Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kargo Hizmetlerinin Tüketici Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Uygulama

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 5, 109 - 123, 30.05.2017
https://doi.org/10.25069/spmj.311273

Öz

Günümüzde lojistik sektörünün en önemli faaliyetlerinden
biri olan kargo hizmetleri, tüketicilerin davranışlarını müşteri memnuniyeti ve
hizmet kalitesi açısından etkilemektedir. Son yıllarda artan ticaret hacmi ve
taşımacılık faaliyetlerinin ön plana çıktığı lojistik sektörünün genel yapısı ve
kargo taşımacılığının genel durumu, sektörün önemi, ekonomiye katkısı
incelenerek tüketici beklentilerini karşılayacak kargo hizmetleri ne kadar
iyileştirile bilirliği değerlendirilmeye çalışılmıştır. Araştırmada Burdur
ilinde, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nin farklı birimlerinde öğrenim gören
450 öğrenci ile bir anket çalışması uygulanmıştır. İstatistiksel yöntemlerle
yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Araştırma
sonucu tüketici davranışları üzerinde lojistik değer, güvenilirlik ve ekonomik
gider faktörleri arasında anlamlı ilişki olduğu yaş ve gelir unsurunun da
anlamlılığı etkilediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, D. (2016), “Türkiye de Karayoluyla Yapılan Kargo Taşımacılığının Yapısı ve Sektörel Değerlendirmeler”, Ulaştırma ve Haberleşme Uzmanlığı Tezi, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı.
  • Akdemir, H. Y. (2011), “Lojistik Sektörü İş Gücü Profilinin Değerlendirilmesi İzmir İli Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Alnıaçık, B. (2010), “Tüketici Davranışlarındaki Değişimin Marka Sadakatine Yansıması ", Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Arıkan, R.; Odabaşı, Y. (1996), “Tüketici Davranışları ve Tüketici Bilinci”, Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri. Bilge, A.; Göksu, N. (2010), Tüketici Davranışları, Gazi Kitabevi.
  • Büyükkeklik, A.; Özoğlu, B., Bülbül, H. (2014), “Kargo Hizmet Sağlayıcılarında Kalitenin Tüketici Davranışlarına Etkisi: Bireysel Tüketici Araştırması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet Yıldız Özel Sayısı, ss. 33-34.
  • Çağlıyan, V. (2002), “Küresel Rekabet Ortamında Tedarik Zinciri Yönetimi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Çancı, M., Erdal, M. (2003), “Lojistik Yönetimi”, UTİKAD.
  • Dal, Nil Esra; Dal, Veysel (2015), “Çocukların Tüketici Olarak Sosyalleşme Sürecinde TV Reklamlarının ve Ailenin Rolü Hakkında Teorik Bir Çalışma”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7/13, ss. 371-388.
  • Deniz, A.; Gödekmerdal, L. (2011), “Müşterilerin Kargo Firmalarının Sunduğu Hizmetlere Yönelik Tutum ve Düşünceleri Üzerine Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 / 2, ss. 379-396.
  • Demircioğlu, M. (2009), “Araç Rotalama Probleminin Sezgisel Bir Yaklaşım İle Çözümlenmesi Üzerine Bir Uygulama”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi.
  • Durmaz, Y. (2010), “Lojistik Ulaştırma Faaliyetlerindeki Hizmet Kalitesinin Müşteri Değeri Yaratmadaki Rolü: Kütahya Yurt İçi Kargo Şirketinde Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi.
  • Gümül, F. (2015), “Tüketicilerin İnternetten Alışveriş Davranışını Etkileyen Faktörler: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Öğretim Elemanları Üzerinde Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Göncü, K. K. (2010), “Lojistik Sektöründe Kargo Taşımacılığında Uzak Nokta Çözümleri”, Yüksek Lisans Proje Çalışması, Trakya Üniversitesi.
  • Gün, D. (2014), Hava Kargo Pazarlarının Lojistik Açıdan Değerlendirilmesi ve Türkiye İçin Durum Analizi, Anadolu Üniversitesi.
  • İslamoğlu, A. H. (2003), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Literatür Yayıncılık.
  • İslamoğlu, A.H.; Altunışık R. (2010), Tüketici Davranışları, Beta Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2008), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım.
  • Karatay, M. (2017), http://www.80.251.40.59/education.ankara.edu.tr/aksoy/eay/mkaratay.doc, (26 Ocak 2017).
  • Kavas, A. C.; Katrinli, A., Özmen, Ö.T. (1995), Tüketici Davranışları, Anadolu Üniversitesi Web -Ofset Tesisleri.
  • Kobu, B. (2003), Üretim Yönetimi, Avcıol Basım Yayım.
  • Koçoğlu, C. (2015), “Marka Bağlılığının Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Ankara İli, Parfüm Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi.
  • Kuru, H.A. (2014), “Tüketim Rasyonalitesi ve Isparta Uygulaması”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Langford, J.W. (1995), Logistics Principles and Applications, McGraw - Hill Corporation.
  • LSS, http://lojistik.s.s.global.com/2016/11/06/dhmi-ekim-ayi-yolcu-ve-kargo-verileri-aciklandi, (06 Kasım 2016).
  • MEGEP, http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Lojistik%20Y%C3%B6netimi. pdf, (24 Aralık 2016).
  • Orhan, O.Z. (2003), “Dünyada ve Türkiye’de Lojistik Sektörünün Gelişimi”, İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Öztürk, E. (2006), “Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Kalite Belgelerinin Yeri ve Önemi”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Penpece, D. (2006), “Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etmenler: Kültürün Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi”, Yüksek Lisan Tezi, Kahraman Maraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Sarıtaş, A.; Tilki, B. (2017), “Sosyal Medya Analizi: Türkiye Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22/1, ss. 77.
  • Sezgin, T. (2008), “Lojistik Kavramı ve Türkiye’deki Uygulamaları”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Stock, J.R.; Lambert, D.M. (2001), Stragetic Logistics Managament, McGraw - Hill.
  • Şapçılar, M.C. (2013), “Tüketicilerin Satın Alma Davranışını Etkileyen Sosyal Faktörlerin Seyahat Acenteleri Açısından Analizi”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Timur, N. (1988), “Sanayi İşletmelerinde Lojistik Faaliyetlerin Organizasyonu”, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tunç, H.; Kaya, M. (2016), “İşletmelerin Dış Satım Faaliyetlerini Artırmada Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Rolü: Bölgesel Bir Uygulama”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8/15, ss. 357-368.
  • UTİKAD (2017), http://www.utikad.org.tr/sektor.asp?id=4, (10 Nisan 2017).
  • Uzun, H. (2013), “Kargo Taşımacılık Sektöründe Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi: AHS ve TOPSIS Yöntemi”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Yapraklı, Ş. (2006), Kargo Taşımacılık Hizmetleri (Pazarlanması ve Hizmet Kalitesi), Beta Yayıncılık.
  • Yıldıztekin, A. (2007), “Lojistiğin Önemi”, Logisticus Dergisi, 10/2.

A Study on the Effects of Cargo Services on Consumer Behavior

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 5, 109 - 123, 30.05.2017
https://doi.org/10.25069/spmj.311273

Öz



Cargo services, as one
of the most important transportation activities of nowadays, affect consumer
behaviors, customer satisfaction and service quality. Increasing trade volume
and general structure of logistic sector which takes the foreground of
transportation activity, importance of the sector, its contribution to the
economy is researched and its effects on consumer behavior has been tried to be
evaluated. Research has been made in Burdur province with the contribution of
450 students of different departments of Mehmet Akif Ersoy University with a
survey by means of a questionnaire form. Results have been interpreted after a
statistical analysis. It has been determined that there is a significant
relationship among logistic value, reliability and economic cost on consumer
behavior, and age and income levels affect the significance. 



Kaynakça

  • Akbulut, D. (2016), “Türkiye de Karayoluyla Yapılan Kargo Taşımacılığının Yapısı ve Sektörel Değerlendirmeler”, Ulaştırma ve Haberleşme Uzmanlığı Tezi, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı.
  • Akdemir, H. Y. (2011), “Lojistik Sektörü İş Gücü Profilinin Değerlendirilmesi İzmir İli Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Alnıaçık, B. (2010), “Tüketici Davranışlarındaki Değişimin Marka Sadakatine Yansıması ", Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Arıkan, R.; Odabaşı, Y. (1996), “Tüketici Davranışları ve Tüketici Bilinci”, Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri. Bilge, A.; Göksu, N. (2010), Tüketici Davranışları, Gazi Kitabevi.
  • Büyükkeklik, A.; Özoğlu, B., Bülbül, H. (2014), “Kargo Hizmet Sağlayıcılarında Kalitenin Tüketici Davranışlarına Etkisi: Bireysel Tüketici Araştırması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet Yıldız Özel Sayısı, ss. 33-34.
  • Çağlıyan, V. (2002), “Küresel Rekabet Ortamında Tedarik Zinciri Yönetimi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Çancı, M., Erdal, M. (2003), “Lojistik Yönetimi”, UTİKAD.
  • Dal, Nil Esra; Dal, Veysel (2015), “Çocukların Tüketici Olarak Sosyalleşme Sürecinde TV Reklamlarının ve Ailenin Rolü Hakkında Teorik Bir Çalışma”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7/13, ss. 371-388.
  • Deniz, A.; Gödekmerdal, L. (2011), “Müşterilerin Kargo Firmalarının Sunduğu Hizmetlere Yönelik Tutum ve Düşünceleri Üzerine Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 / 2, ss. 379-396.
  • Demircioğlu, M. (2009), “Araç Rotalama Probleminin Sezgisel Bir Yaklaşım İle Çözümlenmesi Üzerine Bir Uygulama”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi.
  • Durmaz, Y. (2010), “Lojistik Ulaştırma Faaliyetlerindeki Hizmet Kalitesinin Müşteri Değeri Yaratmadaki Rolü: Kütahya Yurt İçi Kargo Şirketinde Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi.
  • Gümül, F. (2015), “Tüketicilerin İnternetten Alışveriş Davranışını Etkileyen Faktörler: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Öğretim Elemanları Üzerinde Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Göncü, K. K. (2010), “Lojistik Sektöründe Kargo Taşımacılığında Uzak Nokta Çözümleri”, Yüksek Lisans Proje Çalışması, Trakya Üniversitesi.
  • Gün, D. (2014), Hava Kargo Pazarlarının Lojistik Açıdan Değerlendirilmesi ve Türkiye İçin Durum Analizi, Anadolu Üniversitesi.
  • İslamoğlu, A. H. (2003), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Literatür Yayıncılık.
  • İslamoğlu, A.H.; Altunışık R. (2010), Tüketici Davranışları, Beta Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2008), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım.
  • Karatay, M. (2017), http://www.80.251.40.59/education.ankara.edu.tr/aksoy/eay/mkaratay.doc, (26 Ocak 2017).
  • Kavas, A. C.; Katrinli, A., Özmen, Ö.T. (1995), Tüketici Davranışları, Anadolu Üniversitesi Web -Ofset Tesisleri.
  • Kobu, B. (2003), Üretim Yönetimi, Avcıol Basım Yayım.
  • Koçoğlu, C. (2015), “Marka Bağlılığının Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Ankara İli, Parfüm Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi.
  • Kuru, H.A. (2014), “Tüketim Rasyonalitesi ve Isparta Uygulaması”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Langford, J.W. (1995), Logistics Principles and Applications, McGraw - Hill Corporation.
  • LSS, http://lojistik.s.s.global.com/2016/11/06/dhmi-ekim-ayi-yolcu-ve-kargo-verileri-aciklandi, (06 Kasım 2016).
  • MEGEP, http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Lojistik%20Y%C3%B6netimi. pdf, (24 Aralık 2016).
  • Orhan, O.Z. (2003), “Dünyada ve Türkiye’de Lojistik Sektörünün Gelişimi”, İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Öztürk, E. (2006), “Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Kalite Belgelerinin Yeri ve Önemi”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Penpece, D. (2006), “Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etmenler: Kültürün Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi”, Yüksek Lisan Tezi, Kahraman Maraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Sarıtaş, A.; Tilki, B. (2017), “Sosyal Medya Analizi: Türkiye Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22/1, ss. 77.
  • Sezgin, T. (2008), “Lojistik Kavramı ve Türkiye’deki Uygulamaları”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Stock, J.R.; Lambert, D.M. (2001), Stragetic Logistics Managament, McGraw - Hill.
  • Şapçılar, M.C. (2013), “Tüketicilerin Satın Alma Davranışını Etkileyen Sosyal Faktörlerin Seyahat Acenteleri Açısından Analizi”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Timur, N. (1988), “Sanayi İşletmelerinde Lojistik Faaliyetlerin Organizasyonu”, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tunç, H.; Kaya, M. (2016), “İşletmelerin Dış Satım Faaliyetlerini Artırmada Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Rolü: Bölgesel Bir Uygulama”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8/15, ss. 357-368.
  • UTİKAD (2017), http://www.utikad.org.tr/sektor.asp?id=4, (10 Nisan 2017).
  • Uzun, H. (2013), “Kargo Taşımacılık Sektöründe Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi: AHS ve TOPSIS Yöntemi”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Yapraklı, Ş. (2006), Kargo Taşımacılık Hizmetleri (Pazarlanması ve Hizmet Kalitesi), Beta Yayıncılık.
  • Yıldıztekin, A. (2007), “Lojistiğin Önemi”, Logisticus Dergisi, 10/2.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Siyaset Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülhan Duran

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Duran, G. (2017). Kargo Hizmetlerinin Tüketici Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Uygulama. Strategic Public Management Journal, 3(5), 109-123. https://doi.org/10.25069/spmj.311273