Objective: This research was planned descriptively to investigate the health promoting behaviours and the factors affecting them of students attending to stay at Celal Bayar University Girl Student Dormitory and not related health education.
Material and Methods: Research was carried out with total 288 students who not related health education, accepted to participate in research and who were present in the dormitory between the dates of 15 February- 15 March 2004, stay at Celal Bayar University Girls Students Dormitory (total 624). Data were collected through a questionnaire containing individual traits and a Health
Promoting Life-Style (HPLP) used to measure health promoting behaviours.
Findings: The mean age of girls students was 20.72 1.57 their overall mean scores of Healthy Life-Style Behaviours were at medium level (120.17± 15.83) and when compared to other subgroup they received the lowest score from health responsibility subgroup (20.60±5.32).and higher score from interpersonal support subgroup (21.48±3.95). Their classroom student numbers increased and the difference in between was highly significant (P<0.05).
Conclusion: At university, girls student who not related health education to gain health promoting behaviours, health training programs should be established and implemented.
Amaç: Bu araştırma, Celal Bayar Üniversitesi
Kız Öğrenci Yurdu'nda kalan ve eğitimi sağlıkla
ilgili olmayan kız öğrencilerin mevcut sağlık
davranışlarını ve bu davranışları etkileyebilecek
bazı bireysel özelliklerini belirlemek amacıyla
tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, 15.02.2004-
15.03.2004 tarihleri arasında Celal Bayar Üniversitesi
Kız yurdunda kalan öğrencilerden (624),
eğitimi sağlıkla ilgili olmayan, araştırmanın yapıldığı
tarihlerde yurtta olan ve araştırmayı kabul
eden 288 öğrenci üzerinde yürütülmüştür.
Veriler bireysel özellikleri içeren bir soru formu
ve "Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği
(Health Promotion Life-Style Profile)=HPLP" ile
toplanmıştır.
Bulgular: Kız öğrencilerin yaş ortalaması
20.72 1.57 olup, genel olarak Sağlık Yaşam Biçimi
Davranışları puan ortalaması (120.17± 15.83) orta
düzeyde olduğu ve diğer alt gruplara oranla
kişiler arası destek alt grubundan (21.48±3.95)
daha yüksek puan aldıkları, sağlık sorumluluğu alt
grubundan ise en düşük puan aldıkları
(20.60±5.32) bulunmuştur. Kız öğrencilerin sınıf
numarası arttıkça sağlıklı yaşam biçimi davranış
puan ortalamalarının da arttığı ve aradaki farkın
anlamlı olduğu saptanmıştır (P<0.05).
Sonuç: Eğitimi sağlıkla ilgili olmayan üniversite
kız öğrencilerinin sağlığı geliştirici davranışlar
kazanmaları için sağlık eğitim programlarının
düzenlenmesi ve yürütülmesi gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Sayı: 10 |