Malatya.
- Koçoğlu, A. M. (2013). İlkokullardaki sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin
çok boyutlu olarak incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Korkut, K., BAbaoğlan, E.(2010). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerisi. Dumlupınar
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.26,147-156.
- Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. S.Turan).
Ankara: Nobel Yayıncılık. (Eserin orjinali 2009’ da yayımlandı).
- Oyinloye, G. O. (2010). Primary school teachers perception of classroom management
and itsinfluence on pupils’ activities. European Journal of Educational Studies,
2(3), 305-312.
- Öksüz,Y., Çevik,C., Baba,M., Güven, E.(2011). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf yönetimine
ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30(2), 99-113.
- Sarı, H. ve Dilmaç, B. (2004). Sınıf yönetiminin temelleri. M. Gürsel, H. Sarı ve B. Dilmaç
(Editörler). Sınıf yönetimi. Konya: Eğitim Kitabevi, (s. 71-98).
- Türnüklü, A., Yıldız, V. (2002). Öğretmenlerin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla
başa çıkma stratejileri. Çağdaş Eğitim, Mart, 285, 32- 36.
- Yeşilyurt, E. (2006). Öğretmenlerin öğretim araç ve gereçlerini kullanma durumlarını etkileyen
faktörler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü.
- Yeşilyurt, E. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine yönelik
yeterlik algıları, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 71-100.
- Yeşilyurt, E., Karakuş, M. (2011). Öğretmenlerin adaylık sürecinde karşılaştıkları problemler,
Uluslararası Online Eğitim Bilimleri Dergisi (IOJES), 3(1), 261-293.
- Yıldırım, A. , Şimşek, H.(2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara:
Seçkin Yayıncılık.(s.113).
- Yüksel, A. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi
(Afyonkarahisar İli Örneği), Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.