The aim of this study is to determine the level of test anxiety among high school students and to identify the factors that affect test anxiety. An explanatory mixed-methods design was used in this study. The sample of the study consisted of 955 high school students studying in Hatay Province, Türkiye. In the study group, where students’ opinions were obtained, there were 21 students. “Test Anxiety Inventory” and “Semi-Structured Interview Form” were employed as data collection tools. In the analysis of the quantitative data, descriptive statistics such as arithmetic mean, standard deviation, min and max were used, as well as independent sample T-test and ANOVA test. Thematic analysis was performed for analyzing the qualitative data. According to the research results, it was found that the level of test anxiety among high school students was at moderate level. In the study, it was found that there was a significant difference between the exam anxiety levels of the students according to the variables of gender, monthly income of the family, general grade point average and mother's education level. Furthermore, it was found that there was no significant difference in the test anxiety levels of the students by grade and father’s educational level. In addition, the study includes findings on the factors that increase and decrease students’ test anxiety and how they feel on the exam day.
Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi ve sınav kaygısına etki eden faktörlerin ortaya koyulmasıdır. Lise öğrencilerinin sınav kaygılarını incelemeye yönelik gerçekleştirilen bu çalışmada açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Çalışmanın örnekleminde Hatay ilinde öğrenim gören 955 lise öğrencisi yer almaktadır. Öğrencilerin görüşlerinin alındığı çalışma grubunda ise 21 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Sınav Kaygı Envanteri” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verilerinin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, min ve max gibi betimsel istatistiklerin yanı sıra bağımsız örneklem T-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Çalışmanın nitel verilerinin analizinde ise tematik analiz kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre lise öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Çalışmada cinsiyet, ailenin aylık geliri, genel not ortalaması ve anne eğitim durumu değişkenlerine göre öğrencilerin sınav kaygı düzeyleri arasında anlamlı farklılığın olduğu saptanmıştır. Sınıf ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre öğrencilerin sınav kaygı düzeylerinde anlamlı farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra çalışmada öğrencilerin sınav kaygılarını artıran ve azaltan faktörlere ve öğrencilerin sınav günü hissettiklerine yönelik bulgulara yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 94 |