The research aims to determine the effect of healthcare workers' perceptions of corporate reputation on job satisfaction. The research collected data from 462 health workers working in public hospitals operating in Istanbul. Convenience sampling technique was used to determine the sample of the study. Online questionnaire forms were used in the data collection process. SPSS 25 package program was used in the analysis of the data. Regression analysis was used to test the research model. As a result of the analysis, it was concluded that the perceptions of the employees' corporate reputation affect the participants' job satisfaction at a high level. It has been determined that the vision and leadership, financial performance, products and services, social responsibility and emotional appeal dimensions of corporate reputation positively affect job satisfaction. It was concluded that the work environment dimension did not significantly affect job satisfaction. Research findings show that corporate reputation is an important element in increasing the satisfaction of health workers from their jobs.
Job satisfaction Institutional reputation Healthcare professionals
Araştırmanın amacı sağlık çalışanlarının kurum itibarı algılarının iş tatminine etkisini tespit etmektir. Araştırmada İstanbul ilinde faaliyet gösteren kamu hastanelerinde görevli 462 sağlık çalışanından veri toplanmıştır. Araştırmanın örnekleminin belirlenmesinde kolayda örnekleme tekniği kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde çevrimiçi anket formları kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın modelinin test edilmesinde regresyon analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda çalışanların kurum itibarı algılarının katılımcıların iş tatminlerini yüksek düzeyde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Kurumsal itibarın vizyon ve liderlik, finansal performans, ürün ve hizmetler, sosyal sorumluluk ve duygusal çekicilik boyutlarının iş tatminini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Çalışma ortamı boyutunun ise iş tatmini üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulguları kurum itibarının sağlık çalışanlarının işlerinden elde ettikleri tatmini arttırmada önemli bir unsur olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 94 |