This research was conducted to determine the optimism, happiness, life meaning, and life satisfaction levels of the Faculty of Theology students. Also, within the scope of the research, it is aimed to determine the relations between these concepts. The research was designed as a correlational survey type that is one of the quantitative research methods.The multi-sample group consisted of 943 students studying in the faculties of theology at the universities of Ankara, Istanbul, Marmara, Ondokuz Mayıs, Ataturk, and Dokuz Eylul. The sample was determined by maximum diversity sampling.”Oxford Happiness Scale Short Form”, “Life Orientation Test”, “Life Meaning Scale” and “Life Satisfaction Scale” were used to collect data.In addition to descriptive statistics, correlation and hierarchical regression techniques were used to analyze the data.As a result of the research; It was determined that the level of optimism and happiness of the students was medium, whereas the perceptions of life meaning and life satisfaction were low. While women are more optimistic, happy and their life satisfaction is higher than men are, men have more perceptions about the meaning of life than women do. Besides, a significant and positive relationship between optimism, happiness, life meaning, and life satisfaction were determined.
Bu araştırma İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin iyimserlik, mutluluk, yaşam anlamı ve yaşam doyumu düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Ayrıca araştırma kapsamında söz konusu kavramlar arasındaki ilişkilerin belirlenmesi de hedeflenmektedir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel tarama türünde tasarlanmıştır. Çoklı örneklem grubu, 2018-2019 öğrenim yılında Ankara, İstanbul, Marmara, Ondokuz Mayıs, Atatürk ve Dokuz Eylül üniversitelerinin ilahiyat fakültelerinde öğrenim gören 943 öğrenciden oluşmaktadır ve maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenmiştir. Verilerin toplanması amacıyla ‘Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu’, ‘Yaşam Yönelimi Testi’, ‘Yaşamın Anlamı Ölçeği’ ve ‘Yaşam Doyumu Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin analizi sürecinde betimsel istatistik analizleriyle birlikte korelasyon, hiyerarşik regresyon tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin iyimserlik ve mutluluk düzeylerinin orta seviye olduğu, buna karşın yaşamın anlamı ve yaşam doyumuna ilişkin algılarının düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Kadınların erkeklere göre daha fazla iyimser, mutlu ve yaşam doyumları yüksek olduğu, buna karşın erkeklerin yaşamın anlamına ilişkin algıları kadınlara göre daha fazladır. Ayrıca iyimserlik, mutluluk, yaşam anlamı ve yaşam doyumu arasında anlamlı ve pozitif yönlü ilişkiler belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Submission Date | January 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 2 |