Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Exploring the Test Anxiety Levels of High School Students and Factors Affecting Test Anxiety

Yıl 2023, Sayı: 94, 17 - 36, 24.05.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1263750

Öz

The aim of this study is to determine the level of test anxiety among high school students and to identify the factors that affect test anxiety. An explanatory mixed-methods design was used in this study. The sample of the study consisted of 955 high school students studying in Hatay Province, Türkiye. In the study group, where students’ opinions were obtained, there were 21 students. “Test Anxiety Inventory” and “Semi-Structured Interview Form” were employed as data collection tools. In the analysis of the quantitative data, descriptive statistics such as arithmetic mean, standard deviation, min and max were used, as well as independent sample T-test and ANOVA test. Thematic analysis was performed for analyzing the qualitative data. According to the research results, it was found that the level of test anxiety among high school students was at moderate level. In the study, it was found that there was a significant difference between the exam anxiety levels of the students according to the variables of gender, monthly income of the family, general grade point average and mother's education level. Furthermore, it was found that there was no significant difference in the test anxiety levels of the students by grade and father’s educational level. In addition, the study includes findings on the factors that increase and decrease students’ test anxiety and how they feel on the exam day.

Kaynakça

  • Atak M. (2004). Genel lise öğrencilerinin sınav kaygısı ile ailenin sosyo-ekonomik düzeyi arasındaki ilişki (Tez No. 146540) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bacanlı, F., & Sürücü, M. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygıları ve karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(2), 7-35. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108348
  • Balcı, A. (2020). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (15. baskı). Pegem Akademi.
  • Başpınar Erten, S. (2020). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 622133) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Boyatzis, R.E. (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. Sage. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Büyükkaragöz, S. (1990). Okula uyumsuzluk ve başarısızlıkta ailenin rolü. Eğitim ve Bilim, 14(78), 29-33. Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (28. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28.Baskı). Pegem Akademi.
  • Canpolat, M. (2021). Psikoloji temalı dizi-filmlerin karakter gücüne etkileri: Deli doktoru değillermiş!. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 351-365. https://doi.org/10.24315/tred.904076
  • Creswell, J. W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş. (M. Sözbilir, Ed.). Pegem Akademi.
  • Çakmak, A., Şahin, H., & Demirbaş E.A. (2017). 7. ve 8. sınıf ortaokul öğrencilerinin sınav kaygısı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-9. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.315182
  • Çapulcuoğlu, U., & Gündüz, B. (2013). Coping with stress, test anxiety, academic selfefficacy and parental attitudes in predicting student burnout. Journal of Educational Sciences Research, 3(1), 201-218. https://doi.org/10.12973/jesr.2013.3111a
  • Çiçek, İ., & Tanhan, F . (2018). Lise son sınıf öğrencilerinin sınırlılık algı şemaları ile sınav kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/1), 69-85. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/492127
  • Doğan, U. (2020). Lise ve üniversite öğrencilerinde sınav kaygısının karşılaştırılması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 35-42. https://doi.org/10.21666/muefd.637421
  • Dündar, S., Yapici, Ş., & Topçu, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin bazı kişilik özelliklerine göre sınav kaygısının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 171-186. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/77135
  • Eker, O. (2016). Ortaokul öğrencilerinin yaşadığı sınav kaygısının nedenleri ve anne-baba tutumlarının sınav kaygısına etkisi: Merzifon örneği (Tez No. 429712) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nişantaşı Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Elçin Boyacıoğlu, N., & Küçük, L. (2011). Ergenlikte mantık dışı inançlar sınav kaygısını nasıl etkiliyor?. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(1), 40-45. https://jag.journalagent.com/phd/pdfs/PHD_2_1_40_45.pdf
  • Eraslan Y. (2010). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarının algıladıkları anne baba tutumlarına göre incelenmesi (Tez No. 278799) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ergene, T. (2003). Effective interventions on test anxiety reduction: A meta-analysis. School Psychology International, 24(3), 313-328. https://doi.org/10.1177/01430343030243004
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 85-95. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/45844
  • Gençdoğan, B. (2006). Lise öğrencilerinin sınav kaygısı ile boyuneğicilik düzeyleri ve sosyal destek algısı arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 153-164. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/31978
  • Güler D., & Çakır G. (2013). Examining predictors of test anxiety leves among 12th grade high school students. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4, 82–94. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/200098
  • Gürses, A., Kaya, Ö., Doğar, Ç., Günes, K., & Yolcu, H. H. (2010). Measurement of secondary school students’ test-anxiety levels and investigation of their causes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1005-1008. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.276
  • Güvendi, B., & Serin, H. (2019). Sınıf Öğretmenliği adaylarının oyun ve fiziksel etkinlikler dersine yönelik tutumları ile fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1957-1968. https://doi.org/10.17755/esosder.573789
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational researcher, 33(7), 14-26.
  • Kaçan Softa, H., Ulaş Karaahmetoğlu, G., & Çabuk, F. (2015). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1481-1494. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209782
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Mesleki stresin temel nedenleri ve muhtemel sonuçları: Manisa ilindeki SMMM’ler üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, 131- 150. https://doi.org/10.25095/mufad.396494
  • Kaya, M., & Savrun, B. (2015). Ortaöğretime geçiş sistemi ortak sınavlarına girecek ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin bağlanma stilleri ile sınav kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Yeni Symposium Psikiyatri, Nöroloji ve Davranış Bilimleri Dergisi, 3(53), 32-42.
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme sınavı (OKS)'na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Afyonkarahisar ili örneği) (Tez No. 187434) [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kısa, S. (1996). İzmir il merkezinde dersaneye devam eden lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarıyla ana-baba tutumları arasındaki ilişki (Tez No. 51148) [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Köse, S., Yılmaz, Ş. K., & Göktaş, S. (2018). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygı düzeyleri ile uyku kalitesi arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 9(2), 105-111. https://doi.org/10.14744/phd.2018.05025
  • Liamputtong, P. (2013). Qualitative Research Methods (4th ed.). Oxford University.
  • McDonald, A. S. (2001). The pravelence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, 21(1), 89-101. https://doi.org/10.1080/01443410020019867
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Sage.
  • Ocak, G., Karafil, B., & Akar, F. (2022). Exploring the relationship between self-regulation skill and test anxiety level of secondary school students. Bulletin of Education and Research, 44(3), 55-76.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı. Yöret Vakfı.
  • Shcwarzer, R., Van Der Ploeg, H.M., & Spielberger, C.D. (1987). Test Anxiety: An overview of theory and research. In Spielberger, C.D( Eds). Advances in Test Anxiety Research. Hills dale: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Spangler, G., Pekrun, R., Kramer, K., & Hofmann, H. (2002). Students' emotions, physiological reactions, and coping in academic exams. Anxiety, Stress & Coping: An International Journal, 15(4), 413–432. https://doi.org/10.1080/1061580021000056555
  • Spielberger, C. D. (1972). Theory and research in anxiety. Academic.
  • Spielberger, C., & Vogg, R. (1995). Text Anxiety, Theory, Asssessment and Abingdon. Taylor and Francis.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tekbaş, S. (2009). Edirne merkez ilçede ilköğretim son sınıf öğrencilerinde Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS) ve lise son sınıf öğrencilerinde öğrenci seçme sınavı (ÖSS) sınav kaygısı ve etkileyen etmenler (Tez No. 242753) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi.]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Totan, T. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinde sınav kaygısının değerlendirilmesi: Westside sınav kaygısı ölçeği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 143-155. https://dergipark.org.tr/en/pub/baebd/issue/40423/446325
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, İ., & Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 224-234.
  • Zeidner, M., & Safir M. P. (1989). Sex, ethnic, and social differences in test anxiety among Israeli adolescents. The Journal of Genetic Psychology, 150(2), 175-85. https://doi.org/10.1080/00221325.1989.9914589

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SINAV KAYGI DÜZEYLERİNİN VE SINAV KAYGILARINA ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ

Yıl 2023, Sayı: 94, 17 - 36, 24.05.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1263750

Öz

Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi ve sınav kaygısına etki eden faktörlerin ortaya koyulmasıdır. Lise öğrencilerinin sınav kaygılarını incelemeye yönelik gerçekleştirilen bu çalışmada açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Çalışmanın örnekleminde Hatay ilinde öğrenim gören 955 lise öğrencisi yer almaktadır. Öğrencilerin görüşlerinin alındığı çalışma grubunda ise 21 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Sınav Kaygı Envanteri” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verilerinin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, min ve max gibi betimsel istatistiklerin yanı sıra bağımsız örneklem T-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Çalışmanın nitel verilerinin analizinde ise tematik analiz kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre lise öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Çalışmada cinsiyet, ailenin aylık geliri, genel not ortalaması ve anne eğitim durumu değişkenlerine göre öğrencilerin sınav kaygı düzeyleri arasında anlamlı farklılığın olduğu saptanmıştır. Sınıf ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre öğrencilerin sınav kaygı düzeylerinde anlamlı farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra çalışmada öğrencilerin sınav kaygılarını artıran ve azaltan faktörlere ve öğrencilerin sınav günü hissettiklerine yönelik bulgulara yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Atak M. (2004). Genel lise öğrencilerinin sınav kaygısı ile ailenin sosyo-ekonomik düzeyi arasındaki ilişki (Tez No. 146540) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bacanlı, F., & Sürücü, M. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygıları ve karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(2), 7-35. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108348
  • Balcı, A. (2020). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (15. baskı). Pegem Akademi.
  • Başpınar Erten, S. (2020). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 622133) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Boyatzis, R.E. (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. Sage. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Büyükkaragöz, S. (1990). Okula uyumsuzluk ve başarısızlıkta ailenin rolü. Eğitim ve Bilim, 14(78), 29-33. Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (28. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28.Baskı). Pegem Akademi.
  • Canpolat, M. (2021). Psikoloji temalı dizi-filmlerin karakter gücüne etkileri: Deli doktoru değillermiş!. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 351-365. https://doi.org/10.24315/tred.904076
  • Creswell, J. W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş. (M. Sözbilir, Ed.). Pegem Akademi.
  • Çakmak, A., Şahin, H., & Demirbaş E.A. (2017). 7. ve 8. sınıf ortaokul öğrencilerinin sınav kaygısı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-9. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.315182
  • Çapulcuoğlu, U., & Gündüz, B. (2013). Coping with stress, test anxiety, academic selfefficacy and parental attitudes in predicting student burnout. Journal of Educational Sciences Research, 3(1), 201-218. https://doi.org/10.12973/jesr.2013.3111a
  • Çiçek, İ., & Tanhan, F . (2018). Lise son sınıf öğrencilerinin sınırlılık algı şemaları ile sınav kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/1), 69-85. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/492127
  • Doğan, U. (2020). Lise ve üniversite öğrencilerinde sınav kaygısının karşılaştırılması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 35-42. https://doi.org/10.21666/muefd.637421
  • Dündar, S., Yapici, Ş., & Topçu, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin bazı kişilik özelliklerine göre sınav kaygısının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 171-186. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/77135
  • Eker, O. (2016). Ortaokul öğrencilerinin yaşadığı sınav kaygısının nedenleri ve anne-baba tutumlarının sınav kaygısına etkisi: Merzifon örneği (Tez No. 429712) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nişantaşı Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Elçin Boyacıoğlu, N., & Küçük, L. (2011). Ergenlikte mantık dışı inançlar sınav kaygısını nasıl etkiliyor?. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(1), 40-45. https://jag.journalagent.com/phd/pdfs/PHD_2_1_40_45.pdf
  • Eraslan Y. (2010). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarının algıladıkları anne baba tutumlarına göre incelenmesi (Tez No. 278799) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ergene, T. (2003). Effective interventions on test anxiety reduction: A meta-analysis. School Psychology International, 24(3), 313-328. https://doi.org/10.1177/01430343030243004
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 85-95. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/45844
  • Gençdoğan, B. (2006). Lise öğrencilerinin sınav kaygısı ile boyuneğicilik düzeyleri ve sosyal destek algısı arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 153-164. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/31978
  • Güler D., & Çakır G. (2013). Examining predictors of test anxiety leves among 12th grade high school students. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4, 82–94. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/200098
  • Gürses, A., Kaya, Ö., Doğar, Ç., Günes, K., & Yolcu, H. H. (2010). Measurement of secondary school students’ test-anxiety levels and investigation of their causes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1005-1008. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.276
  • Güvendi, B., & Serin, H. (2019). Sınıf Öğretmenliği adaylarının oyun ve fiziksel etkinlikler dersine yönelik tutumları ile fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1957-1968. https://doi.org/10.17755/esosder.573789
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational researcher, 33(7), 14-26.
  • Kaçan Softa, H., Ulaş Karaahmetoğlu, G., & Çabuk, F. (2015). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1481-1494. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209782
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Mesleki stresin temel nedenleri ve muhtemel sonuçları: Manisa ilindeki SMMM’ler üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, 131- 150. https://doi.org/10.25095/mufad.396494
  • Kaya, M., & Savrun, B. (2015). Ortaöğretime geçiş sistemi ortak sınavlarına girecek ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin bağlanma stilleri ile sınav kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Yeni Symposium Psikiyatri, Nöroloji ve Davranış Bilimleri Dergisi, 3(53), 32-42.
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme sınavı (OKS)'na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Afyonkarahisar ili örneği) (Tez No. 187434) [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kısa, S. (1996). İzmir il merkezinde dersaneye devam eden lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarıyla ana-baba tutumları arasındaki ilişki (Tez No. 51148) [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Köse, S., Yılmaz, Ş. K., & Göktaş, S. (2018). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygı düzeyleri ile uyku kalitesi arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 9(2), 105-111. https://doi.org/10.14744/phd.2018.05025
  • Liamputtong, P. (2013). Qualitative Research Methods (4th ed.). Oxford University.
  • McDonald, A. S. (2001). The pravelence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, 21(1), 89-101. https://doi.org/10.1080/01443410020019867
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Sage.
  • Ocak, G., Karafil, B., & Akar, F. (2022). Exploring the relationship between self-regulation skill and test anxiety level of secondary school students. Bulletin of Education and Research, 44(3), 55-76.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı. Yöret Vakfı.
  • Shcwarzer, R., Van Der Ploeg, H.M., & Spielberger, C.D. (1987). Test Anxiety: An overview of theory and research. In Spielberger, C.D( Eds). Advances in Test Anxiety Research. Hills dale: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Spangler, G., Pekrun, R., Kramer, K., & Hofmann, H. (2002). Students' emotions, physiological reactions, and coping in academic exams. Anxiety, Stress & Coping: An International Journal, 15(4), 413–432. https://doi.org/10.1080/1061580021000056555
  • Spielberger, C. D. (1972). Theory and research in anxiety. Academic.
  • Spielberger, C., & Vogg, R. (1995). Text Anxiety, Theory, Asssessment and Abingdon. Taylor and Francis.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tekbaş, S. (2009). Edirne merkez ilçede ilköğretim son sınıf öğrencilerinde Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS) ve lise son sınıf öğrencilerinde öğrenci seçme sınavı (ÖSS) sınav kaygısı ve etkileyen etmenler (Tez No. 242753) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi.]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Totan, T. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinde sınav kaygısının değerlendirilmesi: Westside sınav kaygısı ölçeği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 143-155. https://dergipark.org.tr/en/pub/baebd/issue/40423/446325
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, İ., & Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 224-234.
  • Zeidner, M., & Safir M. P. (1989). Sex, ethnic, and social differences in test anxiety among Israeli adolescents. The Journal of Genetic Psychology, 150(2), 175-85. https://doi.org/10.1080/00221325.1989.9914589
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Uyar 0000-0001-9694-8629

Murat Canpolat 0000-0003-2106-6474

Yayımlanma Tarihi 24 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 94

Kaynak Göster

APA Uyar, A., & Canpolat, M. (2023). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SINAV KAYGI DÜZEYLERİNİN VE SINAV KAYGILARINA ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(94), 17-36. https://doi.org/10.17753/sosekev.1263750