İngiliz edebiyatında modernist roman geleneği çoğunlukla Virginia Woolf, James Joyce, D. H. Lawrence ve Samuel Beckett isimleriyle ve bu isimlerin kaleme aldığı deneysel eserlerle özdeşleştirilir. Bu seçkinci yaklaşım modernist romanın gelişimine önemli katkılar sağlayan Ford Madox Ford’un ve bazı çağdaşlarının İngiliz edebiyatı tarihindeki yerinin göz ardı edilmesine sebep olmuştur. Modernist edebiyat eleştirisindeki bu eksikliğe karşın, Ford Madox Ford’un eserleri hem anlatı teknikleri hem de tematik kurgusu bakımından modernist kurmaca ile yakın benzerlikler taşır. Bu çalışmanın amacı Ford’un 1915 yılında kaleme aldığı The Good Soldier: A Tale of Passion (İyi Asker: Bir İhtiras Hikayesi) başlıklı romanın anlatı tekniklerini ve tematik kurgusunu inceleyerek, yazarın başat modernist roman yazarları ile olan benzerliklerini ortaya koymaktır. Romanın alt başlığı, “Bir İhtiras Hikayesi,” Ford’un roman kuramına ışık tutacak bazı ipuçları taşır. Bu alt başlıktan yola çıkarak, çalışmanın birinci bölümünde ‘hikaye’ kavramının tanımı üzerinden Ford’un izlenimci anlatı tekniği ve bu tekniğin On Dokuzuncu Yüzyıl gerçekçilik anlayışından farklılıkları üzerinde durulur. Çalışmanın ikinci bölümünde ise Ford’un romandaki ana tema olan “ihtiras” kavramı üzerinden Birinci Dünya Savaşı öncesi Avrupası’nın politik karmaşasını ve bu dönemde değişmeye başlayan ahlak ve sınıf anlayışını yansıtma biçimleri incelenir.
Modernizm İzlenimcilik Ford Madox Ford İyi asker Güvenilmez Anlatıcı
Modernist British fiction has been customarily associated with a small group of authors, including Virginia Woolf, James Joyce, D. H. Lawrence and Samuel Beckett and their experimental works. This highly exclusive view of modernism largely overshadowed the place and legacy of Ford Madox Ford, along with some of his contemporaries, in the history of modernist British fiction. Despite this neglect in critical trajectory, Ford’s works, in fact, anticipates the technical and thematic concerns of the modernist fiction in many ways. The aim of this paper is to explore Ford’s affinities with major modernist writers through a comprehensive analysis of his 1915 novel The Good Soldier: A Tale of Passion. The subtitle of the novel “A Tale Passion” provides the necessary critical framework for literary analysis with its implications about Ford’s theory of the novel. Accordingly, the first part of the article focuses on the narrative strategies inspired by the definition of ‘tale’ and explores how Ford’s impressionistic writing style challenges the established conventions of the nineteenth century realism. The second part discusses the way Ford employs the theme of destructive passion to explore the overarching themes of shifting sense of morality and class as well as the political turmoil in the pre-war period.
Modernism Impressionism Ford Madox Ford The Good Soldier Unreliable Narrator
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Edebi Teori |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ (İNGİLİZCE) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2021 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mayıs 2021 |
Kabul Tarihi | 15 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.