Bu çalışma suça sürüklenen çocuklarda maneviyat ve manevi yönelimli müdahalelere ilişkin bir derlemedir. Makale beş bölümden oluşmaktadır. Bu bölümler çocuk ve ergen suçluluğu, suç ve maneviyat ilişkisi, suça sürüklenen çocuklarda manevi müdahaleler, okullarda suça sürüklenen çocuklara ve ailelere yönelik müdahale ve önleme yaklaşımları, ceza ve infaz kurumlarında suça sürüklenen çocuklar için manevi temelli müdahalelerdir. İlk bölümde çocuk suçluluğunun tanımı, kapsamı, suça sürükleyen etkenlere yer verilmiş- tir. İkinci bölümde, suçu açıklayan manevi psikolojinin teorilerine değinilmiştir. Üçüncü bölümde bu çocuklar için geliştirilen inanç temelli müdahale yaklaşımları, grupla psikolojik danışma yaklaşımları, pozitif psikolojinin manevi müdahalesi, danışmanlık yeterlilikleri anlatılmıştır. Son bölümde ise suça sürüklenmiş çocuğa sahip ailelere ve okulda çocuklar için geliştirilmiş manevi müdahalelere yer verilmiştir.
Suça sürüklenen çocuklar Manevi müdahaleler İnanç temelli programlar Okul temelli müdahaleler Aile
This study is a review on spiritual and religious oriented interventions for juvenile delinquents. The article is composed of five parts, namely: (i) juvenile delinquency, (ii) the relationship between crime and spirituality, (iii) spiritual interventions for juvenile delinquency, (iv) spiritual interventions in prison for delinquent children, and (v) spiritual interventions in schools for delinquent children and their family. In the first part, the definition and scope of juvenile delinquency and the factors for committing a crime are given. In the second part, theories of spiritual psychology concerning juvenile delinquency are expressed. Faith-based intervention approaches, group psychological consultation approaches, and the spiritual interventions and counseling proficiencies of positive psychology’s spiritual intervention and counseling proficiencies are discussed in the third part. In last part, space has been given to in-school interventions and prevention approaches for families.
Juvenile delinquency Spiritual interventions Faith-based programs School-based interventions Family
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 15, 2018 |
Submission Date | December 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |