Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HASTANE ÖNCESİ ACİL SAĞLIK HİZMETLERİNDE ÇALIŞANLARIN KALİTE ALGISI

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 1, 42 - 61, 27.01.2025

Öz

Sağlık hizmetlerinde hatanın telafisinin olmaması, hasta ve çalışan güvenliğine önem verilmesi kalite uygulamalarını zorunlu hale getirmiştir. Ayrıca sağlık hizmetlerinde teknoloji kullanımının artmasıyla birlikte, hastaların kaliteli hizmet alma isteği artmıştır. Ülkemizde kamu alanında sağlık hizmetlerinde kalite uygulamaları diğer kamu kurumlarına göre düzenli olarak yapılmaktadır. Sağlık kurumlarında kalite düzeyini sağlamak amacıyla Sağlık Bakanlığı tarafından sunulan hizmetin türüne göre sağlıkta kalite standartları seti hazırlanmıştır. Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliği ile hasta ve çalışan memnuniyetinin sağlanması, hataların önlenmesi ve çalışma alanı ile hizmet sunumunda sürekli iyileştirmelerin yapılması, etkin, verimli ve ulaşılabilir sağlık hizmeti amaçlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde çalışanların kalite algılarının ölçülmesi ve demografik özelliklere göre farlılık gösterip göstermediğinin incelenmesidir. Araştırma verileri Bolu İl Ambulans Servisi Başhekimliğinde çalışan 284 kişiden anket tekniği ile toplanmıştır. SPSS 26 programı kullanılarak verilerin analizi yapılmıştır. Yapılan analizler neticesinde çalışanların kalite algısının yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmaya katılanların kalite algısının demografik özelliklere göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2012). Organizasyonlarda toplam kalite yönetimi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 249-256.
  • • Bayer, N. ve Baykal, Ü. (2018). Sağlık çalışanları kalite algı ölçeğinin geliştirilmesi. Sağlık ve Hemşirelik yönetim Dergisi, 5 (2), 86-99.
  • • Devebakan, N. ve Arısan, Y. (2016). Sağlık işletmelerinde çalışanların sunulan hizmetlere yönelik kalite algısı: İzmir’de bir devlet hastanesinde araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(3).
  • • Ertaş, H. ve Çelik, Ö. (2018). Sağlıkta kalite standartları üzerine nitel bir değerlendirme. Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(1), 18-40.
  • • Esendemir, E. ve Erkan, I. (2024). Hastane çalışanlarının kalite algısı ile hasta güvenliği kültürü arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 27(3), 499-512.
  • • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference,17.0 Update (10a Ed.) Boston: Pearson.
  • • Lüleci, M., İkizler, C., ve Aytekin, G. K. (2019). Sağlık kurumlarında toplam kalite yönetimi ve personel performansını etkileyen faktörler: Bir vakıf üniversite hastanesi örneği. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 13-41.
  • • Oksay, A. (2016). Sağlık hizmetlerinde kalite tam olarak ne demek?. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), 181-192.
  • • Örtlek, M., Yanık, A., Kalkan, A. C., Topaloğlu, S., Kalaner, A. ve Baç, A. (2017). Sağlık çalışanlarının hastane kalite çalışmalarına yönelik görüşleri ve kalite algısı. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 3 (2), 37-51.
  • • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (2. Basım). Eskişehir: Kaan.
  • • Söyük, S. ve Yenidikici, Ü. A. (2016) Sağlık işletmelerinde kalite yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • • T.C. Sağlık Bakanlığı. Erişim adresi: https://www.saglik.gov.tr/TR-3197/basinduyurulari.html, Erişim tarihi: 22 Eylül 2024.
  • • T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı. Erişim adresi:https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR-52460/guncel-standartlar.html. Erişim Tarihi: 22 Mart 2024.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makale
Yazarlar

Bekir Küçükdursun 0000-0002-2547-2763

Öznur Bozkurt 0000-0002-8846-1850

Yayımlanma Tarihi 27 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2024
Kabul Tarihi 14 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Küçükdursun, B., & Bozkurt, Ö. (2025). HASTANE ÖNCESİ ACİL SAĞLIK HİZMETLERİNDE ÇALIŞANLARIN KALİTE ALGISI. Sağlıkta Performans Ve Kalite Dergisi, 22(1), 42-61. https://doi.org/10.70915/spkd.1593050

Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü

Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi