Values accepted by society have an important role in people's behaviors and thoughts. Children receive education about values from their families, environments or other institutions. The study aims to determine whether the advertisements, which are known to be effective on children, reflect the values specified by the Ministry of National Education and called the ten root values, and which values are highlighted in the reflected advertisements. In line with the purpose of the study, "Are ten root values included in children's advertisements?", "Which values are most processed in children's advertisements?" and “Which discourses or visuals reflect the ten Root Values to be examined?” Three research questions were determined. In the study, purposeful sampling method was used to determine the sample, and content and discourse analysis was used in the analysis of the advertisements. As a result of the study in which four advertisements of the Eti brand were examined; It has been determined that the values of being hardworking, determined, friendship and love are at the forefront in the advertisements examined. The concept of respect is described as respecting nature and peers rather than respecting an older person. In the advertisement, which especially emphasizes the necessity of keeping nature clean, it is emphasized that no one has the right to respect the environment and animals and not to pollute their living spaces.
Toplum tarafından kabul edilen değerler kişilerin davranışlarında ve düşüncelerinde önemli bir role sahiptir. Çocuklar değerlere ilişkin eğitimi ailelerinden, çevrelerinden veya diğer kurumlardan almaktadır. Çalışma çocuklar üzerinde etkili olduğu bilinen reklamların, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından belirtilen ve on kök değer olarak isimlendirilen değerleri yansıtıp yansıtmadığı ve yansıtılan reklamlarda hangi değerlerin ön plana çıkarıldığını tespit etmeyi amaç edinmektedir. Çalışmanın amacı doğrultusunda “çocuk reklamlarında on kök değere yer verilmiş midir?”, “çocuk reklamlarında en fazla işlenen değerler hangisidir?” ve “incelenecek olan on Kök Değer hangi söylemlerle veya görsellerle yansıtılmıştır?” olmak üzere üç araştırma sorusu belirlenmiştir. Çalışmada örneklemin belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemi kullanılmış, belirlenen reklamların analizinde içerik ve söylem analizinden faydalanılmıştır. Eti markasına ait dört reklamın incelendiği çalışmanın sonucunda; incelenen reklamlarda çalışkan olma, azimli olma, dostluk ve sevgi değerlerinin ön planda olduğu tespit edilmiştir. Saygı kavramı ise yaşça küçük birinin büyük birine saygı duymasından ziyade doğaya ve akrana saygı duyulması şeklinde anlatılmaktadır. Özellikle doğanın temiz tutulması gerekliliğini vurgulayan reklamda çevreye ve hayvanlara saygı duyulması ve onların yaşam alanlarını kirletmemeye kimsenin hakkı olmadığı vurgulanmaktadır. On kök değerin içinde bulunan adalet, dürüstlük ve özdenetim mesajlarının ise iletilmediği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 94 |